Consiliul Concurenţei a sancţionat 13 agenţii de turism şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare circa 11,5 milioane de lei (aproximativ 2,45 milioane euro), pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism, se arată într-un comunicat de presă al instituţiei. Potrivit Autorităţii de Concurenţă, în perioada iunie 2013 – septembrie 2016, un număr de 13 agenţii de turism şi-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor sau a pachetelor turistice comercializate. Folosindu-se de această decizie a Consiliului Concurenţei, turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi.
„Agenţiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienţi pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât şi ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoţionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărţit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creşterii preţului de vânzare”, susţin reprezentanţii Consiliul Concurenţei.
Din totalul amenzilor de 11,5 milioane de lei, cea mai mare sancţiune a fost aplicată Touring Europabus România, în valoare de 5,397 milioane lei, urmată de Prestige Tours International (2,139 milioane lei), Paralela 45 Turism (1,723 milioane lei), Eximtur (685.116 lei), Happy Tour (519.597 lei), Aerotravel (400.754 lei), Prompt Service Travel Company (186.084 lei), Nova Travel (124.616 lei), Fibula Air Travel (88.310 lei), Tez Tour (55.930 lei) şi Rezeda World Travel (28.780 lei).
La polul opus, cu sancţiuni pecuniare mai reduse, s-au situat agenţiile de turism Air Fla (9.618 lei) şi Corali Holidays (6.644 lei).
Consiliul Concurenţei precizează că agenţia Christian ’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă.
În plus, companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus România au recunoscut participarea la practică anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.
„Investigaţia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale”, notează Autoritatea de Concurenţă.
În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi, care operau ca revânzători pentru produse turistice şi/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.
ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%, iar Consiliul a impus Autorităţii obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaşte reglementările din domeniul concurenţei şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurenţiale.
„Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă. În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corectă şi completă transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/ 2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu”, se menţionează în comunicat.
Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client.
De asemenea, instituţia precizează faptul că garanţiile agenţiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcţiona distinct sau asociat cu scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.
Turiştii îşi pot recupera banii
Turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei.
„Conform directivei privind acţiunile în despăgubire, clienţii afectaţi de o practică anticoncurenţială pot acţiona în instanţă pentru a cere despăgubiri, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei”, au spus oficialii autorităţii.
Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 39/2017 privind acţiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispoziţiilor legislaţiei în materie de concurenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, care transpune în legislaţia românească Directiva 2014/104/UE, „orice persoană care a suferit un prejudiciu cauzat de o practică anticoncurenţială interzisă potrivit prevederilor Legii nr. 21/1996, republicată, cu completările ulterioare, şi/sau ale art. 101 sau 102 din TFUE poate solicita şi obţine repararea integrală a prejudiciului respectiv”.
Actul normativ prevede că despăgubirile integrale repun persoanele care au suferit un prejudiciu în situaţia în care s-ar fi aflat dacă legislaţia în materie de concurenţă nu ar fi fost încălcată.
„Despăgubirea integrală include pierderea efectivă, profitul de care este lipsită persoana prejudiciată, precum şi plata dobânzii aferente. Despăgubirea integrală în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu poate conduce la o îmbogăţire fără justă cauză, indiferent dacă despăgubirea integrală se produce în urma unor despăgubiri punitive, multiple sau de altă natură”, se mai arată în textul actului normativ.
ANAT vrea să readucă încrederea turiştilor
Vom încerca să readucem încrederea turiştilor în capacitatea Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) de a avea un comportament corect în piaţă, în favoarea consumatorului, a declarat preşedintele organizaţiei, Nicolae Demetriade.
„Se întâmplă ca la fiecare dintre asociaţiile profesionale, membri ai mai multor industrii să fi făcut unele greşeli din necunoştinţă de cauză, dintr-o lipsă de informare corectă. Este o lecţie importantă pe care a primit-o ANAT, pe care nu o putem contesta, pe care ne-am şi asumat-o. Este un bun prilej pentru reformarea asociaţiei. Va urma, nu din cauza amenzii, un proces complex de modernizare a asociaţiei. Vrem să comunicăm mai bine, să apărăm în egală măsură consumatorii, dar şi întreaga industrie. Să existe o piaţă concurenţială corectă în turism”, a spus Nicolae Demetiade.
