Acasă EconomieIndustrie 95 km de autostradă ar putea fi inaugurați în acest an

95 km de autostradă ar putea fi inaugurați în acest an

de A

autostrada_pa_co_39491200Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) are alocată prin bugetul de stat suma de 4,23 miliarde lei, cu 0,77% mai mare față de prevederile bugetare aferente anului 2015. La 31 decembrie 2015, România avea în exploatare 733,9 kilometri de autostradă, valoarea totală plătită pentru execuţia acestora ridicându-se la 13,799 miliarde de lei, fără TVA.

Potrivit unui document al CNADNR, din bugetul total alocat, 1,73 miliarde lei sunt pentru construcția de autostrăzi, 948,8 milioane lei sunt pentru reabilitarea drumurilor naționale, iar 740,5 milioane lei sunt pentru variantele de ocolire. Pentru reabilitările de poduri și pasaje pentru drumuri naționale, CNADNR alocă 145,1 milioane lei.

Astfel, în acest an, se așteaptă să fie inaugurate loturile 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș-Turda (12,4 km și respectiv 16,3 km), lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva (21,14 km) și o parte din loturile 2 și 4 ale acestui tronson (în lungime de 15 km și respectiv 22,13 km). Un al tronson care ar putea fi deschis în acest an, dacă se rezolvă problemele de mediu, este Gilău-Nădășelu, în lungime de 8,7 km.

În total este vorba de 95,7 km.

În plus, în 2016, sunt planificați la execuție 467,2 km de autostradă, însă nu pentru a fi dați în folosință, ci constând în demarări de licitații, de studii de fezabilitate sau de lucrări. Din aceștia, 169,19 kilometri vor fi autostrăzi în concesiune (autostrada de centură a municipiului București/sector Centura sud, de 48 km, și Craiova-Pitești, de 121,19 km), alți 198,38 km sunt autostrăzi cu finanțare din fonduri europene (Dumbrava-Deva – 71,88 km, Sebeș-Turda – 70 km, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureș – 56,5 km). Autostrăzile cu finanțare de la bugetul de stat au 99,7 km (3,3 km din secțiunea București-Moara Vlăsiei, autostrada Brașov-Borș, secțiunea Suplacu de Barcău-Borș – 60,25 km, Gilău-Nădășelu – 8,7 km, Nădășelu-Mihăiești – 16,8 km, finalizare lucrări Câmpia Turzii-Gilău – 0,32 km, Comarnic-Brașov/ sector Comarnic-Predeal și Predeal-Cristian și drumul de legătură – 10,3 km).

Din suma de 1,73 miliarde lei alocată pentru construcția de autostrăzi în 2016, cea mai mare sumă este alocată Coridorului IV (654 milioane lei): 453,55 milioane lei pentru autostrada Sibiu-Nădlac și 196,5 milioane lei pentru autostrada Cernavodă-Constanța. Alte 574,9 milioane lei vor fi prevăzute pentru autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, iar 210 milioane lei pentru autostrada București-Brașov. Pentru tronsonul de autostradă Sebeș-Turda vor fi bugetate 246,5 milioane lei.

Cele 1,73 miliarde de lei alocate construcției de autostrăzi sunt: de la bugetul de stat (563,88 milioane lei), din fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente cardului financiar 2014 – 2020 POIM (698,9 milioane lei), fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente POS-Transport 2007-2013 (374,2 milioane lei), cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă – credite externe de la BEI și BERD (49,27 milioane lei) și din fondurile externe nerambursabile preaderare (ISPA) – 43,78 milioane lei.

Avem 734 km de autostradă

Din cei 733,9 kilometri de autostradă aflați în exploatare la 31 decembrie 2015, cei mai mulţi au fost deschişi traficului în anul 2013, respectiv 117,885, iar cei mai puţini în 2006 (17,58).

Cea mai veche autostradă din România este Bucureşti – Piteşti, km 10+600 – km 105+500, dată în exploatare în anul 2000. Lungimea acesteia este de 96 de kilometri, iar costurile s-au situat la circa 248,693 milioane de lei, fără TVA. Autostrada Bucureşti-Piteşti a fost construită cu bani de la bugetul de stat de consorţiul Federici-Astaldi-Todini.

din aceeasi categorie