Acasă Focus Agricol Scade consumul de pâine

Scade consumul de pâine

de L M

Românii consumă mai puțină pâine decât acum 10 ani și își îndreaptă preferințele către pâinea din făină de culoare închisă, precum cea din făină integrală sau secară, dar, de bază, rămâne pâinea albă. Îmbucurător este faptul că românii preferă în special produse românești, dar nu-i prea interesează dacă acestea sunt din produse congelate sau nu. Datele Institutului Național de Statistică și cele ale Patronatului Rompan diferă, astfel că responsabilii de la Rompan consideră că „pâinea lipsă” arată piața neagră, evaziunea fiscală fiind considerată încă la nivel mare.

Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase Rompan a prezentat, vineri, în cadrul Indagra, un studiu privind preferințele de consum ale populației pentru anii 2016 și 2017, studiul, pe 3000 de subiecți, fiind considerat relevant pentru populația rezidentă în România, adică aproximativ 18,5 milioane de locuitori, mai puțin copiii de 1-3 ani. Studiul a fost realizat de GfK.

Potrivit studiului de piață, consumul de pâine a fost de 84 kg/locuitor în 2016, iar datele INS arată un consum de 60,8 kg/locuitor. În 2017, studiul indică un consum de 82,2 kg/locuitor, iar INS de 59,6 kg/locuitor. Diferența de consum, de 23 kg/locuitor, este, de fapt, evaziune fiscală, care se menține la cote ridicate și în creștere, dar vârful a fost în 2012”, a declarat Aurel Popescu, președintele Rompan. În 2013, TVA la pâine a fost redusă la 9%, ceea ce a mai diminuat din piața neagră, evaluată atunci la 70%.

Românii sunt mari consumatori de pâine albă. Cu toate acestea, a crescut cererea de pâine din făină de culoare închisă, cum este cea integrală, graham sau secară”, a spus Popescu. Potrivit acestuia, scăderea consumului de pâine, în general, și creșterea consumului de pâine din făină de culoare închisă este generată de faptul că populația începe să fie preocupată de un mod de viață cât mai sănătos, dar și de diete.

Pentru Rompan, îmbucurător este faptul că românii preferă pâine și produse de panificație de producție indigenă. „71% din pâine, 61% din biscuiți, 60% din pastele făinoase și 80% dintre cozonaci sunt de producție autohtonă. Pâinea românească are gust specific și este apreciată”, susține Aurel Popescu.

Studiul de piaţă prezentat de președintele Rompan mai arată că biscuiţii şi pastele făinoase au înregistrat pe consum o creştere de 12,5% în 2017, comparativ cu 2016, cozonacii cu 9,3%, pastele făinoase cu 3%, iar produsele de patiserie cu 0,7%, însă aici nu a fost inclus şi comerţul stradal. Pe de altă parte, consumul făină a scăzut cu 2,3%, mălaiul cu 6,5%, iar consumul de pâine cu 2,2%.

Ca obicei de cumpărare, 60% din pâine și produse de panificație se vând în lanțuri de magazine, iar 40% în comerțul tradițional, inclusiv în magazinele de proximitate. În plus, 49% din pâine se consumă în mediul urban, iar 51% în mediul rural.

Concluziile studiului arată că se menține tendința de scădere a consumului de pâine, crește consumul de alimente cu semințe și bogate în fibre, românii preferă produsele autohtone, iar reclama nu influențează semnificativ obiceiurile de consum.

Memorandum pentru protecție

Președintele Rompan a atras atenția asupra problemelor cu care se confruntă industria de profil în comercializarea produselor sale. „Cea mai mare problemă sunt tensiunile create de marile lanțuri de magazine în relațiile contractuale cu acestea. Studiul de piață a arătat că 60% din vânzări se realizează în supermarketuri și hipermarketuri, astfel că depindem de acestea”, a spus Popescu. „Am constatat că mai toate statele din fostul bloc socialist suferim la fel”, a precizat președintele Rompan.

În aceste condiții, al târgul de la Munchen, la jumătatea lunii septembrie 2018, a fost semnat un Memorandum de Cooperare în Industria de Panificație, de către România, Ungaria, Cehia, Slovacia și Polonia; și alte state și-au manifestat interesul de a semna acest memorandum. „Documentul urmează să fie validat de către fiecare organizație națională, iar apoi va fi trimit la Bruxelles, pentru ca Parlamentul Europeană, Comisia să emită un regulament care să țină în frâu acești retaileri”, a spus Popescu.

În prezent, hipermarketurile fac presiuni foarte mari și cer în cotinuare taxe. Pe plan național, am solicitat și Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaților să ia în calcul anularea Legii nr 150, ce modifică Legea 321 (n.r. – cea prin care se introduce obligativitatea 51% produse românești la raft). Ne-a băgat în belea. Plătim acum servicii care nu sunt legiferate”, a punctat Popescu.

În piaţă sunt active 4.500 de firme, iar Rompan, prima asociaţie constituită în România în 1990, cuprinde peste 300 de societăţi din toate domeniile din industrie. Cota de piaţă este de 65% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi.

din aceeasi categorie