Demetriade a precizat că sancţiunea Consiliului Concurenţei vine doar în urma „unor discuţii pe teme care au intrat sub incidenţa legii concurenţei”, discuţii care vor fi evitate pe viitor.
Reamintim, Nicolae Demetriade este şi fondator al agenţiei de turism Happy Tour, pe care, în anul 2007, a vândut-o fondului de investiții spaniol GED. Reprezentanţii Happy Tour au declarat, într-un comunicat de presă, că anchetarea şi, mai ales, sancţionarea companiei pentru înţelegeri anticoncurenţiale pe piaţa charterelor este total nejustificată şi se analizează toate posibilităţile legale pentru contestarea amenzii.
„Consiliul Concurenţei a investigat o serie de companii de turism, inclusiv Happy Tour, pentru participarea la o pretinsă înţelegere anticoncurenţială ce a avut loc în legătură cu operarea charterelor. Happy Tour nici măcar nu a fost prezentă pe piaţa relevantă investigată, iar însăşi elementele de probă din dosarul de investigaţie arată un comportament corect al companiei, prin practicarea de preţuri reduse la produsele turistice, pe parcursul perioadei investigate. Prin urmare, anchetarea şi, mai ales, sancţionarea agenţiei pentru practici neconcurenţiale pe acest segment este total nejustificată”, se arată în comunicat.
Christian Tour este singurul operator de turism care nu a fost sancționat de către Consiliului Concurenței, la finalul investigației privind înțelegeri între competitori pentru a ține prețul vacanțelor ridicat.
”Christian Tour, cel mai mare turoperator român, nu a fost sancționat de către Consiliul Concurenței în cadrul investigației finalizate în luna decembrie 2018 privind piața serviciilor de turism. Agenția de turism a fost promotorul unei concurențe reale, prin prețuri accesibile oricui și a refuzat să se ralieze înțelegerilor privind prețurile cu agențiile concurente, în dezavantajul turistului. Christian Tour a fost cel care a dat startul unei abordări comerciale orientate spre client, fapt pentru care a fost blamat și atacat de către unii dintre concurenți, care s-au coalizat în încercarea de pune capăt practicii prețurilor accesibile promovate de către Christian Tour”, a informat compania.
Turoperatorul a primit imunitate la amendă după începerea investigației datorită cooperării cu Consiliul Concurenței în cadrul anchetei, care a ținut cont și de comportamentul corect constant al Christian Tour pe piață.
“După declanșarea investigației, decizia luată de conducerea Christian Tour a fost aceea de a colabora total și transparent cu reprezentanții Consiliului Concurenței pentru aflarea adevărului și în spiritul respectării legii. Ancheta în domeniul turismului scoate la lumină detalii privind modul în care unele mari agenții turoperatoare din țara noastră s-au înțeles nu doar asupra prețului vacanțelor, ci și în privința unei strategii comune împotriva competitorilor care practicau prețuri mai mici la pachetele turistice, așa cum este Christian Tour”, a declarat Marius Pandel, unul dintre acționarii Christian Tour.
Corespondența pe e-mail dintre reprezentanții agențiilor de turism, adunată de investigatori într-un raport voluminos, de câteva sute de pagini, arată, între altele, modul în care principalii actori din piața de turism stabileau prețurile la vacanțele cu avion charter, precum și strategia lor de a împiedica agenția Christian Tour să opereze chartere în anumite destinații.
“Christian Tour și-a început activitatea în urmă cu aproape 22 de ani prin a vinde vacanțe celor cu bani puțini, deși în acele vremuri prețurile erau mari și puțini își permiteau să călătorească în străinătate. Pentru că a creat oferte de vacanțe foarte ieftine, începând de la 1 euro, Christian Tour a fost reclamat la Consiliul Concurenței. Însă, exact genul acesta de politici de marketing dovedește clar că noi nu ne-am înțeles cu nimeni pentru a stabili prețurile, ci am fost permanent contra curentului. Așteptăm ziua în care vor fi atacate și companiile aeriene care au promoții la biletele de avion la 9,99 euro”, subliniază Marius Pandel.
