Viitorul program ”Rabla” va fi diferit și se gândește un mecanism real de finanțare prin care persoane care în mod normal nu ar avea acces la o mașină nouă să poată să beneficieze și să aibă direct o mașină electrică, spune Tudor Roșca, directorul de cabinet al ministrei Mediului, Apelor și Pădurilor.
”Foarte multă lume întreabă despre viitorul programului ‘Rabla’, care a fost derulat prin Administrația Fondului pentru Mediu. Nu există, în momentul de față, o decizie fermă, dar o decizie certă este că, prin viitorul program de finanțare Fondul Social pentru Climă, care va fi gestionat de mai multe ministere, coordonat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, acest proiect va avea un element de finanțare după un model diferit de cel făcut prin ‘Rabla’. Un model care să poată să se adreseze persoanelor aflate în sărăcie energetică. Nu vreau să spun încă prea multe, pentru că este în consultare în momentul de față. Se gândește un mecanism real de finanțare prin care persoane care în mod normal nu ar avea acces la o mașină nouă, indiferent cum ar fi ea, să poată să beneficieze și să aibă direct o mașină electrică. E foarte clar că pe partea de mediu nu putem să scăpăm de poluare fără să electrificăm. În cazul Fondului Social pentru Climă vor fi finanțări pentru UAT-uri, pentru persoane juridice. Vorbim de programe de finanțare a unor microbuze electrice școlare pentru mediul rural, pentru că acolo avem o problemă de mobilitate, în mediul periurban, nu neapărat mediul rural, problemă de multe ori acoperită de către operatori privați cu niște mașini foarte vechi”, a afirmat Roșca, potrivit Agerpres.
Acesta a menționat că un Ordin de ministru care va schimba modalitatea în care se raportează calitatea aerului în București se află în consultare publică.
”Din fericire, după câțiva ani de efort de a schimba legislația, suntem în sfârșit în punctul în care avem acum în transparență un Ordin de ministru prin care se schimbă modalitatea în care se raportează calitatea aerului în București, în așa fel încât să putem să facem primii pași pentru eliminarea infringementului. Până acum se raporta media pe ultimele 24 de ore, ceea ce înseamnă că dacă acum aveam un eveniment masiv de poluare, dacă avem un trafic extrem de accentuat și o calitate a aerului proastă – de exemplu, pentru jumătate de oră toată lumea își ducea copilul la școală, acea jumătate de oră nu se vedea în media de 24 de ore prea bine. Noi schimbăm asta, și se va face raportarea cu media orară. Mai mult de atât, se adaugă și PM 2,5, particulele care sunt emise în special din motoarele cu ardere internă (…) Cel mai important lucru este să eliminăm poluarea din orașe. Traficul auto are o contribuție semnificativă, negativă, bineînțeles, în poluarea cu particule și cu oxizi de azot în cazul motoarelor diesel, o problemă extrem de mare și din păcate încă prea puțin cunoscută. Lucrăm și la asta împreună cu Ministerul Sănătății pentru a o tranșa”, a spus acesta.
În ceea ce privește rețeaua națională de stații de reîncărcare pentru mașinile electrice, s-au derulat două programe prin Administrația Fondului pentru Mediu.
”Pe partea reîncărcare avem în finalizare, prin Administrația Fondului pentru Mediu, două programe naționale pentru instalarea de stații de reîncărcare. A fost un program prin care foarte multe localități din mediul rural și-au instalat stații de putere medie, de doar 50 de kilowați. Mai important de atât, există proiectul prin care sunt montate stații de mică putere în curent alternativ în municipalități, încărcare peste noapte. Toate statisticile globale arată că undeva în jur de 80 – 85%, în funcție de regiunea de pe glob, în România este undeva la peste 80%, din toate încărcările au loc acasă sau la destinație, că e hotel, restaurant, locul de muncă în care mașina stă mai multe ore”, a subliniat reprezentantul MMAP.



