Acasă Focus Agricol Dezastru la Marea Neagră. Un vapor scufundat cu 14.600 de oi

Dezastru la Marea Neagră. Un vapor scufundat cu 14.600 de oi

de L M

Vaporul scufundat parțial la Midia, și în care erau încărcate aproape 15.000 de oi, a readus în discuție oportunitatea exportului de animale vii, din cauza condițiilor dificile de transport, mai ales pe distanțe lungi. Autoritățile susțin că au fost respectate prevederile sanitare veterinare în cazul acestui transport, dar, pe de altă parte, acestea sunt considerate insuficiente pentru a asigura un transport sigur pentru animale. Cert este că ciobanii români sunt extrem de interesați de exportul de animale vii, pentru că așa cer beneficiarii din țările arabe, iar interzicerea lui ar afecta serios veniturile acestora.

Vaporul încărcat cu 14.600 de oi, care s-a scufundat parţial pe bordul drept, duminică dimineaţa, în bazinul Portului Midia, a fost autorizat sanitar-veterinar în luna martie a anului 2019, în conformitate cu legislaţia europeană, iar medicii veterinari oficiali au confirmat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport, se arată într-un comunicat de presă al Autorității Naţionale Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA).

„În data 23.11.2019, sub supravegherea medicilor veterinari oficiali, a început îmbarcarea ovinelor pe vaporul Queen Hind, cu destinaţia Arabia Saudită, îmbarcarea finalizându-se în data 24.11.2019. Vaporul a fost autorizat sanitar-veterinar pentru transportul de animale vii de către DSVSA Constanţa, în luna martie a anului 2019, pe baza evaluării realizate în conformitate cu prevederile legislaţiei UE şi naţionale în vigoare: Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2005, respectiv Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 16/2010, cu modificările şi completările ulterioare. În conformitate cu procedura specifică privind controlul la frontieră al bunăstării animalelor vii destinate exportului, medicii veterinari oficiali au verificat animalele, vaporul şi documentele. S-a constatat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport, iar densitatea prevăzută de legislaţie era respectată”, precizează comunicatul.

De altfel, ANSVSA a ținut să atragă atenția că, pe navă, „spaţiul alocat pe cap de animal a fost cu 10% mai mare decât cel prevăzut de legislaţia în vigoare”. Precizarea vine în contextul în care, în cazul altor transporturi, se aduceau acuzații cu privire la supra încărcarea vapoarelor. Cât privește vaporul Queen Hind, cu o suprafaţă totală utilă este de 5.011 metri pătraţi, unde au fost îmbarcate 14.600 de capete de tineret ovin cu o greutate medie de 47,46 kg/cap de animal.

ANSVSA a anunțat că a verificat și încărcarea corespunzătoare a navei cu apă şi furaje, ţinând cont de durata preconizată a călătoriei, precum şi funcţionalitatea echipamentelor obligatorii, cum ar fi cele de adăpare, de ventilaţie forţată, de desalinizare etc.

La scurt timp după plecarea transportului, a avut loc înclinarea navei în timpul operaţiunilor de pilotaj pentru dirijarea navei în larg. „După producerea accidentului, s-a asigurat prezenţa serviciilor veterinare în punctul de ieşire Midia. La solicitarea acestora, a fost prezent şi medicul veterinar de liberă practică angajat al operatorului economic, pentru a asigura asistenţa veterinară. Pentru salvarea animalelor, alături de echipele ISU au venit două nave ale Gărzii de Coastă şi membrii unui ONG specializat în intervenţii în Marea Neagră. Animalele salvate până în prezent, în număr de 33, au fost cazate într-un adăpost special amenajat în Punctul de Ieşire Midia, unde li s-au asigurat hrană şi apă”, arată instituţia în comunicat.

Potrivit ANSVSA, acţiunea de salvare continuă, animalele care vor fi recuperate de pe vas vor fi cazate în acelaşi adăpost, urmând ca, după verificarea stării lor de sănătate, să fie transferate cu mijloace de transport rutier, la ferma de origine, aflată la 5 km distanţă.

Cronica unui dezastru așteptat

Noul ministru al Agriculturii este adeptul ajustării legislației privind transportul animalelor vii, astfel încât să se asigure condițiile necesare unei astfel de operațiuni în condiții normale. Mai exact, este vorba ca orice transport de animale vii să fie însoțit de personal sanitar veterinar.

„Am atras atenţia încă de anul trecut asupra neconformităţilor privind bunăstarea şi sănătatea animalelor în timpul transportului animalelor vii, ovine, în special, din România către state terţe, mai ales în zona Golfului. De asemenea, am subliniat şi condiţiile total dezavantajoase din punct de vedere economic ale comerţului cu animale vii. Am depus în acest sens, încă din luna iulie a anului 2019, un proiect de lege privind respectarea condiţiilor de bunăstare a animalelor în timpul transportului şi în afara Uniunii Europene, până la destinaţie, conform Regulamentului 1/2005 privind protecţia animalelor în timpul transportului şi al operaţiunilor conexe. Prin acest proiect se impunea astfel prezenţa unui medic veterinar la bord pe toată durata călătoriei, care să completeze un raport zilnic de transport, un raport de sfârşit de călătorie, precum şi criterii de respingere a îmbarcării animalelor la bord”, a declarat ministrul Agriculturii, Nechita-Adrian Oros, precizează un comunicat de presă al Ministerului Agriculturii.

