Consiliul Concurenţei a demarat o investigaţie privind o posbilă încălcare a regulilor de concurenţă pe piaţa comercializării produselor turistice şi a pachetelor de servicii turistice prin agenţii de turism, după o sesizare anonimă, autoritatea suspectând agenţiile de turism că îşi coordonează politicile comerciale în scopul impunerii unui nivel minim de preţ de vânzare a pachetelor turistice.
Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile şi punctele de lucru ale mai multor companii active pe piaţa serviciilor turistice, iar documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.
Este vorba de agenţiile: Paralela 45, Paravion, Eximtur, Mareea, Christian Tour, Perfect Tour, HappyTour, Eurolines, Klever Travel, Europabus, Danubius Travel şi Amarino.
„Autoritatea de concurenţă suspectează agenţiile de turism că îşi coordonează politicile comerciale în scopul impunerii unui nivel minim de preţ de vânzare a produselor turistice şi/sau pachetelor de servicii turistice şi al menținerii unui status-quo pe piaţă, începând cu anul 2013”, a anunţat luni Consiliul Concurenţei, printr-un comunicat.
Aceasta este prima investigaţie declanşată de autoritatea de concurenţă în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă. Această platformă reprezintă un instrument care asigură anonimatul persoanelor care doresc să comunice Consiliului Concurenţei informaţii referitoare la activităţile de tip cartel ale unor companii.
„Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă preliminară în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial. Efectuarea acestor inspecţii nu reprezintă o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor investigate şi nici în ceea ce priveşte rezultatul final al investigaţiei declanşate”, spun oficialii Consiliului Concurenţei.
Ce răspunde ANAT
Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) precizează, printr-un comunicat, că membrii săi au acționat mereu în spiritul unui mediu puternic concurențial și nu au participat niciodată la înțelegeri anticoncurențiale, iar verificarea demarată de către Consiliul Concurenței le oferă posibilitatea de a dovedi acest lucru.
„Patronatul ANAT, împreună cu membrii pe care-i reprezintă, își declară întreaga disponibilitate pentru a clarifica aspectele verificate de către Consiliul Concurenței și de a aduce lămuriri suplimentare cu privire la specificul activității agențiilor de turism turoperatoare și detailiste în România, Uniunea Europeană și în afara granițelor Uniunii Europene”, se arată în comunicatul ANAT.
Reprezentanţii patronatului spun că îşi doresc ca, în urma acestei verificări, să fie identificate soluții de reducere a numărului de falimente de agenții de turism.
„În acest sens, sperăm ca în urma controlului, Patronatul ANAT să identifice, împreună cu Consiliul Concurenței și celelalte instituții responsabile ale statului, modelul optim de criterii necesare înființării și funcționării unei agenții de turism, precum și modelul necesar de asigurare integrală a banilor achitați de clienți pentru serviciile de călătorie comandate, pentru protejarea intereselor turiștilor consumatori dar și pentru susținerea activității specifice a agențiilor de turism corect plătitoare de taxe și impozite în România”, spun reprezentanţii ANAT.
ANAT este asociația patronală a agențiilor de turism din România şi are ca membri activi circa 500 de agenții de turism, cele mai importante din țară, ce cumulează peste 85% din vânzările de pachete turistice și servicii de călătorie. Agențiile membre ANAT au împreună peste 5.000 de angajați și vânzări cumulate de aproximativ 1 miliard de euro.