Acasă Economie Evoluții mixte ale companiilor, influențate de ”uraganul” din piața energetică

Evoluții mixte ale companiilor, influențate de ”uraganul” din piața energetică

de M G

Turbulențele din piața energiei, atât a energiei electrice, cât și a gazelor naturale, au influențat, evident, și rezultatele companiilor din domeniu, precum și ale consumatorilor. Astfel, profiturile Electrica, Transelectrica și Alro au scăzut, în timp ce rezultatele Romgaz au crescut.

Grupul Electrica a obţinut, în primele nouă luni din acest an, un profit net consolidat de 72 de milioane de lei, în scădere cu 324 de milioane de lei faţă de cele 396 de milioane de lei înregistraţi ca profit în perioada similară a lui 2020, potrivit unui comunicat al companiei. Scăderea a fost generată, în principal, de creşterea semnificativă a costurilor cu achiziţia de energie electrică, care au urcat cu 23,4%, la 3,423 miliarde de lei. Evoluţia a fost generată mai ales de segmentul de furnizare, unde costurile au crescut cu aproximativ 588 milioane de lei (+25,5%), în principal din majorarea preţurilor de achiziţie a energiei electrice.

Grupul Electrica subliniază că majorarea s-a produs atât pe segmentul concurenţial, cât şi pe cel de serviciu universal şi furnizor de ultimă instanţă (FUI), care, în 2020, era segment reglementat şi a fost influenţat de recuperarea, sub formă de corecţii pozitive, a unor pierderi din achiziţie din anii anteriori, când tarifele aprobate de ANRE erau sub preţul efectiv de achiziţie a energiei electrice, efect ce în 2021 nu a mai existat.

De asemenea, a fost înregistrată şi o creştere de 23,2% a cantităţii de energie electrică achiziţionată pe segmentul concurenţial, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Acest efect a fost resimţit îndeosebi în trimestrul III al anului în curs, când creşterea preţurilor de achiziţie a fost de 47% comparativ cu trimestrul al treilea al anului anterior, se menţionează în comunicat.

În ceea ce priveşte segmentul de distribuţie, evoluţia costurilor cu achiziţia de energie electrică pentru acoperirea pierderilor în reţea a avut un efect nefavorabil asupra costurilor consolidate, de 60,5 milioane de lei (12,9%), în principal din creşterea preţurilor de achiziţie a energiei electrice (efect negativ de 45,4 milioane de lei), dar şi ca urmare a volumelor mai mari de energie electrică necesară pentru acoperirea pierderilor în reţea (impact negativ de 15,1 milioane de lei).

Veniturile totale ale Grupului Electrica, în primele nouă luni ale anului 2021, s-au ridicat la valoarea de 5,16 miliarde de lei, cu o creştere de 265 de milioane de lei (+5,4%) faţă de cele 4,895 miliarde de lei înregistrate ca venituri totale în perioada ianuarie – septembrie 2020. Cheltuielile au fost în valoare de 5,045 miliarde în primele 9 luni ale anului, cu 611 milioane de lei mai mari decât cele înregistrate în aceeaşi perioadă a anului anterior. EBITDA consolidată a atins valoarea de 475 milioane de lei, în scădere cu 354 de milioane de lei comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Reducerea EBITDA este determinată, în principal, de evoluţia segmentului de furnizare, pe fondul majorării preţurilor de achiziţie a energiei electrice, notează Grupul Electrica.

În primele nouă luni din 2021, Grupul Electrica a distribuit aproximativ 13,8 TWh, cu 7,3% mai mult faţă de perioada similară din 2020, către aproximativ 3,8 milioane de utilizatori. De asemenea, în această perioadă Grupul Electrica a furnizat pe piaţa de energie electrică cu amănuntul aproximativ 6,9 TWh, cu 1,3% mai mult faţă de ianuarie – septembrie 2020, către aproximativ 3,5 milioane de locuri de consum.

Transelectrica aproape la jumătate

Profitul net al Transelectrica a scăzut cu 47% în primele nouă luni ale anului, ajungând la 81 de milioane de lei, potrivit raportului transmis Bursei de Valori Bucureşti (BVB). Veniturile totale operaţionale au crescut cu 37%, la 2,282 miliarde de lei, în special datorită creşterii tarifelor de transport şi a cantităţii transportate, dar şi datorită activităţii companiei pe piaţa de echilibrare.

În acelaşi timp, cheltuielile totale operaţionale au fost mai mari cu 49%. Totodată, cheltuielile de investiţii ale companiei au crescut cu 60%, ajungând la 379,5 milioane de lei. EBITDA a scăzut cu 26%, până la 296 milioane de lei.

Comparativ cu perioada similară a anului trecut, în primele nouă luni din acest an cantitatea de electricitate transportată a crescut cu 6%.

Pierderi la Alro

Alro, unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi pe verticală din Europa, a înregistrat în primele nouă luni ale acestui an o cifră de afaceri de 2,5 miliarde lei, comparativ cu 2 miliarde lei în perioada similară din 2020, conform unui comunicat de presă. „Cifra de afaceri a Grupului a crescut cu 27% (T1-T3 2021: 2,5 miliarde lei faţă de T1-T3 2020: 2 miliarde lei), deoarece conducerea a profitat de oportunităţile create de contextul economic global”, se menţionează în comunicatul companiei.

Rezultatul net al Grupului Alro pentru această perioadă a fost o pierdere de 25 milioane lei (T1-T3 2020: un profit net de 273 milioane lei), în timp ce rezultatul operaţional (EBIT) a fost de 164 milioane lei în T1-T3 2021 (T1-T3 2020: 355 milioane lei).

