Ministerul Apelor și Pădurilor a mai îmbunătățit puțin procedura de selecție a noilor membrii ai Consiliului de Administrație al Romsilva, dar fără a o modifica efectiv. Îi dă puțină transparență, în condițiile unei opacități totale în forma înițială, și a anunțat perioada mandatului noilor membrii CA, care vor avea parte de funcții aproape 3 ani, nu 4 cât este un mandat întreg. Modificările vin după ce FOCUS ENERGETIC a solicitat lămuriri, pentru că procedura de selecție a ridicat mai multe semne de întrebare.
Ministerul Apelor și Pădurilor (MAP) a demarat procedura de selecție pentru un nou Consiliu de Administrație al Regiei Naționale a Pădurilor (RNP) Romsilva la începutul lunii ianuarie 2019. Cum procedura prezenta unele probleme de concept, FOCUS ENERGETIC a cerut lămuriri. Inițial, Ministerul Apelor și Pădurilor ne-a anunțat că are nevoie de timp ca să „identifice” răspunsurile la întrebările publicației noastre, referitoare la motivația unor prevederi din procedura de selecție.
În Anunțul de recrutare al Ministerului Apelor și Pădurilor se arăta clar că rezultatele intermediare ale selecției „sunt confidențiale și nu vor fi publicate”. Cum OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor de stat, în baza căreia se derulează procedura, prevede faptul că doar lista lungă (n.r. – cuprinde dosarele validate ale candidaților) nu este publică, FOCUS ENERGETIC a cerut lămuriri de la minister.
În cele din urmă, Ministerul Apelor și Pădurilor și-a schimbat decizia și ne-a anunțat că va publica lista scurtă a candidaților, listă rezultată în urma unei prime selecții. „După această etapă Comisia de selecție constituită la nivelul autorității tutelare, care va avea în componență și un reprezentant al expertului autorizat în servicii de recrutare, va proceda la realizarea interviurilor candidaților din lista scurtă și va proceda la selectarea membrilor după criterii stabilite în baza unui regulament aprobat la nivelul autorității tutelare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. După această etapă coducătorul autorității tutelare va semna, conform propunerilor comisiei de selecție, ordinul prin care sunt numiți membrii Consiliului de Administrație al Regiei Naționale a Pădurilor „Romsilva”, ordin care după aprobare, va fi publicat atât pe site-ul ministerului cât și pe site-ul RNP Romsilva”, se arată în răspunsul MAP.
De remarcat este faptul că, potrivit OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor de stat, procedura de selecție prevede mai multe etape, soldate cu lista lungă, lista scurtă și propunerile de nominalizare din partea consultantului. Iar dintre propunerile avansate de consultant, MAP va selecta membrii noului Consiliu de Administrație. Răspunsul ministerului arată că publicul nu va avea parte să cunoască propunerile consultantului, trebuind să se mulțumească doar cu rezultatele finale. Poate, până la terminarea procedurii, MAP va da dovadă de mai multă transparență.
Mandate prea lungi, zic Finanțele
Cea de a doua problemă ridicată de FOCUS ENERGETIC a fost legată de membrii fostului Consiliu de Administrație, care, la rândul lor, au fost selectați, în 2016, printr-o procedură similară cu cea de acum. În septembrie 2018, ministrul de resort, Ioan Deneș, a dispus revocarea din funcție a 4 membrii CA; unul era membru provizoriu de vreo 2 ani, doi au fost selectați cu o procedură greșită, iar ultimul era incompatibil. Decizia a fost luată după un „control tematic” al Corpului de Control al ministrului Apelor și Pădurilor, făcut în perioada martie-iulie 2018, după cum a anunțat MAP la acea vreme.
Astfel, din cel 6 membrii CA (n.r. – plus unul numit de Ministerul Finanțelor Publice, potrivit OUG nr. 109/2011), 2 erau membrii plini când a fost demarată procedura de selecție pentru întregul Consiliu de Administrație, adică pentru 6 membrii.
Firesc, FOCUS ENERGETIC a cerut lămuriri pentru decizia de a demara procedura de selecție înainte de vacantarea posturilor. Ministrul nu a răspuns nimic referitor la această antepronunțare, dar, până la „identificarea” răspunsului pentru publicația noastră, cei doi membrii plini nu mai ocupă funcțiile. Unul și-a dat demisia, destul de ușor de înțeles, având în vedere că este director în cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor, iar celălalt a fost revocat din funcție, pe motiv că a fost depășit mandatul.
A fost nevoie de atenționarea din partea Ministerului Finanțelor Publice pentru a se remedia această situați.
„Procedura de selecție pentru mandatul precedent, realizată în baza OUG nr.109/2011 a fost efectuată în anul 2013 și reluată în anul 2016 ca urmare a revocării unor membri. (…). Ministerul Finanțelor Publice ne-a adus la cunoștință că au fost constatate o serie de abateri de la prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.109/2011 și s-a solicitat să dispunem, cu celeritate, măsurile necesare pentru conformarea la prevederile legislative sus-menționate, respectiv să luăm măsurile care se impun deoarece perioada de mandat este depășită. Punerea în aplicare a măsurilor de conformare a determinat revocarea domnului Chisăliță Ion”, se arată în răspunsul MAP către redacție.
La o simplă socoteală, dacă luăm în calcul un mandat de 4 ani pentru un Consiliu de Administrație, așa cum prevede OUG nr. 109/2011, rezultă că, în 2017, au expirat mandatele tuturor membrilor CA. Culmea este că ministerul nu și-a dat seama de acest fapt, cu tot controlul tematic făcut timp de mai multe luni la Romsilva, în anul 2018.
Există și o parte bună a lucrurilor. Când a fost publicată Scrisoarea de așteptări a MAP, etapă importantă în derularea procedurii de selecție, în titulatura documentului se precizează că este pentru „conducerea administrativă și executivă a RNP Romsilva pentru perioada martie 2019 – decembrie 2021”. În concluzie, noii membri CA nu vor avea un mandat plin, de 4 ani.
FOCUS ENERGETIC a mai avut o întrebare pentru minister, dar aceasta a fost ignorată cu desăvârșire. Procedura de selecție impune condiții destul de dure pentru ocuparea unui astfel de post, de altfel îndreptățile având în vedere activitatea Romsilva. Viitorii membri CA vor trebui să aibă studii de lungă durată, activitate îndelungată în domeniu și în funcții de șef. Există o excepție, cea prin care procedura impune ca un viitor administrator să aibă doar o vechimă minimă de 5 ani în funcții de conducere, fără impuneri de studii.