Acasă Analize „Rabla pentru Electrocasnice” cu scuze și acuze

„Rabla pentru Electrocasnice” cu scuze și acuze

de L M

Administrația Fondului pentru Mediu își aruncă problemele „sub preș” ca să nu-și șifoneze imaginea și anunță rezultate notabile pentru cea de-a doua ediții a Programului Rabla pentru Electrocasnice. Pentru că a fost vorba de subvenții pentru televizoare și laptopur, etapa a suscitat un interes major, numai că softul a dat rateuri și mulți potențiali beneficiari nu au putut să-și genereze voucherele. Așa că Ministerul Mediului a direcționat „deranjul” către STS. Care a reacționat extrem de rapid arătând că responsabilitatea nefuncționării în parametrii a softului este a dezvoltatorului de sistem antamat de AFM. Iar STS a atenționat AFM că este o problemă cu softul. Situația este cu atât mai jenantă cu cât șeful AFM este IT-ist, acesta fiind și motivul pentru care a fost pus în această funcție, după cum a declarat ministrul Mediului. Situația a rezolvat-o candid, cerându-și scuze într-un mesaj video către presă. Iar potențialii beneficiari păgubiți de subvenția statului din cauza proastei funcționări a softului, sau a proastei organizări a sesiunii, au rămas cu ochii în soare.

Ca și la ediția din vară a Programului Rabla pentru Electrocasnice, etapa pentru televizoare, tablete și laptopuri a prezentat cel mai mare interes. În 7 minute s-a epuizat bugetul de 14 milioane alocat, pentru care s-au emis 33.877 de vouchere: 19.183 vouchere pentru televizoare, 9.592 pentru laptopuri și 5.102 vouchere pentru tablete. Beneficiarii au la dispoziție 15 zile ca să cumpere produsele pentru care au optat.

Rezultatul frumos a fost umbrit de nefuncționarea sistemului la început. Potențiali beneficiari nu au putut să-și genereze voucherele, după care, brusc, fondul a apărut ca fiind epuizat. Ministerul Mediului, care a preluat comunicarea în acest caz, a direcționat situația la STS.

La solicitarea Focus Energetic, STS a reacționat extrem de rapid și, în nici o oră, a venit cu o declarație care să lămurească lucrurile în ceea ce privește implicarea și responsabilitatea Serviciul în acest caz: nu are nicio legătură cu funcționarea softului. Mai exact, treaba este în ograda AFM.

„Aplicația utilizată de către Administrația Fondului pentru Mediu în cadrul programului „Rabla pentru electrocasnice” nu a fost dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Întârzierile întâmpinate de unii utilizatori în accesarea platformei au fost la nivelul aplicației, care este dezvoltată de către o companie privată, nefiind cauzate de traficul pe site”, se arată în răspunsul STS.

Mai mult, „STS a semnalat situațiile apărute către echipa de dezvoltare a contractorului AFM și oferă suport tehnic pentru remedierea acestora”, precizează documentul.

Pentru Programul „Rabla pentru electrocasnice”, STS asigură doar serviciul de găzduire pe serverele instituției, „care a permis preluarea întregului volum de accesări fără nicio problemă”, spune comunicatul, așa că explicația cu avalanșa de cereri de emitere de vouchere „nu ține”.

„Ne cerem scuze”

Cum situația era destul de urâtă, șeful AFM a ieșit cu o declarație video care să mai tempereze spiritele. Explicația acestuia a fost simplă. „Din cauza numărului mare de accesări, anumiți utilizatori au avut probleme de conectare”, a declarat Lorand-Arpad Fulop, președintele AFM, fapt infirmat de STS drept cauză a situației.

„Așteaptăm raportul final al dezvoltatorului pentru a vedea ce nu a mers bine pentru ca pe viitor să nu se mai repete situația”, a mai spus Fulop. Pentru ca, în cele din urmă „să-și ceară scuze celor care au întâmpinat probleme”, ca măsură reparatorie pentru neajunsul produs potențialilor beneficiari.

Și organizare proastă

Situația prin care bugetul alocat a fost epuizat extrem de rapid a apărut și la prima etapă, cea de săptămâna trecută, când s-au generat vouchere pentru frigidere. Atunci, bugetul a fost epuizat în 5 minute, deci chiar mai repede ca acum. Dar, cum interesul nu a fost chiar atât de mare, din cele 14 milioane de lei puse la dispoziția doritorilor, în nici 2 minute pur și simplu „au dispărut” vreo 10 milioane de lei.

Ministerul Mediului nu a vrut să comenteze dacă generarea voucherelor într-un interval de timp atât de scurt a venit din partea comercianților care folosesc softuri speciale. Nu ar fi pentru prima dată. Acum 2 ani, sesiunea de cereri pentru panouri fotovoltaice a fost suspendată pentru că un instalator a folosit un astfel de soft. A urmat un haos.

Pe de altă parte, pe site-urile marilor retaileri de echipamente care sunt cuprinse în Programul „Rabla pentru Electrocasnice” sunt anunțuri privind sprijinul pentru potențiali beneficiari de a le crea conturi AFM pentru înscrierea în program „în timp util”, după cum susține cu mare retailer.

Comercianții s-au pliat pe nevoile pieței. Sunt oameni care nu știu sau nu pot să folosească aplicația informatică. Prin „ajutorul” dat, potențialii beneficiari și-au consolidat opțiunea de înscriere în program, iar magazinele și-au asigurat vânzările.

De aceea, responsabilitatea AFM este de a crea condiții echitabile pentru toți potențialii beneficiari. Și pentru cei care apelează direct la magazine, și pentru cei care fac treaba singuri.

din aceeasi categorie