Acasă Economie Românii s-au oprit din cumpărat

Românii s-au oprit din cumpărat

de GM

Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a ajuns anul trecut la 1,4 miliarde de euro cu 42,6% mai slab decât 2008, conform unui studiu realizat de GfK. În trimestrul IV 2009, piaţa totală a bunurilor monitorizate în cadrul GfK TEMAX a fost de 422 milioane euro, astfel că vânzările din sezonul de iarnă nu au atenuat imaginea de criză, înregistrându-se un declin de 43,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Sectorul electrocasnicelor mici a scăzut cu 23,6%, ajungând la 71 milioane de euro. Chiar dacă trimestrul patru din 2009 a înregistrat o scădere de 24,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2008, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vânzări, 20 milioane euro. Pe parcursul T4, vânzările segmentului SDA au crescut substanţial în decembrie 2009 datorită sărbătorilor de iarnă. Chiar şi aşa, criza financiară şi-a pus amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mică în comparaţie cu aceeaşi lună a anului anterior.

În trimestrul al patrulea 2009, piaţa de telecomunicaţii a scăzut cu 33,7% comparativ cu al patrulea trimestru al anului 2008, atingând o valoare de 73 milioane euro. Datorită sărbătorilor de Crăciun, care influenţează oamenii să cumpere cadouri pentru ei sau pentru ceilalţi, în T4 s-a înregistrat o creştere de 20% faţă de T3.

O caracteristică a cărei importanţă a crescut pe piaţa de telefonie mobilă este cea de touch screen. Producătorii şi-au lărgit portofoliul cu telefoane mobile şi smartphone-uri touch screen, încurajaţi fiind de utilizarea tot mai largă a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant şi a funcţiilor de fotografiere. Aceste dispozitive inovatoare au echilibrat creşterea negativă şi au menţinut piaţa într-o scădere mai mică decât cea medie a bunurilor monitorizate în studiul Temax.

Rabla la frigidere a încetinit scăderea

În 2009, piaţa electrocasnicelor mari a scăzut cu 37%, pentru a realiza o cifră de afaceri totală de 334 milioane euro. Pe o piaţă în descreştere în ceea ce priveşte cererea consumatorilor şi fără o erodare vizibilă de preţ, provocarea pentru a ajunge la o mai bună performanţă de vânzări a fost sprijinită pe tot parcursul anului 2009 de campanii buy-back, pentru aproape toate produsele. Chiar şi evoluţiile mai satisfăcătoare pe segmentele mai puţin afectate de tendinţa negativă, cum ar fi aparatele încastrabile, nu au reuşit să salveze întregul sector de la o scădere abruptă.

Pe fondul agravării condiţiilor economice, în 2009, preferinţele consumatorilor s-au canalizat spre produse cu caracteristici tehnice mai puţin avansate. Acest lucru a fost, de asemenea, o barieră în generarea de valoare suplimentară pe piaţă.

Vânzările din perioada Crăciunului au transformat sectorul Consumer Electronics în cel mai dinamic dintre toate sectoarele monitorizate în cadrul GfK TEMAX. Vânzările din T4 2009 au totalizat 93 milioane de euro, indicând un salt mare, de 66%, în comparaţie cu trimestrul precedent al aceluiaşi an. În decembrie 2009, preferinţele consumatorului s-au îndreptat către două categorii principale de produse – TV / audio şi segmentul de jocuri.

Scăderi şi pe IT

Sectorul foto a înregistrat o scădere de 45% faţă de anul 2008, în timp ce vânzările în segmentul IT au crescut cu aproape 40% în T4 2009, faţă de performanţa atinsă în trimestrul anterior, dar a scăzut cu 53,5% comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut.

Cu toate că sectorul IT a continuat să înregistreze o rată de creştere negativă, T4 2009 a ajuns la cea mai mare valoare a bunurilor monitorizate de GfK TEMAX, atingând o valoare de 120 milioane euro.

În ciuda faptului că sărbătorile de iarnă au contribuit la creşterea vânzărilor, scăderea puterii de cumpărare a oamenilor cauzată de scăderea veniturilor şi de resursele financiare reduse a provocat scăderea vânzărilor în valoare, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

din aceeasi categorie