Preţul maxim al poliţei de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru un camion cu masa peste 16 tone va fi de 7.534 lei, sub nivelul de referinţă anunţat săptămâna trecută de transportatori, iar tariful maxim anual al unei poliţe obişnuite, pentru un autoturism cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinut de o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, va fi de 610 lei. Tarifele au fost stabilite într-o şedinţă specială a conducerii ASF, care a avut loc luni.
Guvernul a dat dreptul ASF, prin Ordonanţă de Urgenţă, să fixeze preţuri maxime pentru poliţele RCA pentru o perioadă de şase luni.
ASF a stabilit, în primul rând, formula de calcul a preţurilor maxime. Astfel, tariful include „frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%)”.
Pe baza acestei formul s-au stabilit tarifele care vor fi în vigoare timp de şase luni.
”De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone deţinut de o persoană juridică, rezultă o primă maximă de 7.534 de lei, iar în cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o primă maximă de 6.600 lei. Totodată, pe segmentul autovehiculelor cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinute de persoane fizice din categoria de vârstă 31-40 de ani, tariful de primă maxim rezultat este de 610 lei”, a informat ASF.
Preţurile vor intra în vigoare abia după ce Guvernul va aproba noile tarife prin Hotărâre de Guvern.
Patronatele din transporturile rutiere UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI au acuzat, la sfârșitul săptămânii trecute, Autoritatea de Supraveghere Financiară că nu a respectat termenii înțelegerilor din 14 și 15 septembrie și au solicitat Guvernului să intervină pentru aplicarea Ordonanței privind tarifele maximale ale RCA, astfel încât piața să se deblocheze.
Aceștia acuzau faptul că ASF a stabilit un tarif maxim de 7.960 lei/an pentru autoutilitare peste 16 tone față de 7.500 lei conform protocolului semnat, prin includerea în calculul tarifelor maximale a unei cote de 30% pentru cheltuieli de administrare, și nu 25% cum a fost stabilit în data de 14 septembrie 2016 la Guvern.
În aceste condiții, transportatorii au solicitat Guvernului și ASF măsuri urgente pentru aplicarea OUG 54/14.09.2016 astfel încât începând cu data de 20 octombrie să producă efectele necesare deblocării pieței RCA prin aplicarea tarifelor de primă maximale pentru următoarele 6 luni.
Pe de altă parte, Consiliul Concurenței a anunțat, săptămâna trecută, că va analiza proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea tarifelor RCA, însă nu pentru a verifica dacă sunt corecte calculele, ci pentru a se încredința că mecanismul astfel stabilit nu va crea discriminări pe piață.
Piaţa RCA este zguduită de probleme, în condiţiile în care două companii de pe piaţă, Astra şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piaţa RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama şi Uniqa.



