Acasă EconomieIndustrie TAROM îşi la anul avioane noi şi intră pe profit operaţional în 2017

TAROM îşi la anul avioane noi şi intră pe profit operaţional în 2017

de A

avion taromCompania naţională de transport aerian TAROM a demarat discuţii cu marii producători de aeronave din întreaga lume, dar şi cu companii de leasing operaţional, de la care fie să achiziţioneze fie să închirieze avioane noi, iar primele noi avioane în flota TAROM ar putea veni chiar de anul viitor. De asemenea, TAROM estimează pentru acest an pierderi de 49 milioane lei, de la 110 milioane lei anul trecut, şi ia în calcul eficientizarea schemei de personal printr-o eventuală reducere a personalului. Profit operaţional ar putea înregistra abia în 2017.

”Uşor, uşor, va trebui să înlocuim întreaga flotă pe care o avem acum. Două din cele şase avioane Airbus au 22 de ani vechime, este vorba de cele două Airbus A310, vor primele de care vom scăpa. Şi asta până cel târziu în iulie-august 2016. Vom aduce avioane noi, iar cele vechi vor pleca. Consultantul în aviaţie va trebui să elaboreze până în luna iulie 2016 o strategie de reorganizare şi dezvoltare, pe care să o implementeze până la sfârşitul anului 2017. Sperăm ca anul viitor să avem primele două avioane noi, în locul celor două A310. Altfel, va fi catastrofal, vom pierde din numărul de curse charter şi din cota de piaţă. Este foarte complicat, nu este vorba doar de aspectul financiar, dar este vorba şi de partea operaţională şi de mentenanţă. Căutăm o companie care să ne ajute să înlocuim flota în cel mai eficient mod posibil”, a declarat directorul general al TAROM, Christian Heinzmann.

În ceea ce priveşte înnoirea flotei de aeronave, TAROM va avea un singur tip de aeronavă. Flota TAROM este compusă în prezent din 23 de avioane: 9 ATR-uri (ce au între 12 şi 15 ani), 8 Boeing şi 6 avioane Airbus (din care patru sunt A318 şi două sunt A310). Jumătate din avioane au peste 20 de ani vechime.

TAROM va organiza o licitaţie pentru a desemna un consultant care să ofere asistenţă în ceea ce priveşte cele mai potrivite măsuri în reorientarea strategiei comerciale, alegerea noilor aeronave şi reorganizarea schemei organizatorice pentru eficientizarea la maximum a noii abordări.

Acesta estimează că, cel mai probabil, în aprilie-mai 2016, acest consultant va începe munca efectivă la proiect, iar în câteva luni va oferi o propunere TAROM, ”un fel de recomandare”, după cum spune Heinzmann.

”Trebuie să vorbim şi cu noul Guvern despre cele două Airbus A310, dacă mai sunt interesaţi sau nu să le cumpere, dacă trebuie să le vindem pe bucăţi, să ştim care este planul Guvernului. Vor fi primele aeronave schimbate, de îndată ce avem o soluţie pentru ele, iar în locul acestora sperăm ca anul viitor să avem primele avioane noi din flotă. Costurile de mentenanţă devin de nesuportat”, a precizat Heinzmann.

La rândul său, Gabriel Stoe, director financiar al TAROM, precizează că încă nu s-a luat o decizie privind modul de achiziţie al noilor aeronave.

”Încă nu ştim cum le vom lua, sunt mai multe variante. Avioanele vor fi noi în flotă, dar nu neapărat noi din fabricaţie. Consultantul ne va spune din ce familie va fi flota: Airbus, Boeing sau Embraer, de exemplu. Toată flota pe care o avem o vom pune la dispoziţie, iar o firmă de leasing care deţine aeronave poate propune să ne ia flota şi să ne pună la dispoziţie o flotă uniformă. Dar asta se face eşalonat în timp. Noi vrem să rămânem cel puţin cu aceeaşi capacitate, de minimum 23 de avioane. Nu vrem să reducem numărul aeronavelor. Cu cât un avion este mai vechi, cu atât costurile de mentenanţă sunt mai mari”, a declarat Gabriel Stoe, director financiar al TAROM.

Oficialii TAROM punctează faptul că nu mai aşteaptă bani de la Guvern pentru înnoirea flotei şi că se caută astfel cea mai eficientă variantă pentru achiziţia altor avioane, în funcţie de rutele operate.

