Acasă Analize Cine îi mai înțelege pe români?!

Cine îi mai înțelege pe români?!

de M G

Gazele, curentul, carburanții s-au scumpit până la cer! Cu toate acestea, nu vedem mai puține mașini pe stradă, nu se consumă mai puține gaze și nici energie electrică nu se folosește mai puțină! Cine îi mai înțelege pe români?!

De la începutul anului, potrivit Oil Bulletin, editat de Comisia Europeană, prețul mediu al carburanților în Uniunea Europeană a crescut cu circa 40 – 50%. Astfel, dacă prețul mediu al benzinei, fără taxe, era, pe 3 ianuarie, la nivelul celor 27 de state memebre ale UE, de 0,73 euro/litru, pe 21 martie era de 1,02 euro/litru, adică mai mare cu 39%. La motorină, prețul mediu fără taxe era, pe 3 ianuarie, la nivelul întregii Uniuni Europene, de 0,75 euro/litru, pe 21 martie a ajuns la 1,15 euro/litru, adică cu 53% mai mare.

În Suedia era cel mai mare preț mediu atât la benzină (0,8 euro/litru), cât și la motorină (1,05 euro/litru) și a rămas la fel de mare (+ 22% la benzină, adică 0,98 euro/litru și + 44% la motorină, adică 1,52 euro/litru). Malta are cele mai mici prețuri fără taxe din UE: 0,58 euro/litru la motorină și 0,55 euro/litru la benzină. Iar prețurile au rămas aceleași de la începutul anului!

În România, astăzi, sunt stații de carburanți unde motorina costă și peste 9 lei/litrul, iar benzina se apropie de acest prag! Totuși, după ”furia” de acum două săptămâni, când au fost benzinării care au afișat prețuri și de 11 lei/litru, părea că prețurile s-au mai stabilizat. Este adevărat, doar că s-au mai stabilizat ”în sus”! Potrivit Comisiei Europene, prețurile medii, fără taxe, la benzină, în România, pe 3 ianuarie 2022, erau de 3,38 lei/litru (0,68 euro/litru), iar la motorină – 3,48 lei/litru (0,7 euro/litru). Pe 21 martie, prețurile, tot fără taxe, ajunseseră la 4,80 lei/litru (0,97 euro/litru) la benzină, adică o creștere de 42%, și de 5,05 lei/litru (1,02 euro/litru) la motorină, adică o creștere de 45%! Acum fix un an, pe 22 martie 2021, prețul benzinei era de 2,76 lei/litru (0,56 euro/litru), iar al motorinei – de 2,85 lei/litru (0,58 euro/litru). Adică o creștere de 74% la benzină și de 77% la motorină!

La fel de adevărat este și că prețul petrolului a crescut de la circa 62 dolari pe baril în martie 2021, la 115 dolari/baril în martie 2022. Iar cursul a crescut de la aproximativ 4,1 lei/dolar, în martie 2021, la 4,5 lei/dolar în prezent. Moneda americană s-a întărit față de euro, de la 1,19 dolari/euro în martie 2021, la 1,09 dolari/euro în prezent.

Prețul mediu al benzinelor fără taxe din România este între primele 10 cele mai mari prețuri la nivelul celor 27 de state membre ale UE, și în primele 15 – în funcție de prețul mediu al motorinelor fără taxe.

De remarcat, cu taxe, prețul mediu al benzinelor vândute în România era, pe 21 martie, de 7,97 lei/litru, iar al motorinelor – de 8,08 lei/litru. Cel mai mare preț la benzină, cu taxe, din UE, se înregistrează în Germania (2,14 euro/litru), iar la motorină – în Suedia (2,47 euro/litru).

În ceea ce privește consumul de energie electrică, dacă, în anul 2018, când a avut loc prima dată liberalizarea completă a pieței, populația a consumat 10,1 TWh, astăzi consumă cu circa 30% mai mult! Astfel, în 2020, an caracterizat de pandemia de coronavirus, de lockdown și munca de acasă, consumul de energie al populației a fost de 13,02 TWh, iar în 2021 – când a mai existat starea de alertă, dar majoritatea companiilor și-au reluat activitatea, consumul populației a urcat la 13,8 TWh.

Într-adevăr, în economie s-a văzut mai clar pandemia: consumul de energie a fost, în 2020, de 39,9 TWh, iar în 2021 – 41,3 TWh, cu un terrawattoră mai mic față de consumul din anul 2019 (42,3 TWh).

Toate acestea arată că românii, deși se plâng, nu fac aproape nimic ca să-și reducă facturile! Deși carburanții s-au scumpit enorm, drumurile sunt, în continuare, pline de mașini, iar traficul este îngrozitor de greu! Pare că, indiferent de cât costă benzina și motorina, românul nu renunță la mașina personală pentru transportul în comun!

De asemenea, deși prețul energiei electrice a crescut ”până la cer”, românii nu se gândesc să-și eficientizeze consumurile! Nu trebuie să renunțe la confort! Dar există extrem de multe variante se a-și reduce consumurile, de la a stinge becul când ies dintr-o încăpere, până la schimbarea becurilor din casă cu unele cât mai economice sau schimbarea electrocasnicelor. Sigur, schimbarea electrocasnicelor este costisitoare! Dar există furnizori de curent electric ce au oferte care conțin exact aceste schimbări! Sunt prea puțini cei ce apelează la aceste oferte! Motivul: românii vor ”mură-n gură” și să le facă altcineva treaba, eventual statul! Până să ne ajute statul, mai bine ne ajutăm noi singuri! E și mai bine, și mai sigur!

din aceeasi categorie