Acasă Analize Transgaz a realizat doar 68% din investiţii, dar conducerea este recompensată cu aproape 3 milioane de lei

Transgaz a realizat doar 68% din investiţii, dar conducerea este recompensată cu aproape 3 milioane de lei

de M G

conducta iasi-ungheniOperatorul de transport şi sistem al pieţei de gaze, Transgaz, a realizat anul trecut investiţii de 239,5 milioane de lei, reprezentând 68% din totalul bugetat, care a fost de 352,2 milioane de lei, potrivit unui comunicat al companiei. Mai mult, oficialii companiei mai susţin că “economiile realizate în ultimii ani prin temporizarea la maximum a investiţiilor şi lucrărilor cu excepţia celor de strictă necesitate pentru securitatea şi dezvoltarea imediat a sistemului naţional de transport al gazelor stau la baza solidă a finanţării proprii a proiectelor de importanţă strategică deosebită”. De remarcat, cea mai mare parte a încasărilor Transgaz provin din tarife reglementate de către Autoritatea Naţională în Energie (ANRE). Anul trecut, de exemplu, unele tarife aplicate de Transgaz au fost majorate şi cu 122%! În aceste condiţii, este greu de înţeles de ce compania de transport al gazelor naturale “se laudă” că temporizează la maximum investiţiile! Cu toate acestea, volumul de recompensare a echipei manageriale pentru activitatea desfăşurată în anul 2015 este de 2,82 milioane lei! Din Consiliul de Administraţie al Transgaz fac parte Ion Sterian (preşedinte), Petru Ion Vaduva (director general) şi membrii Bogdan George Iliescu, Andrei Rizoiu şi Radu Ştefan Cernov.

Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) companiei, care a avut loc pe 29 aprilie, a aprobat rezultatele economico-financiare pe anul 2015. Astfel, EBITDA a fost mai mare cu 26% comparativ cu planul de administrare pentru 2015, ridicându-se la 779,5 milioane de lei. Cheltuielile de exploatare, mai puţin amortizarea, realizate în 2015, sunt de 883,8 milioane de lei, în scădere cu 193,1 milioane de lei faţă de planul estimat. Profitul net a fost de 488,7 milioane de lei.

„Transgaz informează că factorii principali care au determinat performanţele semnificative ale companiei în anul 2015 sunt: creşterea veniturilor din serviciile de transport internaţional de gaze naturale determinată de variaţiile cursurilor valutare ale monedelor de derulare ale contractelor; creşterea ponderii componentei fixe în total venituri de la 35% la 60%; creşterea capacităţii rezervate datorită introducerii începând cu 1.08.2014 a rezervării de capacitate pe puncte de intrare-ieşire; scăderea ponderii componentei variabile în total venituri de la 65% la 40%; creşterea cantităţii de gaze facturate; realizarea de economii brute la mai multe categorii de cheltuieli, în valoare totală de 345.852 mii lei (345,8 milioane de lei – n.r.)”, se arată în comunicat.

Oficialii companiei mai susţin că economiile realizate în ultimii ani prin temporizarea la maximum a investiţiilor şi lucrărilor cu excepţia celor de strictă necesitate pentru securitatea şi dezvoltarea imediat a sistemului naţional de transport al gazelor stau la baza solidă a finanţării proprii a proiectelor de importanţă strategică deosebită.

„În acest context, compania a avut un succes deosebit obţinând după îndelungi negocieri (circa 2 ani) una dintre cele mai mari alocări de granturi în UE şi cea mai mare alocare individuală către o companie românească, de 179 milioane de euro, pentru realizarea proiectului BRUA”, potrivit documentului citat.

Reamintim, proiectul de interconectare BRUA presupune interconectarea sistemelor de transport al gazelor între Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Interconectarea între Bulgaria şi România se realizează prin conducta Giurgiu – Ruse, iar între România şi Ungaria – prin Arad – Szeged.

BRUA va avea, în România, o lungime totală de aproximativ 550 km, pe culoarul Giurgiu – Podișor – Corbu – Hurezani – Hațeg – Recaș – Horia.

