Acasă Focus Agricol Lege pentru transportul animalelor vii în siguranță

Lege pentru transportul animalelor vii în siguranță

de L M

Proiectul de Lege pentru asigurarea condiţiilor superioare de bunăstare a animalelor vii în timpul transportului de lungă durată în afara spaţiului comunitar a fost adoptat de către parlamentarii din Comisia pentru Agricultură din Camera Deputaților. Cum aceasta este camera decizională, se așteaptă ca plenul să voteze cât de repede această lege. În ultimii ani, România a fost în centrul unor scandaluri privind transportul oilor, în special, spre Orientul Mijlociu, problemele fiind generate de către transportatori. Cu toate acestea, imaginea proastă a fost contabilizată în dreptul României. De aceea, prin noua lege, se impun măsuri care să determine transportatorii să respecte legislația comunitară în materie, mai ales că aceștia sunt din țări terțe, ce nu au obligații legale ca în UE.

„Prin această lege vrem să fim siguri că și transportatorii din țări terțe respectă regulamentul european privind protecția animalelor pe timpul transporturilor. Aceștia spuneau că dacă ies din apele teritoriale ale Uniunii Europene nu mai sunt obligați să respecte normele UE în materie”, a declarat Adrian Oros, ministrul Agriculturii, la ședința Comisiei pentru Agricultură de marți, 5 mai 2020. Adrian Oros, ca deputat, a fost inițiatorul acestui proiect legislativ.

Toți deputații, indiferent de culoarea politică, au salutat această inițiativă, ce ar trebui să rezolve probleme animalelor în timpul transportului pe distanțe lungi. De altfel, în centrul atenției a fost transportul pe mare, către Orientul Mijlociu și nordul Africii, unde sunt temperaturi ridicate și riscurile de mortalitate la animale foarte mare. Cele mai mari exporturi sunt către aceste destinații pentru că populația musulmană are anumite obiceiuri privind sacrificarea animalelor.

S-a pus și problema ca inițiativa să meargă mai departe, iar exporturile de animale vii să se transforme în exporturi de carcase sau alte produse procesate. În acest fel, animalele nu mai sunt supuse stresului transportului, iar prelucrarea superioară ar genera venituri mai mari pentru crescătorii români.

„Se pare că numărul de ovine este în scădere. Probabil, numărul lor va scădea și anul viitor. Dacă Guvernul vine cu subvenții pentru sacrificare, problema va fi depășită”, a declarat Ioan Dîrzu, deputat PSD. „Avem 15 milioane de ovine”, a anunțat Dănuț Păle, alt deputat PSD. „Noi avem consum foarte mic de carne de oaie. Comisia Europeană nu va mai accepta să dirijăm bani către acest sector”, a punctat acesta.

Ministrul Agriculturii a arătat că au fost făcute mai multe simulări cu privire la renunțarea treptată la exportul de animale vii și trecerea la export de carcase și se fac demersuri pentru schimbarea modului de export de carne de oaie. „Am început negocieri cu toți ambasadorii țărilor din regiunea Golfului. Qatar și Iordania au răspuns la această propunere. Qatar vrea aproape numai carcasă, motiv pentru care pregătise 2 avioane ca să transporte carnea. În Iordania urma să plecăm, dar a intervenit criza Covid-19”, a spus ministrul Agriculturii.

Viorel Andronie, președintele Colegiului Medicilor Veterinari din România, a punctat: „Consider că acest proiect legislativ aduce plus valoare pentru România. Odată cu adoptarea lui, raporturile cu Comisia Europeană se vor schimba. Până acum nu am avut decât probleme din acest punct de vedere. Ultimul raport al CE, destul de nefavorabil, este combătut prin această lege. Activitatea se va continua cu adoptarea normelor de aplicare”, a spus președintele Colegiului Medicilor Veterinari.

Scandaluri

Începând cu 2017, România a fost în centrul scandalurilor privind transportul animalelor vii exportate în special în zona Golfului. Animals International, ONG cu sediul în Australia, filiala din Europa fiind condusă de românul Gabriel Păun, a condamnat condițiile de transport insuportabile și sacrificarea barbară a animalelor. De-a lungul timpului, autoritățile române au arătat că, în ceea ce ne privește, a fost respectată legislația comunitară în domeniu, dar jurisdicția UE încetează când animalele sunt la bord, astfel că toată responsabilitatea este în totalitate a transportatorilor. Cel mai adesea, aceștia nu sunt din state membre ale UE.

Și ca totul să fie împotrivă, un vapor plin cu oi a eșuat în toamna anului trecut în portul Midia, ce s-a soldat cu moartea aproape a tuturor animalelor. Și atunci, transportatorul a fost vinovat de dezastru. Acest lucru nu a oprit ONG-ul să-și intensifice protestele, mai ales că mereu a susținut că Australia a pierdut supremația exportului de ovine vii cu destinația Golful Persic tocmai din cauza problemelor ridicate de transport.

ONG-ul a militat tot timpul pentru stoparea exportului de animale vii. Autoritățile române nu pot face acest lucru, chiar dacă este un export masiv de subvenție. Aproape tot sectorul de creștere a oilor trăiește din exportul de animale vii, pentru că, la noi, se consumă doar miei de Paști și pastramă de Sf. Dumitru.

din aceeasi categorie