Industria laptelui merge la ora actuală din inerţie, de pe o zi pe alta şi cu rugăciuni la Dumnezeu, poate se vor vinde mai bine produsele când se fac plăţile la pensii, a declarat, joi, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL), Dorin Cojocaru, subliniind că din luna august vânzările de produse lactate au scăzut cu circa 23%.
„La ora actuală mai mult se merge din inerţie, de pe o zi pe alta şi cu rugăciuni la Dumnezeu, poate se vor vinde mai bine produsele când se fac plăţile la pensii. Din august au început să scadă vânzările, în jur de 22%-23%, cred că nu numai la produsele lactate ci şi la cele alimentare, în general, şi nu se ştie clar cum va fi de sărbători. De Crăciun mai făceai vânzări, mai făceai o promoţie, o campanie de marketing, dar la ora actuală marketingul este blocat. Toată lumea se concentrează pe online, dar şi acesta se bazează pe resurse logistice pe care nu le ai, pentru că nu am fost pregătiţi pentru aşa ceva. Totul depinde însă de ce comunică Guvernul şi de transparenţa Guvernului, deoarece pe baza lor putem să ne facem un business plan„, a precizat Cojocaru, în cadrul celei de-a VIII-a ediţii a evenimentului „Romanian Food & Agribusiness Conference”, informează Agerpres.
El a arătat că industria produselor lactate din România „a intrat în stand-by, în stare de imponderabilitate”, neexistând posibilitatea de a face un business plan din cauza restricţiilor în vigoare legate de închiderea unor unităţi comerciale, a pieţelor de cartier, şcolilor şi industriei HORECA.
În opinia sa, mesajele Ministerului Agriculturii transmise în 2020 au fost legate de dezvoltarea afacerilor de familie şi a micilor întreprinderi, însă din septembrie şi până în prezent exact aceste IMM-uri au fost afectate.
„Închiderea pieţelor a afectat foarte mult acel comerţ de proximitate, acel comerţ al micului retail aprovizionat prin firme de distribuţie, dar în spatele lor erau nişte furnizori mici şi medii şi mă refer la cele 464 de făbricuţe care funcţionează pe Ordinul 111. Tot anul 2020, mesajele Ministerului Agriculturii au fost că dezvoltăm afacerea de familie, dezvoltăm micile întreprinderi, ajutăm fermierii să îşi facă mici făbricuţe, adică IMM-urile. Din septembrie până în prezent, în noiembrie, observăm că aceste IMM-uri au fost afectate. Hipermarketurile au capacitate maximă de absorbţie, dar ca să vizezi hipermarketul trebuie să ai totuşi o trasabilitate a produsului, trebuie să ai unele investiţii şi capacităţi mari de a asigura ritmicitate şi constanţă în volumele vândute. Chestia asta că toată lumea vrea să fie în hipermarket mie mi se pare absurdă. Există loc în piaţă şi nişe pentru toată lumea, trebuie doar să ştii, să îti cunoşti foarte bine afacerea şi să îţi cunoşti targetul”, a adăugat şeful APRIL.
În ceea ce priveşte o prognoză pentru sărbătorile de iarnă pentru industria lactatelor din România, Cojocaru a afirmat că acestea vor fi oarecum asemănătoare cu cele de Paşte, dar „cred că mult mai rele”.
„Chiar dacă am observat că în unele state media spune că a crescut puterea de cumpărare, de ce au scăzut vânzările? Noi, România, eram o piaţă specifică pentru consum. Eu sincer nu ştiu cum să mă pregătesc pentru acest Crăciun şi Revelion, cred ca vânzările o să tindă să scadă. Românul, o parte din bugetul familiei, se va duce şi spre sărbători ca ornamental, poate unii vor şi ieşi din ţară să facă şi puţin turism, dar noi nu ştim la ora actuală ce se prognozează pentru săptămâna următoare, dar pentru decembrie, ianuarie şi februarie…. Deci, este această stare de imponderabilitate care creează o presiune financiar-economică pe agentul economic, dar şi psihologică asupra managerilor si angajaţilor companiei. Nu cred ca există cineva, un Mafalda al economiei să ne dea un sfat ce sa facem acum, astăzi. Noi încercam să facem o echipă pentru a reducere pierderile, nu ne mai gândim acum la profit, ne gândim cum reducem pierderile, cum reducem costurile şi cum ne salvăm angajaţii”, a mai spus preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui, Dorin Cojocaru.