Conducta are o capacitate maximă de 1,5 miliarde de metri cubi pe an spre Bulgaria şi de 4,4 miliarde spre Ungaria. Termenul de implementare a proiectului este anul 2019, iar valoarea estimată se ridică la 560 milioane euro, din care Comisia contribuie cu acești 179 de milioane de euro.

Proiectul este unul important pentru piața de gaze naturale a UE, deoarece permite aducerea în Europa Centrală a gazelor din regiunea caspică și din alte potențiale surse, inclusiv LNG, menționează un comunicat al Comisiei Europene. Proiectul va reduce dependența de gazele rusești, în contextul materializării unor noi proiecte care vizează diversificarea rutelor de transport gaze naturale din Regiunea Mării Caspice înspre Europa Centrală, precum și a unor noi surse de gaze naturale în perimetrele off-shore din Marea Neagră. Acest nou coridor de transport gaze naturale va asigura valorificarea volumelor de gaze naturale aferente acestor surse pe piața românească și europeană și posibilitatea curgerii fizice bidirecționale permanente pe interconectările cu Bulgaria și Ungaria.

ANRE “ajută” Transgaz să câştige mai mulţi bani

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a majorat, anul trecut, tarifele pentru rezervare de capacitate în sistemul național de transport gaze naturale practicate de Transgaz pe cele mai multe din punctele de intrare/ieșire din rețeaua de conducte, cu până la 122%, și le-a redus pe cele pentru gazele efectiv transportate, cu până la 28%. Măsura a fost luată după ce, în 2014 şi 2015, cantitățile de gaze naturale vehiculate prin sistemul național de transport administrat de Transgaz au fost mai mici decât cele programate, iar consumul și importurile de gaze au scăzut. Noile tarife au intrat în vigoare la 1 octombrie 2015 și sunt valabile până la 30 septembrie 2016. Aceasta după ce, în ultimii 5 ani, tarifele Transgaz au crescut constant.

Anul trecut, cel mai mult au fost majorate tarifele de rezervare anuală de capacitate pentru importul de gaze realizat prin interconectarea cu sistemul de transport din Ungaria de la Csanadpalota, cu 122%, de la 1,35 la 3 lei/MWh/h, și cele pentru rezervarea capacității de export către Republica Moldova, prin interconectarea de la Ungheni, cu 113%, de la 0,38 la 0,81 lei/MWh/h. Pe de altă parte, a fost majorat semnificativ și tariful de rezervare anuală de capacitate pentru gazele extrase din perimetrele de producție și introduse în sistemul național de transport al Transgaz de către producătorii români de gaze, respectiv cu 86%, de la 0,50 la 0,93 lei/MWh/h. Cu 20% a fost majorat tariful de rezervare anuală de capacitate pentru gazele care ies din sistemul național de transport al Transgaz către sistemele de distribuție, conductele din amonte, precum și către clienții finali racordați direct la rețeaua de conducte a Transgaz.

În ultimii doi ani, ponderea tarifului fix pentru rezervarea capacității în totalul veniturilor Transgaz a fost majorată de ANRE de la doar 6% la 35% în 2013, ajungând la 50% în 2014 și la 60% de la 1 octombrie 2015. Asta în condițiile în care consumul și importurile de gaze naturale s-au redus semnificativ în intervalul respectiv. Consumul a scăzut cu peste 8% în 2013, cu 4% în 2014 și cu 7% în primul semestru din 2015, iar importurile – cu 50% în 2013, cu peste 60% în 2014 și cu aproape 80% în primele 6 luni din 2015.

SNTGN Transgaz SA Mediaş este operatorul tehnic al Sistemului Naţional de Transport al gazelor naturale şi asigură îndeplinirea în condiţii de eficienţă, transparenţă, siguranţă, acces nediscriminatoriu şi competitivitate a strategiei naţionale stabilite pentru transportul, tranzitul internaţional, dispecerizarea gazelor naturale, cercetarea şi proiectarea în domeniul transportului de gaze naturale, cu respectarea legislaţiei şi a standardelor naţionale şi europene de calitate, performanţă, mediu şi dezvoltare durabilă.

din aceeasi categorie