Acasă Focus Agricol Tăierea „beneficiilor” inspectorilor egipteni afectează importurile de grâu

Tăierea „beneficiilor” inspectorilor egipteni afectează importurile de grâu

de L M

Livrările de grâu către Egipt, cel mai mare cumpărător mondial, sunt afectate de o dispută care implică diferiţi inspectori guvernamentali, nemulţumiţi de interzicerea deplasărilor plătite în străinătate, de care se bucurau într-o vreme pentru a aproba livrările de grâu în porturile de origine, informează Reuters, preluat de Agerpres.

Aceste deplasări în străinătate, finanţate de exportatori, au fost anulate în cadrul eforturilor autorităţilor egiptene de a eficientiza importurile de grâu estimate la peste un miliard de dolari. Traderii susţin că noul sistem a declanşat o reacţie ostilă a inspectorilor guvernamentali, care acum resping navele încărcate cu grâu în porturile egiptene pe motive arbitrare sau impredictibile.

Potrivit traderilor, inspectorilor de carantină şi oficialilor guvernamentali intervievaţi de Reuters, dificultăţile cu care se confruntă importatorii de grâu sunt mai degrabă rezultatul disputelor interne cu privire la cine are dreptul de a inspecta navele cu grâu în străinătate, privilegiu de care, până de curând, se bucurau inspectorii de carantină, pe lângă călătoriile, cinele şi cumpărăturile plătite de companiile furnizoare care erau interesate să îşi asigure aprobările necesare pentru grâul lor.

Conform traderilor citaţi de Reuters, în prezent inspectorii guvernamentali impun standarde mai mari pentru grâul ajuns în Egipt, în dorinţa de a submina activitatea companiilor care i-au înlocuit şi realizează inspecţia grâului peste hotare. În replică, inspectorii dezmint acuzaţiile că sunt interesaţi de redobândirea călătoriilor peste hotare, susţinând că pur şi simplu aplică standardele de calitate. Cu toate acestea, furnizorii de grâu precizează că această situaţie incertă i-a determinat să adauge o primă de până la 500.000 de dolari pentru fiecare navă, pentru a se proteja faţă de riscul ca grâul să fie respins. În condiţiile în care Egiptul ar urma să cumpere aproximativ şapte milioane de tone în anul fiscal ce a început în luna iulie, aceste prime ar putea creşte cu câteva milioane de dolari nota de plată a Egiptului pentru programul de subvenţionare a alimentelor.

Potrivit traderilor, în conformitate cu vehicul sistem, obţinerea aprobărilor necesare pentru aprobarea livrărilor de grâu depindea de confortul inspectorilor guvernamentali. De exemplu, în urmă cu doi ani, o navă încărcată cu grâu în valoare de şase milioane de dolari a fost oprită într-un port din Ucraina pentru că inspectorii guvernamentali egipteni au fost nemulţumiţi că hotelul în care erau cazaţi a refuzat să le servească micul dejun după o anumită oră. Imediat după ce am aranjat cu hotelul să le servească mai târziu micul dejun a fost aprobată şi livrarea. Nu a fost o problemă cu grâul, a fost o problemă cu micul dejun, a declarat un trader de la Cairo, care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

Alţi traderi descriu vechiul sistem în termeni similari, precizând că aveau costuri formate din cumpărăturile plătite, cinele scumpe şi camerele de hotel confortabile destinate inspectorilor guvernamentali egipteni, pe care trebuiau să le plătească pentru obţinerea aprobărilor necesare pentru ca grâul lor să poată pleca din port. Este vorba de patru sau cinci persoane de care trebuie să ai grijă de la A la Z, ceea ce înseamnă că trebuie să le duci la cumpărături pentru care tu plăteşti, a declarat preşedintele firmei Med Star for Trading, Hesham Soliman. Potrivit acestuia, de-a lungul timpului, delegaţiile egiptene au devenit din ce în ce mai scumpe. Au început să aibă nevoie şi de bani de buzunar, hotelurile trebuie să aibă un anumit nivel, bilete, vize etc.”, a spus Hesham Soliman. Potrivit chitanţelor consultate de Reuters, traderii trebuiau să cheltuiască aproximativ 30.000 de dolari cu inspectorii guvernamentali egipteni, sumă care în mod normal includea şi 3.500 de dolari sub formă de bani de buzunar pentru fiecare inspector.

Cu toate acestea, traderii susţin că vechiul sistem era o modalitate relativ ieftină pentru obţinerea aprobărilor necesare pentru grâul lor, aprobări care evitau ca grâul să fie respins atunci când ajungea în porturile din Egipt, situaţie care ar fi provocat pierderi mari şi chiar falimentul pentru firmele mici.

La acest aranjament s-a renunţat la finele lui 2015, când o livrare de grâu francez a fost respinsă în Egipt pentru că ar conţine urme de cornul secarei (n.r. – o ciupercă care parazitează diferite cereale), chiar dacă a fost aprobat în străinătate de inspectorii guvernamentali. Traderii au ajuns la concluzia că nu mai are rost să mizeze pe satisfacţia inspectorilor egipteni din străinătate. În consecinţă, un grup de traderi a convins Guvernul de la Cairo să interzică delegaţiile în străinătate ale inspectorilor guvernamentali, astfel că, de la sfârşitul lui 2016, aceste inspecţii sunt realizate de companii private, iar inspectorii de carantină sunt supervizaţi de o entitate aflată în subordinea Ministerului Comerţului.

Într-un interviu acordat Reuters, Ismail Gaber, preşedintele General Organisation for Export & Import, entitatea care acum are ultimul cuvânt când vine vorba despre inspecţia grâului, a spus că vechiul sistem a ridicat suspiciuni de corupţie. Aş vrea să elimin această suspiciune pentru subordonaţii mei. Nu vreau ca furnizorul şi funcţionarii să aibă aceleaşi interese, a afirmat Ismail Gaber.

În replică, după ce au pierdut privilegiile de a călători peste hotare, inspectorii guvernamentali egipteni şi-au făcut simţită prezenţa. Începând din luna ianuarie a acestui an, când noul sistem de control a intrat în vigoare, inspectorii guvernamentali au supus aproape toate livrările de grâu unui proces costisitor în porturile din Egipt înainte de a le aproba, proceduri care au majorat costurile cu câteva zeci de mii de dolari. Un inspector susţine că acum controalele sunt mai dure la porturile din Egipt pentru că importatorii trimit cereale de calitate inferioară. Cu toate acestea, traderii sunt de părere că decizia de a opri două livrări de grâu pe motiv că ar conţine seminţe de mac este o dovadă că inspectorii egipteni încearcă să decredibilizeze companiile care se ocupă acum de inspecţiile de peste hotare.

În consecinţă, traderii fie au majorat preţurile, fie au preferat să nu participe la cele mai recente licitaţii pentru cumpărare de grâu, organizate de Autoritatea Generală pentru Aprovizionare (GASC) din Egipt, entitatea responsabilă pentru achiziţiile strategice de grâu în numele statului egiptean.

din aceeasi categorie