Transelectrica și Transgaz, operatorii de rețea și de sistem pentru energie electrică și gaze naturale, au avut performanțe notabile pe Bursa de Valori București. Între cele două companii ”s-a intercalat” cel mai mare producător de petrol și gaze din sud-estul Europei, OMV Petrom. Pe locul 4 se situează Electrica.
Astfel, topul creșterilor a fost condus, în 2024, de acțiunile Transelectrica (TEL /+31,21%), urmate de OMV Petrom (SNP/+28,31%), Transgaz (TGN/+26,6%) și Electrica (EL/+17,85%).
În urma acestor evoluții, capitalizarea bursieră a Transgaz și Electrica se apropie de un miliard de euro (901.220.084 euro Transgaz și 914.593.309 euro Electrica). Petrom crește de la 7 la 9 miliarde de euro capitalizare bursieră, iar Transelectrica depășește jumătate de miliard de euro (de la 0,439 miliarde de euro la începutul anului 2024, la 0,576 miliarde euro la începutul lui 2025). Deși a avut o evoluție negativă (-3,39%), Hidroelectrica rămâne cea mai valoroasă companie românească, cu o capitalizare bursieră ce depășește 11 miliarde de euro.
Potrivit noii Strategii Energetice a României 2025- 2035, cu perspectiva anului 2050, toate companiile energetice (cel puțin cele în care statul deține acțiuni) au planuri ambițioase de dezvoltare.
De exemplu, conform Planului de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport (SNT) 2024-2033, aprobat de ANRE, managementul companiei Transgaz continuă unul dintre cele mai mari și importante programe de dezvoltare a infrastructurii de transport gaze naturale din România, cu proiecte de investiţii estimate la aproximativ 9 miliarde euro.
Astfel, Transgaz urmărește, prin aplicarea Planului de Dezvoltare, asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale; creşterea gradului de interconectare a rețelei naționale de transport gaze naturale cu reţeaua europeană; creşterea flexibilităţii rețelei naționale de transport gaze naturale; liberalizarea pieţei gazelor naturale; crearea pieţei de gaze naturale integrate la nivelul Uniunii Europene; asigurarea racordării terţilor la sistemul de transport gaze naturale, conform reglementărilor specifice, în limitele capacităţilor de transport şi cu respectarea regimurilor tehnologice; asigurarea alimentării cu gaze naturale a localităților din România; asigurarea racordării la reţeaua de gaze naturale a noilor investiţii generatoare de locuri de muncă; dezvoltarea sistemului de transport astfel încât acesta să fie compatibil cu amestecul treptat de hidrogen în gazele naturale, conform țintelor europene, în baza unor analize detaliate care să includă aspectele tehnice și economice relevante; elaborarea strategiei societății pentru cuplarea ecosistemelor de hidrogen și a centrelor industriale cu sistemul integrat de transport pe conducte al hidrogenului la nivelul UE (Hydrogen Backbone); asigurarea unei tranziții etapizate către o activitate neutră din punct de vedere climatic si consolidarea rezilienței la schimbările climatice; îndeplinirea cerințelor și reglementările naționale și internaționale (privind clima)/Planul Național Integrat de Energie și Schimbări Climatice.