El a precizat că a solicitat verificări suplimentare privind centrele de colectare de unde au fost trimise animalele (documente de mişcare, certificate sanitare-veterinare de transport animale vii, bonuri de achiziţie etc.).

Oros mai afirmă că actualul director DSVSA Constanţa, Geronimo Brănescu, a modificat legislaţia când era preşedinte ANSVSA, trecând punctele de inspecţie la frontieră, din subordinea ANSVSA central în subordinea directorului executiv la nivel local, iar în acest caz, a directorului executiv DSVSA Constanţa. „Nava a fost autorizată de către DSVSA Constanţa din luna martie 2019. Precizăm că actualul director DSVSA Constanţa, Geronimo Brănescu, încă din 2018, când era preşedintele ANSVSA, a modificat legislaţia privind organizarea şi funcţionarea ANSVSA trecând punctele de inspecţie la frontieră, din subordinea ANSVSA central în subordinea directorului executiv la nivel local, în acest caz, a directorului executiv DSVSA Constanţa. Singura instituţie abilitată pentru a autoriza şi a monitoriza condiţiile de bunăstare şi sănătate pentru transportul animalelor vii este ANSVSA, prin punctele de inspecţie la frontieră”, spune Oros, conform comunicatului.

În acest moment, echipe mixte ale Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, ale ANSVSA şi ale Ministerul Apelor şi Pădurilor fac verificări privind respectarea prevederilor legale şi de îndată ce vor fi disponibile rezultatele anchetei, acestea vor fi aduse la cunoştinţa opiniei publice.

Suspiciuni

Tragedia din portul Midia, în care vaporul Queen Hind încărcat cu 14.600 de oi s-a răsturnat, duminică dimineaţa, putea fi evitată dacă existau proceduri pentru astfel de situaţii de urgenţă şi, mai ales, dacă România ar exporta carne în loc de animale vii, susţine organizaţia Animals International. De altfel, ONG-ul a fost cel mai vocal contestatar al transportului de animale vii pe distanțe lungi, România fiind în centrul atenției Animals International încă de acum 2 ani, când a acuzat tratamentul dur din timpul transportului la care au fost supuse animale provenite din România și destinate Orientului Mijlociu.

„Această tragedie putea fi evitată dacă existau proceduri pentru astfel de situaţii de urgenţă şi, mai ales, dacă România ar exporta carne în loc de animale vii. Imaginile pe care le-am obţinut includ mii de animale prăbuşite în pereţii laterali ai vasului înainte ca acesta să intre sub apă şi animalele să se înece, urmate de filmări de astăzi (n.r. – luni, 25 noiembrie 2019) dimineaţă cu animale moarte plutind pe apă. Nava a fost abandonată pe timpul nopţii, iar dimineaţă nu s-a efectuat nicio operaţiune de salvare pentru bietele animale”, acuză Gabriel Păun, directorul UE al Animals International, se arată într-un comunicat de presă al ONG-ului.

Potrivit organizaţiei, Queen Hind a fost implicată în decembrie 2018 într-un incident în Marea Marmara unde s-a defectat motorul, nava plutind zile în şir în derivă, după care a realizat până în data de 24 noiembrie 2019 mai multe transporturi cu animale vii din România spre Iordania, dar şi spre Arabia Saudită, Dubai şi Qatar. Ultimul transport fusese efectuat din portul Midia de unde nava plecase, la 1 noiembrie, spre portul Jeddah din Arabia Saudită, unde ajunsese pe 9 noiembrie. O zi mai târziu, pe 10 noiembrie, nava a pornit din Jeddah cu destinaţia Midia, unde vasul a revenit pe 23 noiembrie.

„Suspectăm o supraîncărcare a navei şi o proastă distribuţie a greutăţii care au dus la înclinarea decisivă a navei şi răsturnarea pe o parte. Cerem o anchetă încrucişată a Ministerului Agriculturii şi a celui al Transporturilor pentru a se vedea cauzele tragediei, precum şi în ce fel legislaţia pentru bunăstarea animalelor şi pentru transportul maritim au fost respectate şi unde acestea necesită îmbunătăţire urgentă”, afirmă Păun.

Luni, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a dispus, la prima oră, prin ordin de ministru, iniţierea investigaţiei tehnice privind siguranţa şi constituirea comisiei de investigaţie în cazul incidentului din Portul Midia, informează Agerpres. Totodată, Bode a semnat un ordin comun, alături de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Csutak Nagy Laszlo, pentru constituirea de echipe mixte care să verifice modul în care au fost respectate prevederile legale privind încărcarea-descărcarea, îndeplinirea serviciilor de siguranţă maritimă, gradul de poluare, contaminarea apei în urma incidentului, respectarea condiţiilor de transport privind suprafaţa necesară îmbarcării, verificarea documentelor însoţitoare, dar şi alte elemente ce pot rezulta în urma investigaţiilor.

La rândul lor, crescătorii de animale din Asociaţia Crescătorilor şi Exportatorilor de Ovine, Caprine şi Porcine din România (ACEBOP) au solicitat instituţiilor responsabile o anchetă urgentă şi pedepsirea celor vinovaţi de „dezastrul transportului maritim de animale vii din România”.

 

din aceeasi categorie