Programul Rabla 2025, ce a mai rămas din el, nu a suscitat prea mare interes atunci când a fost vorba de dezbaterea publică a proiectului de Ghid de finanțare pentru persoane fizice. Chiar și așa, s-au desprins două curente din partea participanților: dealerii de mașini au insistat pe întocmirea unui calendar clar de aplicare a programului, iar potențialii beneficiari pe degringolada din partea autorităților în aplicarea acestui program în 2025, considerată „lipsă de respect” față de cetățeni. Rămâne de văzut cât din ceea ce au cerut participanții la dezbatere va fi adoptat în proiectul final al Ghidului de finanțare.
Administrația Fondului pentru Mediu a organizat, marți, 2 septembrie 2025, dezbatere publică privind proiectul de Ordin pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor nepoluante și eficiente energetic, dedicat persoanelor fizice. Proiectul noului Ghid de finanțare prezintă 2 mari schimbări: suma alocată este redusă drastic, la doar 200 milioane de lei, față de 610 milioane de lei inițial, iar valoarea ecotichetului pentru mașinile electrice a fost redusă la jumătate, de la 37.000 de lei, la 18.500 de lei.
La dezbatere, cei mai vehemenți au fost potențialii beneficiari. Ei au acuzat oprirea programului cu nici o zi înainte de debutul său în luna iunie 2025, în condițiile în care au făcut toate demersurile pentru respectarea condițiilor impuse de legislația specifică. Unul dintre participanți la dezbatere a făcut un calcul cu privire la pierderile pe care le înregistrează un potențial beneficiar al programului, pierderi care ajung la aproximativ 5.000 de euro: 3.700 de euro vin din reducerea valorii ecotichetului, 700 de euro ca urmare a creșterii TVA la 21%, plus pierderile generate de păstrarea banilor în cont curent.
În aceste condiții, s-a solicitat revenirea la valoarea inițială a ecotichetului de 7.400 de euro, pentru că „s-au schimbat regulile în timpul jocului”, considerând că actuala situație „este o bătaie de joc”. De altfel, aceasta a fost principala solicitare a potențialilor beneficiari prezenți la dezbatere – revenirea la valoarea inițială a ecotichetului.
Chiar dacă proiectul de Ghid se referă doar la persoane fizice, au fost reacții și în ceea ce privește programul Rabla destinat persoanelor juridice. Acolo situația este și mai complicată. Chiar dacă au fost depuse cererile de finanțare, programul a fost suspendat. Paricipanții au atras atenția că scăderea valorii ecotichetului pentru mașinile electrice a condus la reducerea achizițiilor, de la 14.000 de mașini în 2023, la 10.000 de mașini în 2024. Și au mai rămas bani din bugetul alocat!
Vicepreședintele AFM, Adrian Corbu, care a moderat dezbaterea, a încercat să arate și partea bună a lucrurilor – programul continuă. Plecând de la faptul declarat că banii din Fondul pentru mediu nu pot fi folosiți în alte scopuri decât cele de mediu, participanții la dezbatere au cerut lămuriri cu privire la bugetul diminuat de la 1,43 miliarde de lei, la doar 200 milioane. Potrivit oficialului, programele AFM sunt supracontractate și exista riscul ca aceste cheltuieli să ajungă în bugetul de stat; suma disponibilă a rezultat prin consens politic în cadrul coaliției. Nu a explicat și cum s-a ajuns la supracontractare, în condițiile în care programele informatice folosite nu permit depunerea unor noi cereri de finanțare peste bugetul alocat. Chiar și la această dezbatere s-a pus problema banilor care rămân în cazul în care unele cereri de finanțare nu sunt acceptate, indiferent de motiv. Dacă aceste fonduri rămase pot fi accesate în cadrul aceleași sesiuni de depunere de cereri de finanțare. Vicepreședintele AFM nu a știut să răspundă.
În cele din urmă, Adrian Corbu a declarat că estimează ca noul Ghid de finanțare pentru programul Rabla pentru persoane fizice să fie publicat în Monitorul Oficial pe 9-10 septembrie 2025, după care AFM va publica calendarul cu date exacte pentru lansarea sesiunii. Dezbaterea, planificată pentru 2 ore, a ținut 45 de minunte.