Acasă EconomieIndustrie Atribuirea tronsonului Comarnic-Brașov, anulată oficial

Atribuirea tronsonului Comarnic-Brașov, anulată oficial

de A

autostrada-comarnic brasovCNADNR a anunţat oficial că a anulat procedura pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice pentru proiectarea, construcţia şi finanţarea autostrăzii Comarnic-Braşov, în urma finalizării negocierii cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor.

Decizia a fost determinată de mai multe motive, precizează CNADNR. Întâi de toate, având în vedere costul semnificativ al proiectului, dacă CNADNR ar fi încheiat contractul de concesiune cu ofertantul declarat câştigător, acest lucru ar fi putut duce la nerespectarea angajamentelor pe care România le-a încheiat cu CE, FMI, Banca Mondială în privinţa ţintei de deficit bugetar şi a datoriei publice.

În plus, “ofertantul declarat câştigător nu a reuşit să obţină implicarea instituţiilor financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC etc.) în finanţarea proiectului de concesiune”, se arată într-un comunicat al Companiei de Drumuri. Pe de altă parte, în ipoteza unei finanțări acordate exclusiv de finanțatori privați, costurile de  finanţare pentru realizarea proiectului ar creşte, spun reprezentanţii CNADNR.

În al treilea rând, Ministerul Finanţelor Publice a refuzat să emită o scrisoare de susţinere a proiectului şi al suportării costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat în condiţiile unei clasificări “onGovernment balance sheet” a proiectului, date fiind riscurile cu privire la depăşirea ţintei de deficit bugetar stabilită şi calificarea scrisorii de susţinere ca o garanţie de stat;

Mai mult, după desemnarea ofertantului câştigător, acesta, alături de potenţialii finanţatori privaţi, au solicitat unele modificări ale unor clauze ale contractului de concesiune. “Acceptarea acestor solicitări ar fi însemnat chiar modificarea  procedurii de atribuire şi a condiţiilor care au stat la baza depunerii ofertelor”, informează CNADNR.

O altă problemă a fost prezentarea publică a proiectului, care a generat “o puternică reacţie negativă, mai ales în privinţa costurilor prezentate”.

Oficialii CNADNR subliniază totuşi că proiectul autostrăzii Bucureşti – Braşov rămâne o prioritate în Master Planul General de Transport şi că va fi demarată o licitaţie pentru construcţia a aproape 10 km din tronsonul Comarnic – Braşov cu bani de la bugetul de stat.

“Cu toate acestea, autostrada Bucureşti – Braşov (din care face parte şi tronsonul Comarnic – Braşov), rămâne o prioritate în Master Planul General de Transport (MPGT), proiectul autostrăzii fiind continuat şi dezvoltându-se în paralel cu realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti. În acest sens, în prezent este în procedura de licitaţie deschisă atribuirea contractului Proiectare și execuție finalizare Autostrada București – Brașov, Secțiunea București – Ploiești, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centură București, km 6+500 și Nod Moara Vlăsiei, km 19+500”, se arată în comunicatul companiei.

Pe sectorul Ploieşti- Comarnic sunt deja patru benzi.

Tronsonul de autostradă Comarnic – Braşov este împărţit în 5 sectoare. Sectoarele 1 şi 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Braşov, cu o lungime totală de aproximativ 10 km, la care se adaugă şi drumuri de legătură) vor fi scoase la licitaţie, cu finanţare de la bugetul de stat.

Pentru sectoarele 2, 3 şi 4, care reprezintă partea cea mai dificilă a proiectului, va fi scoasă la licitaţie actualizarea studiilor geotehnice, cu finanţare de la bugetul de stat.

În paralel, pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt în lucru studiile de fezabilitate referitoare la variantele de ocolire Comarnic şi Buşteni. După finalizarea studiilor de fezabilitate vor fi scoase la licitaţie lucrările de construcţie, cu finanţare de la bugetul de stat.

Tot pentru fluidizarea traficului, la ieşirea din Sinaia spre Braşov, este proiectat şi urmează să fie realizat un sens giratoriu.

De asemenea, se vor finaliza studiile de fezabilitate privind Varianta de Ocolire Câmpina, modernizarea drumului existent pe Valea Doftanei (DJ 102I) şi a drumului forestier până în Săcele, astfel încât, în 2016 să înceapă lucrările pentru a avea un drum naţional modern între Câmpina şi Săcele.

“Finalizarea acestor două mari proiecte prevăzute în Master Planul General de Transport, Piteşti – Sibiu şi Comarnic – Braşov, înseamnă atât închiderea Culoarului IV Pan European, cât şi dezvoltarea socio-economică a mai multor regiuni importante ale ţării”, spun oficialii CNADNR.

În Raportul final al Master Planului General de Transport, sectorul de autostradă Comarnic – Braşov face parte din proiectele prevăzute pentru demararea studiilor de fezabilitate cât şi a lucrărilor de execuţie în prima perioadă de programare, respectiv 2014-2020.

Lungimea totală a sectorului de autostradă este de 58 de km, iar valoarea estimată este de 997 milioane euro fără TVA, respectiv 1,237 miliarde euro cu TVA.

din aceeasi categorie

1 comentariu

Calin Vilt iunie 20, 2015 - 7:43 am

Cred ca este un caz fara precedent in lume ca de aproape 15 ani sa se tot anuleze proceduri si contracte si sa nu fie in stare sa se realizeze nici macar un kilometru din una dintre cele mai circulate zone din Romania.
Pentru incompetentii care gestioneaza acest subiect ar trebui sa fie discutata reinstaurarea pedepsei capitale. {Poate numai sub o asemenea amenintare sa fie realizata aceasta lucrare. Mai am o propunere ca cel care a spus ca Romania nu are circulatie de autostrazi si care ani de zile ne-a sfidat din helicopter sa fie trmis la munca silnica pe acest tronson de autostrada sa inteleaga prostia care a fost capabil sa o rosteasca cu multi ani in urma.

Comments are closed.