”Consultantul ne va spune care sunt direcţiile de dezvoltare, va face procesul de reorganizare, tot ce înseamnă fluxuri, rute, flotă, strategie comercială, de marketing. Dar avioanele trebuie să fie de la acelaşi producător, pentru a ne reducere costurile de mentenanţă şi de întreţinere. Gândiţi-vă că folosim trei tipuri diferite de piese de schimb, personalul tehnic are nevoie de specializare pentru toate, personalul navigant are licenţă pentru fiecare tip de aeronavă. Dar nu putem avea angajamente clare până la finalizarea strategiei”, a explicat Gabriel Stoe.

În plus, tot consultantul va defini care sunt rutele cele mai potrivite mai ales pentru distanţe lungi, precum SUA, Canada sau China. Directorul Christian Heinzmann spune că până la sfârşitul anului viitor vor fi cunoscute cursele charter propuse de consultant, însă aşteaptă să vadă cum evoluează piaţa.

Tiberiu Ţiclea, director general administrativ al TAROM, a declarat că luni va fi publicat caietul de sarcini pentru licitaţia privind desemnarea consultantului în aviaţie. Bugetul alocat este de maximum 500.000 euro.

”La începutul lunii februarie estimăm că vom semna contractul cu consultantul. Iar ulterior ne vor oferi documente în ceea ce priveşte restructurarea şi dezvoltarea companiei, undeva la sfârşitul lunii mai. Iar strategia va fi prezentată Guvernului, pentru aprobare. Avem nevoie de acest consultant în aviaţie de cel mai înalt nivel şi cu reputaţie internaţională care să ne asiste în redresarea Companiei, nu ne dorim un plan de afaceri, ci ne dorim un plan de reorganizare şi dezvoltare. Apoi, în luna iulie, această companie ne va oferi planul de implementare a strategiei, pe care îl vom supune aprobării Ministerului Transporturilor şi Guvernului. După aceea, în comparaţie cu dăţile anterioare în care s-au achiziţionat astfel de servicii, dat fiind şi dinamica notorie din domeniul aviaţiei comerciale, consultantul ne va şi asista până la sfârşitul lui 2017 în implementarea acestui plan”, a menţionat Ţiclea.

Oficialii TAROM au mai anunţat că societatea a primit certificarea de audit internaţional pentru următorii 2 ani, „dovadă că TAROM a fost recunoscută ca organizație sigură și profesională în conformitate cu ultimele standarde de aviație din Europa și că ne putem continua parteneriatele existente și totodată să începem să lucrăm la relansarea TAROM”.

Pierderile în 2015: 49 milioane lei

Compania naţională de transport aerian TAROM estimează pentru acest an pierderi de 49 milioane lei, de la 110 milioane lei anul trecut, şi ia totodată în calcul eficientizarea schemei de personal printr-o eventuală reducere a personalului, decizie pe care o va lua anul viitor.

”Pentru acest an estimăm pierderi de 49 milioane lei, dar indicatorul EBITDA este pozitiv, în jur de 12,5 milioane euro, ceea ce ne dă mari speranţe pentru viitor. Din punct de vedere contabil, însă, vorbim tot de pierderi, dar să nu uităm că în anul 2011 acestea se ridicau la 260 milioane lei. Deci vorbim de o îmbunătăţire. Nu este fantastică, dar este cu mult mai bună. Ca factori pentru îmbunătăţirea rezultatelor, am avut un grad de utilizare mai ridicat al flotei, ceea ce înseamnă că amortizările legate de costurile cu aeronavele se împart pe mai multe ore. La fel şi în cazul personalului tehnic. În aviaţie, cu cât zbori mai mult, cu atât se reduc costurile. Deci zburăm mai mult decât anul trecut şi s-au redus costurile per ora de zbor. În plus, avem şi un cost cu combustibilul mai avantajos. Ca cifră de afaceri preconizăm că aceasta va fi în acest an de 300 milioane euro. Estimăm că anul viitor TAROM va ajunge pe break-even (moment în care veniturile realizate sunt egale cu cheltuielile, n.r.)”, a declarat Christian Heinzmann.

Cifra de afaceri realizată anul trecut s-a ridicat la 1,13 miliarde lei. În prezent, gradul de ocupare al aeronavelor TAROM este, în medie, de circa 68%.