Investigația Consiliului Concurenței a început după ce în atenția instituției a ajuns o înregistrare video publicată pe Youtube și făcută la o întâlnire a agențiilor organizată la Predeal în 2013, unde unul dintre vorbitori a îndemnat direct la stabilirea unui preț minim al vacanțelor și la coordonarea comportamentelor pe piață, în defavoarea clienților.
Paralela 45 a acceptat amenda ca să închidă o investigație de patru ani
”Există multe practici ale Consiliului Concurenței care nu sunt cunoscute publicului larg. De unde să știi că dacă primești un email neconform cu regulile de concurență, trebuie să te dezici? Nimeni, niciodată, nu a făcut astfel de precizări, iar activitatea de prevenție a Consiliului Concurenței este aproape zero. Referitor la acest aspect, Paralela 45 a înaintat către Consiliul Concurenței, chiar înainte de începerea acestei investigații, o adresă prin care solicită clarificări cu privire la practicile concurențiale. Adresa a rămas fără răspuns!”, arată Paralela 45.
În plus, analizele făcute de Consiliul Concurenței în cadrul investigației activității agențiilor de turism nu au la bază verificarea impactului în piață.
“Paralela 45 a fost amendată pentru o corespondență de 11 email-uri, fără niciun impact pe piață. Discuțiile despre împărțirea locurilor pe charter dintre turoperatori nu au avut un impact negativ în piață, nu au creat prejudicii nimănui. Nu e nimic ilegal ca touroperatorii să își împartă locurile pe avioane, aceeași practică este întâlnită și în străinătate. Împărțirea locurilor pe un charter se face pentru a avea garanția că acesta va opera întregul sezon. Nu sunt tarife impuse, sunt costurile reale ale vacanțelor pe charter. Reducerile la cazare pentru pachetele pe charter vin de la hotelieri, ori fac parte din campanii pe care le au, din când în când, touroperatorii”, declară Alin Burcea, proprietarul Paralela 45.
Paralela 45 a susținut dintotdeauna o piață concurențială și practicarea unor servicii de calitate în relația cu clienții. ”Avem respect pentru turiștii noștri, afișăm prețul final, cu toate taxele incluse”, spun oficialii companiei.
Ei precizează că informațiile prezentate Consiliul Concurenței de agenția care a primit imunitate la amendă sunt exagerări făcute cu scopul de a nu fi sancționat la fel ca restul touroperatorilor.
“Am militat și milităm în continuare împotriva marketingului mincinos în piață, prin care clienții sunt induși în eroare. Respectul față de client înseamnă respectul față de propriul business, angajați, familiile noastre. Nu vom vinde niciodată pachete de 1 euro sau cu taxe zero. Nu ne atragem turiștii prin reclamă mincinoasă, ci prin serviciile de calitate pe care le oferim. 29 de ani de experiență în piață înseamnă atentie, seriozitate și standarde ridicate prin care construim fiecare vacanță, la un preț corect”, declară Alin Burcea, CEO Paralela 45, agenție ce a deservit 1,8 milioane turiști până acum.
În 2020, Paralela 45 împlinește 30 de ani de activitate.
Reacția celor două companii amendate din Grupul Eurolines
Touring Europabus Romania și Nova Travel arată că principalul „vinovat” pentru amenzile date de Consiliul Concurenței agențiilor de turism e cadrul legislativ confuz, care ar trebui îmbunătățit.
Touring Europabus Romania și Nova Travel, două dintre firmele de turism amendate de Consiliul Concurenței în urma investigației pe această piață, afirmă că principalul motiv care a condus la anumite practici fără impact real pentru turiști, dar considerate neconcurențiale, este cadrul legislativ confuz și o piață a turismului insuficient reglementată. Din acest motiv, cele două companii solicită statului îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul turismului.
