În cele din urmă, Administrația Fondului pentru Mediu a publicat lista cu beneficiarii Programului Rabla pentru persoane fizice. Aproape 10% dintre cei care au aplicat nu au fost acceptați, dar, cel mai important este faptul că doar puțin peste 50% din fondurile puse la dispoziție au fost accesate. AFM anunță că programul continuă, dar nu și pentru mașinile cu motoare termice, deși ar mai mai fi rămas bani pentru vreo 1.500 de mașini clasice.
Administrația Fondului pentru Mediu a publicat astăzi, 23 octombrie 2025, în urma ședinței Comitetului de Avizare, lista care cuprinde 8.486 ecotichete în valoare de 107.708.000 de lei depuse în cadrul Programului Rabla pentru persoane fizice, se arată într-un comunicat de presă al AFM.
„Chiar și într-un context economic complicat, succesul Programului Rabla Auto 2025 demonstrează angajamentul ferm al statului și al AFM de a investi consecvent în mediu și în sprijinirea oamenilor. Nu facem un pas înapoi în fața provocărilor, dimpotrivă: transformăm aceste dificultăți într-o oportunitate prin care cetățenii devin parteneri direcți ai unei politici publice ce urmărește reducerea poluării și tranziția către un transport mai curat și mai responsabil”, a declarat Florin Bănică, președintele AFM, potrivit comunicatului de presă.
Documentul atrage atenția că, după publicarea listei cu dosarele aprobate, AFM actualizează în aplicaţie statusul solicitantului în „beneficiar aprobat pentru finanţare”.
În termen de 60 de zile de la obţinerea statusului „beneficiar aprobat pentru finanţare“, solicitantul persoană fizică are obligaţia să distrugă şi să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat, iar ulterior să încarce documentele în aplicaţia informatică și să introducă data radierii autovehiculului uzat.
„Sesiunea pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen încă se derulează, aceasta fiind deschisă până la data de 25.11.2025, ora 23:59, sau până la epuizarea bugetului alocat”, precizează comunicatul.
Date confuze
Lista dosarelor aprobate în cadrul acestui program este publicată pe site-ul www.afm.ro, la secțiunea aferentă Programului Rabla Auto persoane fizice.
Această listă scoate la iveală informații care arată și „partea goală a paharului”. Pentru acest program, s-a alocat suma de 200 milioane de lei, din care 80 milioane de lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid, iar 120 milioane de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
Din start, se constată că doar aproape 54% din buget a fost folosit. Cererile pentru achiziția de mașini cu motoare termice și hibrid cumulează 64,5 milioane de lei, pentru un total de 6.015 mașini. În condițiile în care bugetul alocat este de 80 milioane de lei, rezultă că există peste 15 milioane de lei care nu au fost folosite. Cu acești bani se poate subvenția achiziția a aproximativ 1.500 de mașini clasice, adică 25% din cât s-a solicitat până acum. Cu toate acestea, AFM nu mai permite depunerea de noi solicitări de subvenționare pentru mașini cu motoare termice și hibride.
Pe de altă parte, nici socotelile pentru mașinile electrice și plugin nu sunt clare. Lista cu beneficiarii acceptați arată că vor fi achiziționate 2.471 astfel de mașini prin acest program. Bugetul folosit este în valoare de 43,176 milioane de lei, din cele 120 milioane puse la dispoziție, adică aproape 36%. În principiu, ar trebuie să mai fie disponibil un fond de 76,8 milioane de lei. Numai că programul informatic prin intermediul căruia se depun cererile de finanțare se arată că mai sunt disponibile 36,966 milioane de lei, adică nici 50% din cât ar trebui.
Administrația Fondului pentru Mediu trebuie să lămurească această situație.