„Am reuşit să depăşim un an 2020 greu, marcat de incertitudine severă din cauza pandemiei de COVID-19 şi perioada T1-T3 2021 caracterizată de o revenire, dar şi de noi provocări în ceea ce priveşte preţurile energiei, materiilor prime şi modificările legislative la nivel local şi european. Această nouă realitate ne-a împins din nou să acţionăm cu prudenţă şi să stăm în alertă pentru a reuşi să ne menţinem toate unităţile de producţie 100% funcţionale, fără perturbări în lanţul de distribuţie şi disponibilizări. Efectele îmbunătăţirii generale a pieţei aluminiului ne-au ajutat să raportăm rezultate mai bune, dar acestea au fost parţial diminuate de evoluţia anormală a pieţei de energie, caracterizată printr-o creştere fără precedent a preţurilor şi din cauza presiunii mari pentru decarbonizarea energiei în Europa şi România. În aceste circumstanţe, am implementat mai multe măsuri pentru a atenua această situaţie neobişnuită şi am continuat planul de investiţii în proiecte de eficienta energetică, menţinându-ne totodată poziţionarea pentru a câştiga autonomie şi din perspectiva energetică”, a declarat Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al Alro.

Redresarea economică la nivel mondial în 2021 şi creşterea cererii în industriile auto, construcţii şi inginerie generală au dus la vânzări mai mari pentru produsele Grupului în T1-T3 2021, în special pentru bare şi produse laminate plate. Industria aeronautică, unde Grupul vinde produse laminate plate cu valoare adaugată mare şi foarte mare, a continuat să înregistreze niveluri scăzute, dar a început să dea semne de redresare într-un ritm relativ lent în T3 2021. Astfel, rezultatul operaţional (EBIT) în primele nouă luni din 2021 se ridică la 164 milioane lei faţă de 355 milioane lei raportat în aceeaşi perioadă din 2020.

„Deşi Grupul a obţinut rezultate operaţionale mult mai bune, în 2021 nu a putut înregistra un venit din schema de compensare pentru emisiile indirecte de CO2 încorporate în preţurile energiei, aşa cum a făcut-o în 2020, întrucât legislaţia nu a fost implementată la nivel local. În T3 2021, EBIT înregistrat a fost cu 89 milioane lei mai mare faţă de T3 2020, datorită preţurilor atractive ale aluminiului şi al nivelului ridicat de cerere pentru produsele Grupului, concretizate în volume vândute mai mari”, se mai arată în comunicat.

Potrivit reprezentanţilor Alro, cu toate acestea, rezultatul net al Grupului este o pierdere de 25 milioane lei în primele nouă 2021 comparativ cu un profit de 273 milioane lei obţinut în perioada similară a anului trecut. Chiar dacă a obţinut rezultate operaţionale bune în primele nouă luni din 2021, acestea nu au putut acoperi pierderea din diferenţe de curs valutar şi unei ajustări privind cheltuiala cu impozitul pe profit. Totuşi, în T3 2021, rezultatul net al Grupului a fost un profit net de 23 milioane lei, cu 16% mai mare decât profitul net de 20 milioane lei raportat în T3 2020, pe fondul unei creşteri semnificative a cifrei de afaceri cu 60% în T3 2021.

Companiile care fac parte din Grupul Alro sunt: Alro – producătorul de aluminiu, Alum – producătorul de alumină, Sierra Mineral Holdings I, Ltd. – societatea de extracţie a bauxitei, Vimetco Extrusion – producător de aluminiu extrudat, Conef – societate de tip holding şi de management, Global Aluminium Ltd. – societate de tip holding şi Bauxite Marketing Ltd – marketing. Alro este o subsidiara a Vimetco N.V., companie globală de aluminiu primar şi procesat, integrată pe verticală, şi este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi pe verticală din Europa, după capacitate, aceasta fiind de 265.000 tpa, 35.000 de tone pe an de aluminiu reciclat şi Turnătoria cu o capacitate de 335.000 de tone pe an de aluminiu turnat. Principalele pieţe de desfacere pentru produsele Alro sunt Uniunea Europeană, dar compania are exporturi şi în SUA şi Asia.

Creșteri la Romgaz

Producătorul naţional de gaze Romgaz a obţinut în primele nouă luni ale acestui an un profit de 1,156 miliarde de lei, în creştere cu 22,7% faţă de perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care producţia de gaze a fost mai mare cu 15,9%, potrivit raportului transmis Bursei de Valori Bucureşti.

Cifra de afaceri a fost de 3,496 miliarde de lei, cu 19,8% în plus. În trimestrul al treilea (T3) al anului 2021, cifra de afaceri consolidată a crescut cu 71,9% faţă de trimestrul trei din 2020. Producţia de gaze naturale realizată în primele nouă luni ale anului a fost de 3,706 miliarde de metri cubi, fiind cu 15,9% mai mare decât producţia înregistrată în aceeaşi perioada a anului 2020.

Totodată, cantitatea de energie electrică produsă a fost de 426,071 GWh, cu 31,04% mai mică (-191,795 GWh) faţă de perioada similară a anului trecut.

Marjele realizate ale profitului net consolidat (33,07%), EBIT consolidat (37,50%) şi EBITDA consolidat (51,69%) sunt relativ similare cu cele înregistrate în perioada de nouă luni încheiată la 30 septembrie 2020 (32,28%; 36,71%, respectiv 52,74%) şi arată o menţinere a profitabilităţii grupului.

Cota companiei pe piaţa producţiei de gaze, estimată pentru primele nouă luni ale anului 2021, este de 45,8%, cu 8% mai mare decât cea înregistrată în aceeaşi perioada a anului trecut.

din aceeasi categorie