Acasă MediuDezvoltare Durabila Programul RO-LA, varianta a II-a

Programul RO-LA, varianta a II-a

de L M

Ministerul Mediului nu renunță la Programul RO-LA, de transport a tirurilor cu trenul, și modifică Ghidul de finanțare astfel încât cineva să și poată solicita cu succes. Până acum, numai firmele de transport pe calea ferată erau avute în vedere, dar singura cerere a venit din partea CFR Marfă, companie neeligibilă din cauza datoriilor la stat. Cea mai importantă modificare se referă la introducerea unei noi categorii de beneficiari, cea a organizatorilor de transport, doar-doar cineva va avea sorți de izbândă cu acest program. Rămâne de văzut dacă și șoferii de tir vor vrea să folosească trenul, pentru că viteza de deplasare pe calea fertaă este de-a dreptul descurajantă.

Ghidul de finanțare a Programului vizând transporturile tip RO-LA a fost aprobat prin Ordinul nr. 1378 din 9 noiembrie 2017. Astfel, statul, prin Fondul pentru Mediu, urma să subvenționeze transportul pe calea ferată a tirurilor, ca măsură de diminuare a emisiilor generate de traficul auto. Programul nu a avut succes, pentru că singurul candidat, CFR Marfă, a fost respins din cauza datoriilor la stat.

Ministerul Mediului a considerat că este nevoie de lărgirea bazei de beneficiari, dar fără modificarea subvenției, de 60% din costurile de transport pe calea ferată, fără TVA. „Având în vedere că un segment semnificativ din piața serviciilor de transport rutier este acoperit de organizatorii de transport, a căror activitate, conform CAEN, diferă de cea a societăților de transport rutier, este necesară modificarea prevederilor ghidului de finanțare în sensul introducerii acestor organizatori ca potențiali beneficiari ai serviciilor de transport tip RO-LA, finanțate prin Program”, se arată în Raportul de aprobare a actului normativ. Astfel, va putea intra în program și „organizatorul de transport – orice operator economic care desfășoară activități conexe ale transportului feroviar, încadrate la codul CAEN 5229 și își asumă plata tarifelor pentru transportul feroviar de tip RO-LA, în numele unuia sau mai multor operatori de transport rutier de mărfuri (clienți direcți), pe baza unui contract încheiat cu beneficiarul programului”, se arată în proiectul de modificare și completare a Ordinului nr. 1378/2017.

Se pare că se așteaptă mai mulți potențiali beneficiari, motiv pentru care se introduce și o ierarhizare a acestora în funcție de „coeficientul de program”, care este „raportul dintre suma solicitată și suma produselor dintre distanța în kilometri a rutelor propuse și numărul de vehicule rutiere transportate pe rutele propuse”, potrivit proiectului de act normativ. Vor avea prioritate solicitanții cu coeficientul de program cel mai mic.

RO-LA de început

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a lansat, pentru prima dată în România, Programul vizând transporturile de tip RO-LA, prin care se stimulează trecerea transportului de marfă dinspre transportul rutier către calea ferată, în scopul reducerii emisiilor de CO2 de la autovehiculele de transport. Prin lansarea Programului RO-LA, România se aliniază unui grup restrâns de ţări din Uniunea Europeană care aplică sistemul RO-LA, cum ar fi: Austria, Italia, Elveţia, Franţa, Slovenia, Germania şi Ungaria, anunța AFM, la începutul lunii noiembrie.

Pentru anul 2017, AFM a alocat 10 milioane de lei pentru susținerea Programului vizând transporturile tip RO-LA; perioada de depunere a ofertelor din partea feroviarilor a fost stabilită pentru intervalul 20 -22 noiembrie 2017. O singură companie a depus cerere pentru a participa la program – Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA, respinsă din cauza datoriilor la bugetele statului.

din aceeasi categorie

1 comentariu

Programul RO-LA, varianta a II-a | Asociatia Inginerilor Feroviari din Romania mai 11, 2018 - 5:33 am

[…] Informație preluata de pe pagina web focus-energetic.ro […]

Comments are closed.