Acasă Analize Mica ”ciupeală” a statului la factura de gaze

Mica ”ciupeală” a statului la factura de gaze

de M G

Statul român pare hotărât ”să mai ciupească” un pic la factura de gaze naturale!

Potrivit proiectului de Ordonanță de Urgență pentru modificarea legislației privind palfonarea și compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale se realizează utilizând ”echivalentul în kWh a 1.500 m3 de gaze naturale la un factor de conversie de 10,6 kWh per m3”. Factorul de conversie este reprezentat de puterea calorifică superioară (PCS).

Puterea calorifică este un parametru de calitate a gazelor naturale. Puterea calorifică a gazelor naturale nu este un parametru constant, acesta fiind diferit în funcție de sursa de proveniență a acestora (câmpul de producție internă, import, amestecul realizat pe un anumit tronson din Sistemul Național de Transport al gazelor naturale). Încă din anul 2008, prin două ordine, 56 și 62, Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a stabilit cum se calculează puterea calorifică superioară și cum se face transformarea din metri cubi (cât indică un contor), în kilowațioră (kWh), cât apare pe factură.

”Avantajul trecerii la facturarea cantităților de gaze naturale consumate în unități de energie constă în faptul că fiecare consumator va plăti contravaloarea gazelor naturale în funcție de energia conținută de acestea, respectiv de puterea calorifică (puterea de ardere) a acestora”, spuneau, la acel moment, reprezentanții ANRE. Adică românii nu mai plătesc ”aerul” de pe conducte!

De exemplu, pe site-ul Distrigaz Sud Rețele (compania de distribuție membră a Grupului francez Engie în România) sunt trecute puterile calorifice superioare pentru fiecare zi, pentru fiecare localitate în care asigură distribuția gazului natural. Spre exemplu, pentru 23 ianuarie 2022, în județul Mureș, în orașul Târnăveni, pe strada Avram Iancu, puterea calorifică superioară a fost de 10,791, iar pe 21 ianuarie – de 10,776. În București, puterea calorifică superioară pe 23 ianuarie a fost de 10,798, iar pe 21 ianuarie – 10,796. Pe site-ul Transgaz, pentru 23 ianuarie, valorile PCS variază între 10,230 și 11,594. Trebuie să recunoaștem că cele mai multe valori sunt de 10,7 – 10,8.

Cu toate acestea, autoritățile statului au preferat să aleagă o putere calorifică superioară de numai 10,6, la fel ca și în vechiul act normativ. Această valoare este utilizată în factură, ceea ce înseamnă că influențează suma ce va fi plătită de client.

Proiectul de OUG nu este foarte clar. Deși s-a tot anunțat că noua Ordonanță de Urgență se va aplica în lunile februarie și martie, acest lucru nu se specifică nicăieri în cuprinsul actului normativ. În plus, se arată că se va acorda compensație clienților casnici cu un consum de 1.500 metri cubi (mc). Potrivit declarațiilor, consumul ar trebui să fie aferent lunilor februarie și martie, adică 750 mc/lună, chiar dacă februarie are 28 de zile, iar martie – 31 de zile.

Totuși, vom presupune că guvernanții s-au gândit la cele 5 luni la care se referă actul normativ inițial (OUG 118/2021), adică noiembrie 2021 – martie 2022, ceea ce înseamnă un consum de 300 mc/lună.

Vom lua ca exemplu puterea calorifică superioară folosită de Engie pentru consumatorii din București.

Astfel, la un consum de 300 mc și o putere calorifică superioară de 10,762, consumul în kilowațioră este de 3.228,6 kWh, iar prețul plătit de consumator, plafonat la 0,37 lei/kWh, este de 1.194,58 lei.

Aceeași cantitate de gaze consumată, dar utilizând puterea calorifică din OUG, va însemna 3.180 kWh, iar, la prețul plafonat, 1.176,6 lei.

Astfel, îngtre cele două valori apare o diferență de 17,98 lei. Practic, statul va recunoaște și va compensa doar 1.176,6 lei, cu cei 17,98 lei mai puțin decât ar trebui! Ceea ce înseamnă că autoritățile ”ciupesc” la fiecare factură plafonată 10 – 20 de lei!

Dar, la 4 milioane de consumatori casnici de gaze naturale, 10 lei la o factură înseamnă 40 milioane de lei pe lună pe care statul nu mai trebuie să-i dea înapoi!

din aceeasi categorie