Belgianul Christian Edouard Heinzmann a fost numit la conducerea TAROM în noiembrie 2012.

Conducerea TAROM estimează profit operaţional cel târziu în anul 2017.

Cheltuielile cu kerosenul înseamnă acum 23-24% din totalul costurilor, faţă de 30-35% cât erau înainte de prăbuşirea petrolului.

Potrivit acestuia, TAROM are acum circa 2.000 de salariaţi, tot atât câţi erau şi când compania opera cu 60 de aeronave, motiv pentru care ia în calcul reducerea personalului.

”Compania are un foarte mare potenţial. Nu vom face angajări, doar vom ocupa acele poziţii unde este strict necesar: piloţii şi tehnicienii. Vrem să devenim mult mai eficienţi. Dacă vom vedea că anumite departamente sunt supradimensionate, vom vedem cum vom putea rezolva această problemă prin reducerea personalului. Reducerea personalului este parte din planul strategic. Schema de personală actuală este pentru 60 de aeronave, câte erau înainte, tot cu 2.000 de angajaţi”, spune CEO TAROM.

În plus, conducerea TAROM lucrează acum la o procedură de evaluare a angajaţilor, care nu există în prezent.

De asemenea, conducerea TAROM va dezvolta o nouă strategie, care va aduce schimbări în cadrul societăţii, una dintre acestea fiind debirocratizarea transportatorului aerian.

”Vom dezvolta şi implementa o nouă strategie. Ne uităm la toate cheltuielile făcute de companie. Vrem să angajăm un partener strategic, care să ne asiste în evaluarea şi dezvoltarea activităţii companiei. Pentru noi va fi mai mult o dovadă de obiectivitate. Vom lucra la schimbări în cadrul TAROM, dar dorim ca un consultant extern să fie cel care ne ghidează. În România există 20 de milioane de specialişti în aviaţie, dar vrem ca specialistul adevărat să ne spună ce este bine sau rău. După cum ştiţi, suntem o companie foarte, foarte birocratică. Din acest motiv, pierdem foarte mult timp şi energie şi vom revizui toate procedurile pentru a deveni mai eficienţi. Suntem împovăraţi de legislaţie, controale, partea administrativă şi vrem să avem o organizare internă eficientă, să funcţionăm mai degrabă ca o companie privată”, a mai spus Heinzmann.

Heinzmann precizează că vrea să facă o reevaluare a tot ceea ce TAROM are în portofoliu.

”Analizăm participarea noastră în Alpha Rocas (compania care asigură şi seviciile de catering pentru TAROM, n.r.), vrem să vedem dacă facem ceea ce trebuie, ne vom uita la toate activele noastre, de exemplu clădirea pe care o avem aici, lângă sediul central din cadrul suprafeţei de pe Aeroportul Otopeni, vom ştii dacă avem sau nu nevoie de ea, dacă o vom vinde”, a explicat CEO TAROM.

La rândul său, Tiberiu Ţiclea, membru al Consiliului de administraţie şi director general administrativ al TAROM, spune că se doreşte schimbarea culturii corporatiste a societăţii şi transformarea sa din companie tipică de stat într-una de tip privat.

”Acest lucru presupune trei aspecte: avem întâi de toate cultura comercială, să schimbăm filosofia în care facem afaceri, vânzări, marketing, în al doilea rând vorbim de cultura financiară, să ne finanţăm în mod independent, din surse proprii sau de pe piaţă şi să nu mai cerem niciun ban de la stat, şi în al treilea rând – cultura organizaţională, să flexibilizăm procedurile şi să accelerăm la maximum procesele interne. Sunt probleme semnificative privind ultimul aspect: structuri paralele care nu au un scop anume în companie, care nu ştiu ce rol au, departamente între care nu există dialog şi pe care vrem, desigur, să-i punem în legătură, să-i reunim. Avem şi departamente care nu fac exact ce ar trebui. De aceea vom pune în curând în aplicare o organigramă nouă”, a subliniat Ţiclea.

TAROM are circa 2.000 de salariaţi, îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi este membră a alianţei SkyTeam din anul 2010. Compania naţională operează peste 50 de destinaţii proprii şi destinaţii deservite de partenerii code share.

din aceeasi categorie