Acasă Analize Kazahstanul se pregătește să exporte 20 milioane de barili anual prin conducta Baku– Tbilisi– Ceyhan

Kazahstanul se pregătește să exporte 20 milioane de barili anual prin conducta Baku– Tbilisi– Ceyhan

de M G

Kazahstanul este interesat să crească, în viitor, volumul exporturilor de petrol prin conducta Baku (Azerbaidjan) – Tbilisi (Georgia) – Ceyhan (Turcia) la 20 de milioane de tone anual, transmite agenția Kazinform, care a analizat cum vede această problemă Azerbaidjanul, de pe teritoriul caruia începe ruta, și dacă infrastructura portului Aktau (Kazahstan) este capabilă să gestioneze un astfel de volum.
Kazahstanul produce aproximativ 90 de milioane de tone de petrol annual, cea mai mare parte fiind exportată. Anul trecut, dintr-o producție de 86,7 milioane de tone de petrol, 69% a fost vândut peste hotare. Principala direcție de export al petrolului kazah sunt țările Uniunii Europene (Italia, Franța, Olanda etc.). De asemenea, se exportă țiței în India, în țările Asiei Centrale și Coreea de Sud, potrivit expertului șef al Departamentului de Transport și Prelucrare a Petrolului din cadrul Ministerului Energiei din Republica Kazahstan, Sultanbek Saduakhasov.
Acesta a explicat că, anul trecut, Kazahstanul a exportat 54,9 milioane de tone de petrol prin intermediul Consorțiului Conductei Caspice (CPC) către piețele din Europa și Asia. Prin conducta Atyrau – Samara au fost transportate 8,8 milioane de tone, 3,6 milioane de tone au fost operate prin portul Aktau, iar 1,2 milioane de tone au fost livrate în China, pe ruta Atasu – Alashankou.
Prin conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan, o rută alternativă pentru aprovizionarea cu petrol a țărilor din regiunea Mării Mediterane și a Turciei, anul trecut au fost transportate 1,4 milioane tone de petrol. Capacitatea anuală a conductei este de 50 de milioane de tone. Conform acordului în vigoare, Kazahstanul poate exporta doar 1,5 milioane de tone. Azerbaidjanul și-a exprimat interesul pentru creșterea acestui volum la 2,2 milioane de tone. ”Totuși, a spus Saduakhasov, acest lucru nu se va întâmpla prea curând. În prezent, acordul dintre Azerbaidjan și Kazahstan este în curs de testare pe o perioadă de 4 luni. Experții intenționează să crească treptat volumul de aur negru exportat din Kazahstan și să observe cum percepe piața acest lucru”.
Principalele probleme sunt de ordin tehnic: petrolul kazah conține sulf și mercaptan, componenete ce nu se regăsesc în petrolul azer sau se regăsesc într-o măsură foarte mică, ceea ce ar putea afecta negativ calitatea și prețul produselor azere. De aceea a fost stabilită o perioadă de probă, pentru a se verifica, după aceea urmând să crească treptat volumul de petrol kazah, a anunțat directorul general adjunct pentru probleme comerciale al ”KMG Kashagan B.V.”, Kuanysh Keskinbaev.
Potrivit acestuia, dacă perioada de probă va decurge conform așteptărilor, volumul exporturilor de petrol pe această direcție ar putea crește la 1,75 milioane tone în 2025 și la 2 milioane de tone în 2026.
În luna noiembrie a anului trecut, ministrul Energiei a declarat că Kazahstanul este interesat să crească volumul de petrol exportat prin conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan la 20 de milioane de tone. Însă, potrivit experților, este dificil de prognozat când va fi posibil acest lucru.
”În prezent, infrastructura existentă nu este capabilă să exporte 20 de milioane de tone de petrol. Din Atyrau (din Tengiz) până în Aktau noi transportăm petrolul pe calea ferată. Acum volumul poate fi mărit, în cel mai bun caz, până la 5 milioane tone. Pentru a crește această cifră la 20 de milioane, este necesar să se studieze în detaliu toate problemele și să existe o colaborare între stat și investitorii privați”, a mai spus Kuanysh Keskinbaev.
Pe de altă parte, Rashid Zhaksylykov, președintele”Asociației Companiilor de Servicii Petroliere din Kazahstan”, a declarat că este mai important, în prezent, să crească volumele de producției, înainte de a căuta o rută alternativă. ”Dacă prețul petrolului se va menține stabil, în intervalul 70-80 de dolari pe baril, desigur, este foarte potrivit să căutăm o alternativă bună. Dacă va fi sub 40 de dolari, care este beneficiul producției de petrol? În opinia mea, ar fi mai util pentru noi să creștem volumul de petrol înainte de a căuta o rută alternativă”, a declarat Rashid Zhaksylykov.
În ceea ce privește transportul prin conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan, din cauza calității petrolului, prețul acestuia va fi mai mare decât Brent. Petrolul care trece prin Rusia prin intermediul CPC este ceva mai ieftin (în prezent, un baril de petrol Brent se tranzacționează la circa 60 de dolari).
Pe de altă parte, directorul general adjunct pentru probleme comerciale al ”KMG Kashagan B.V.”, Kuanysh Keskinbaev, este de părere că, dacă exporturile de petrol pe ruta Baku – Tbilisi – Ceyhan vor crește, atunci va crește și oportunitatea de a prezenta produsele kazahe pe scena mondială.
De altfel, și Rashid Zhaksylykov, președintele”Asociației Companiilor de Servicii Petroliere din Kazahstan”, este de părere că importanța geopolitică domină asupra eficienței economice. Datorită acestei rute, cooperarea dintre statele turcice va fi consolidată și mai mult. ”După cum se știe, uniunea statelor vorbitoare de limbă turcică ar trebui consolidată nu doar prin memorandumuri politice, ci și prin proiecte economice de amploare. Din acest punct de vedere, aceasta va fi una dintre soluțiile de succes”, a spus Rashid Zhaksylykov.
În primul trimestru al anului 2025, BTC Co. (compania ce deține oleoductul Baku – Tbilisi – Ceyhan) a cheltuit 32 de milioane de dolari pentru cheltuieli operaționale și 13 milioane de dolari pentru cheltuieli de capital. De la intrarea în funcțiune a conductei BTC de 1.768 km, în iunie 2006, până la sfârșitul primului trimestru al anului 2025, aceasta a transportat un total de peste 4,5 miliarde de barili (aproximativ 598 de milioane de tone) de țiței, încărcați pe 5.932 de nave-cisternă și trimiși pe piețele mondiale.
În primul trimestru al anului 2025, aproximativ 54 de milioane de barili (7 milioane de tone) de țiței exportat de BTC au ajuns la Ceyhan și încărcați pe 70 de nave-cisternă.
Conducta BTC transportă, în prezent, în principal țiței ACG și condensat Shah Deniz din Azerbaidjan. În plus, alte volume de țiței și condensat regional caspic (Kazahstan, Turkmenistan, alte volume SOCAR produse în Azerbaidjan) continuă să fie transportate prin intermediul BTC.

din aceeasi categorie