Acasă Focus Agricol „Creştem România BIO” de la Carrefour

„Creştem România BIO” de la Carrefour

de L M

„Creştem România BIO” de la CarrefourProgramul Carrefour România Creştem România BIO” a debutat promițător, peste 200 de fermieri aderând la program în primele 2 luni de la lansare. Oficialii retailer-ului, dar și ai Ministerului Agriculturii consideră că România dispune de un mare potențial în acest domeniu, al produselor alimentare bio, politicile de subvenționare trebuind să fie direcționate mai atent, pentru că, acum, „numai guguștiucii nu sunt subvenționați”, susține Daniel Botănoiu, secretar de stat în Ministerul Agriculturii.

Carrefour România a iniţiat un amplu program integrat de susţinere a fermierilor români care vor să treacă la un model de business de tip agricultură bio/ecologică. Prin programul „Creştem România BIO”, Carrefour sprijină orice fermier care doreşte să fie certificat bio, compania oferind suport direct pe toată durata procesului de conversie. Programul a debutat în luna martie, iar, în primele 2 luni, peste 200 de fermieri s-au înscris în program şi 75 dintre ei sunt deja eligibili pentru a începe conversia la bio. Aceştia beneficiază de sprijin financiar pentru primul an, contracte ferme de preluare a producţiei în perioada de conversie şi 2 ani după obţinerea certificărilor necesare, cât şi consultanţă şi promovare. Produsele recoltate în perioada conversiei vor ajunge pe rafturile magazinelor Carrefour cu o etichetă specială, în conversie la BIO”, iar după certificare, cu eticheta ecologică, în conformitate cu normele europene.

„Există un potenţial mare în ţară. Pentru a converti acest potenţial într-un model de dezvoltare, e nevoie de contribuţia tuturor. Cred sincer că trebuie să lucrăm împreună: fermieri, retaileri, autorităţi, organizaţii de mediu, ONG-uri şi camere de comerţ. Fermierii înscrişi în program sunt plini de curaj şi creativitate, dispuşi să încerce culturi BIO diverse, precum cartofi, morcovi, ardei, mure, afine şi altele. Bio va fi o parte esenţială a agriculturii româneşti, iar Carrefour vrea să pună piatra de temelie, a declarat Jean Richard de Latour, CEO Carrefour România, prezent, miercuri, la evenimentul de lansare al acestui program.

De altfel, directorul general Ecocert, Liliana Ciobanu, reprezentantul unei autorităţi acreditate în România să acorde certificări bio, a subliniat că legislația comunitară prevede posibilitatea etichetării produselor în conversie, tocmai pentru a arăta consumatorilor că este vorba de produse tratate bio, dar care nu au ajuns la standardele oficiale.

Nevoia de subvenții bine definite

„La ora actuală avem 364.000 ha certificate şi peste 10.000 de beneficiari înregistraţi în agricultura bio. Anul 2021 trebuie să ne găsească cu o suprafaţă de 500.000 ha. S-a creat această Agenţie pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, azi a fost aprobată în Parlament şi va pleca la Preşedinţie pentru promulgare – iar toate aceste produse de calitate vor avea direcţii foarte clare, cu o politică unitară, şi vom finanţa exact segmentul care va trebui finanţat. Eu aştept o revigorare a acestui sector, a declarat, miercuri, secretarul de stat în Ministerul Agriculturii, Daniel Botănoiu. Potrivit acestuia, piaţa bio din România a ajuns la 20 de milioane de euro, înregistrând an de an o creştere de circa 30%, dar sunt alte state care ajung la 9 şi 10 miliarde de euro, precum Elveţia, Germania sau Franţa, state cu putere mai mare de cumpărare.

„Eu cred că în segmentul acesta trebuie să mergem mai mult pe procesare ca să adăugăm valoare materiei prime şi de aceea în viitorul program PNDR 2021-2027 vrem să avem mai multe sume alocate pe partea de procesare, cu o cofinanţare pentru a susţine dobânzile subvenţionate la bănci, să creăm aceste oportunităţi fermierilor. De asemenea, am redus şi TVA la 5%, a subliniat Botănoiu.

De altfel, oficialul de la Agricultură a ținut să precizeze că ar trebui reformat sistemul de subvenționare, care acum este disipat. „Trebuie să avem coerenţă în politici, de sus până jos, pentru că stilul acesta de ajutoare la fiecare câte puţin ne-a adus astăzi să subvenţionăm orice, exceptând guguştiucul. Trebuie să ne oprim odată cu astfel de intervenţii, dacă vrem să avem sectoare bine definite, să răspundem consumatorului. El este proprietarul afacerilor din agricultură. Dacă el va consuma produsul respectiv va rămâne în piaţă, dacă nu îl va consuma, nu putem avea această vocaţie, a explicat Botănoiu.

din aceeasi categorie