Ministrul Finanţelor Publice, Darius Vâlcov, a anunţat că discuţiile cu companiile petroliere pe tema preţului carburanţilor ar putea fi organizate la fiecare două luni şi a afirmat că preţul carburanţilor este în scădere. Nu a precizat nimic în legătură cu taxele incluse în preţul “la pompă” al benzinei şi motorinei! De remarcat, coşul de petrol al OPEC a ajuns la 41,5 dolari/baril.
„Această scădere este continuă, pentru că şi preţul barilului este în scădere. Ieri era undeva în jur de 46 de dolari pe baril, însă există un delay (pentru că acest lucru l-am cerut noi companiilor petroliere să ni-l explice); de la o companie la alta, poate ajunge până la 45-60 de zile, deoarece nu toţi lucrează, să spunem aşa, cu petrolul din producţie internă; foarte multe companii importă, plus că există anumite strategii de piaţă ale companiilor”, a afirmat Vâlcov, într-un briefing la Palatul Victoria.
Întrebat cât de realiste sunt prognozele potrivit cărora preţul carburantului ar putea să scadă, până la sfârşitul anului, cu 10%, Vâlcov a răspuns, conform Agerpres: „6% a scăzut în ultima săptămână. (…) Se poate întâmpla acest lucru chiar în următoarea lună. Totul depinde de ceea ce se întâmplă pe piaţa internaţională”.
Şeful MFP a precizat că întâlnirile cu reprezentanţii companiilor petroliere vor continua, „probabil, printr-o discuţie la fiecare două luni, atât cu companiile petroliere, dar şi cu alţi mari actori din alte domenii”. Ministrul a precizat că a avut întâlniri similare şi cu reprezentanţii transportatorilor şi cu cei ai procesatorilor de carne.
Pe de altă parte, conform Oil Bulletin al Comisiei Europene din 5 ianuarie, preţul mediu, cu taxe, al benzinei cu cifra octanică 95, comercializată în România, era de 5,109 lei/litru, iar al motorinei – 5,318 lei/litru. Fără taxe, benzina costa 2,085 lei/litru, iar motorina – 2,392 lei/litru. Ceea ce înseamnă că statul încasează 3,024 lei la fiecare litru de benzină vândut în staţiile din România şi 2,926 lei la fiecare litru de motorină.
Pe 15 decembrie 2014, acelaşi Oil Bulletin anunţa că litrul de benzină fără taxe costa 2,237 lei, iar cel de motorină – 2,54 lei. Preţul mediu al benzinei comercializate în România, cu taxe, era de 5,298 lei/litru, iar al motorinei – 5,502 lei/litru. Ceea ce înseamnă că, datorită preţului internaţional al petrolului, benzina s-a ieftinit cu 0,152 lei/litru (6,79%), iar motorina – cu 0,148 lei/litru (5,82%). Preţul “la pompă” al benzinei s-a diminuat în 5 ianuarie 2015 faţă de 15 decembrie 2014 cu 3,56%, iar al motorinei – cu 3,34%. Diferenţa între ieftinirea carburanţilor şi preţul “la pompă” este determinată de taxele incluse în preţul final, care au rămas aproximativ la fel. Pentru că taxa pe valoarea adăugată se aplică la preţul carburanţilor, evident că şi suma încasată de stat din TVA este mai mică. Astfel, la benzină, statul încasează mai puţin cu 0,189 lei/litru, iar la motorină – cu 0,184 lei/litru.
Totuşi, îi rămân aproximativ 3 lei la fiecare litru de benzină sau motorină, mai mult decât încasează companiile petroliere pentru acelaşi litru de carburant! Iar despre scăderea taxelor, măcar despre aplicarea TVA doar la carburanţi, nu şi la acciză (!), Darius Vâlcov nu suflă o vorbă!