Unul dintre aspectele sancționate de către Consiliul Concurenței a fost împărțirea de locuri între agenții în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter. Este de menționat în primul rând că împărțirea acestor locuri pe anumite curse și destinații este o condiție obligatorie, pentru a putea oferi clienților astfel de produse turistice. Activitatea anchetată de Consiliul Concurenței (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiază în Europa de o reglementare specifică încă de acum 30 de ani (Directiva Europeană pe Pachete Turistice), menită în principal să protejeze turiștii în cazul insolvențelor agențiilor de turism. Această reglementare nu a fost transpusă corespunzator în România, ceea ce înseamnă că turiștii nu au beneficiat de protecție în cazul celor peste 500 de insolvențe din turism din această perioadă. Din acest motiv, Comisia Europeană a declanșat chiar două proceduri de infringement împotriva statului român.
”Acesta este contextul în care împreună cu colegii concurenți din industrie și prin intermediul asociației profesionale din care facem parte am solicitat statului român să implementeze corect legislația europeană și să protejeze turiștii. Chiar dacă toate aceste demersuri, incriminate acum de Consiliul Concurenței, nu au avut niciun fel de efect negativ în piață (ba dimpotrivă) și chiar dacă eforturile noastre de a schimbă legislația au rămas fără efect, Consiliul Concurenței a considerat, și noi am recunoscut, că pe alocuri s-a încălcat litera legii concurenței din România. Considerăm că luarea în considerare a contextului, dar și a spiritului legii ar fi putut să conducă la un alt deznodământ”, adaugă reprezentanții companiei.
În ceea ce privește cuantumul amenzii acordate Touring Europabus, consideră că acesta este foarte disproporționat și încalcă spiritul legii în sensul gândit de legiuitor.
”Sancțiunea se calculează în România, spre deosebire de multe alte țări europene, ca procent din cifra totală de afaceri a companiei, care, așa cum este cazul companiei noastre, include și alte activități decât cea investigată și pentru care s-a constatat încălcarea legii concurenței. Astfel, o companie ajunge să fie amendată cu un procent dintr-o cifră de afaceri care nu are nimic de-a face cu piața analizată (vorbim în cazul de față despre transport de persoane, taximetrie, venituri din chirii sau comerț de alt tip decât turism). Dacă s-ar fi luat în calcul strict piața analizată, sancțiunea cuvenită companiei noastre ar fi fost de sub 10% din suma comunicată de Consiliul Concurenței. Din acest punct de vedere considerăm că actuala legislație a concurenței necesită urgent o ajustare, astfel încât litera să corespundă sensului gândit de legiuitor”, adaugă ei.
Ei spun că nicio acțiune a lor nu a fost menită să dezavantajeze turiștii, ci dimpotrivă.
”În multe cazuri în care companii partenere au intrat în insolvență (Mareea, Omnia, Genius și alții) și chiar dacă noi din punct de vedere juridic nu aveam această responsabilitate, i-am despăgubit integral pe cei afectați. Nu am participat niciodată la un cartel în vederea stabilirii unui acord în ceea ce privește politica de prețuri împreună cu alți concurenți, ci am încercat, prin discuții, să generăm un mediu concurențial, care să elimine reclamele mincinoase și să asigure stabilitate financiară. Am învățat cu această ocazie că trebuie să fim mult mai atenți în ceea ce privește litera legii și că aceasta prevede că și în lipsa oricărei intenții, a oricărui efect sau și în cazul unei prezențe pasive în discuții, un comerciant este sancționabil”, punctează ei.
Ei susține de urgență actualizarea legislației în domeniul turismului prin implementarea Directivei Europene pe Pachete Turistice 2302/2015 privind pachetele de călătorie, prin care se pot proteja clienții în cazul insolvenței, împreună cu mecanisme de garantare efciente in acest sens, precum și îmbunătățirea legii concurenței, pentru evitarea pe viitor a sancționării excesive a operatorilor.