Acasă EconomieBanci & Asigurari Piste pentru biciclete aproape la preț de autostradă

Piste pentru biciclete aproape la preț de autostradă

de L M

Autoritățile de mediu se țin de cuvânt și se pregătesc să dea bani pentru realizarea de piste pentru biciclete. Ministerul Mediului a pus în dezbatere publică Ghidul de finanțare cu condiții de îndeplinit și banii alocați pentru diferite tipuri de piste. Sumele puse la bătaie pentru metrul de dungă de vopsea pe asfalt l-ar face invidios chiar și pe Dorin Cocoș cu vestitele lui parcări făcute direct pe caldarâm. Programul este dedicat exclusiv autorităților locale, astfel că rezultatele se vor putea vedea fix în anul electoral 2024, cu 4 serii de alegeri.

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a pus în dezbatere publică Ghidul de finanțare pentru Programul de realizare a pistelor pentru biciclete, ce urmează să fie derulat de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). „Scopul Programului îl reprezintă îmbunătațirea calității mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin stimularea utilizării transportului nepoluant, concomitent cu reducerea traficului motorizat”, se arată în Referatul de aprobare.

Solicitanții finanțării sunt unitățile administrativ-teritoriale, organizate la nivel de județ, comună, oraș, municipiu, municipiul București și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale acestuia. Un solicitant poate depune în cadrul unei sesiuni o singură cerere de finanțare aferentă unei singure categorii de solicitanți.

Pistele pentru biciclete se pot realiza pe partea carosabilă sau acostament; pe amplasament nou, altul decât drum carosabil, acostament sau trotuar; în cadrul trotuarelor.

Condițiile de îndeplinit de către potențialii beneficiri sunt relativ aceleași pentru oricare alt program derulat de AFM. Cererea de finanțare trebuie să fie însoțită de aceleași documente pentru celelalte prgrame, centrate pe dovedirea lipsei de datorii către bugetele statului. În acest caz, AFM face și „concesii”. Se mulțumește și cu o declarație pe proprie răspundere că beneficiarul nu are datorii la AFM. În cazul altor programe derulate de AFM, AFM cere certificat fiscal de la AFM precum că potențialul beneficiar nu are datorii la AFM.

Finanțarea poate acoperi 100% din valoarea eligibilă a proiectului. Mai mult, beneficiarul poate primi și avans, de maximum 30% din valoarea proiectului. În plus, se deduc cheltuielile cu TVA. De remarcat este faptul că, prin acest program, nu se alocă bani pentru cumpărarea de teren pe care să se construiască astfel de piste, astfel că banii trebuie destinați exclusiv realizării de piste. Tot prin Ghid, se propune ca maximum 6% din finanțare să fie pentru proiectare și 4% pentru consultanță; alți 10% sunt pentru cheltuieli neprevăzute.

La valoarea proiectului intervine partea frumoasă pentru primării. Și nu numai. Bucureștiul poate face piste pentru bicicliști, într-o singură sesiune, de 50 milioane de lei. Dar și primăriile de sector pot depune cereri de finanțare de maximum 30 milioane de lei. Valoarea totală a proiectelor, într-o singură sesiune, variază de la 25 milioane de lei la 15 milioane de lei pentru mediul urban și de la 2,5 la 5 milioane de lei pentru mediul rural. La nivel de județ, finanțarea pentru o singură sesiune este de maximum 15 milioane de lei.

Valoarea per kilometru este cea care „încurajează” construcția de piste pentru bicicliști. Finanțarea AFM este de maximum un milion de lei pentru km de piste de bicicliști care presupun lucrări pe amplasamente separate de drum, neamenajate ca trotuar sau parte carosabilă. Valoarea „scade” la 350.000 lei/km pentru pistele de bicicliști care presupun lucrări pe carosabil sau trotuar existent. Adică 350 de lei/metru liniar de dungi pe asfalt.

Buget generos

Potrivit bugetului de venituri și cheltuieli ale AFM, pentru finanțarea pistelor pentru biciclete au fost alocare 550 milioane de lei, din care de cheltuit în acest an 50 milioane de lei. În acest fel, „grosul” finanțării este destinat investițiilor din anii următori. Rezultatele s-ar putea vedea din plin în 2024, un an electoral de excepție, cu 4 serii de alegeri.

Precedentul program prin care a fost finanțată înființarea de piste pentru biciclete a debutat acum mai bine de 10 ani, în 2011. Primăria Capitalei a obținut încă din 2014 o finanțare de 10 milioane de euro de la Ministerul Mediului pentru a amenaja 100 de km de piste pentru biciclete. Adică aproximativ 500.000 de lei pentru fiecare km de pistă, la valoarea euro de acum, dar la jumătate față de alocarea de un milion de lei de acum, dar și așa prea mult, mai ales că au fost făcute pe carosabil sau trotuar. Adică dungi pe asfalt și ceva borduri în unele cazuri. În prezent, în București sunt piste pentru biciclete pe aproximativ 16 km.

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.