Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a lansat, în deschiderea Bursei de Turism Litoral-Delta Dunării, iniţiativa „Seniori România”, care doreşte să promoveze călătoriile pentru persoanele vârstnice în România, în afara sezonului.
Primul program din cadrul initiativei „Seniori România” este „Seniori pe litoral”, care se va desfăşura în perioada 5 – 31 mai şi 10 – 30 septembrie 2015. Programul este destinat persoanelor cu vârsta de peste 52 de ani, în scopul creşterii gradului de ocupare pe litoral.
Conform reprezentanţilor ANAT, ponderea populaţiei de vârsta a treia creşte în România, similar situaţiei din Europa, în care 25% din populaţie are vârsta cuprinsă între 55 şi 80 de ani.
„Numai 3 din 10 persoane cu această vârstă din Europa călătoresc peste hotare. Iată de ce au fost dezvoltate astfel de programe în ţările UE, iar în România se vând, în prezent, zeci de programe de seniori pe destinaţii externe”, menţionează ANAT.
În prezent, ANAT şi CFR Călători negociază pentru acordarea reducerii de 50% pentru aceia care intră în Programul „Seniori România”.
Peste 50% din vânzările vacanţelor pe litoral în această vară prin agenţiile de turism s-au făcut pentru hoteluri din Mamaia şi Năvodari, iar patru din cinci români care au intrat în agenţii pentru a cumpăra vacanţe interne au ales litoralul, potrivit unui studiu al ANAT.
Topul staţiunilor de pe litoral, în funcţie de vânzările prin agenţii de turism, este condus de Mamaia/Năvodari, Eforie Nord şi Saturn, urmate de Neptun, Jupiter, Venus, Olimp, Mangalia, Costineşti, Cap Aurora şi Eforie Sud. În total, vânzările prin agenţii de turism pentru litoral au crescut cu 2%.
Din totalul vânzărilor prin agenţii pentru destinaţiile interne, litoralul reprezintă circa 79%, iar celelelate destinaţii reprezintă 21% din vânzări.
Valoarea medie a pachetului pe turist a fost de 599 de lei pe litoral, în creştere cu 2% faţă de vara 2013, în timp ce valoarea medie a pachetului pe turist în restul destinaţiilor a fost de 621 de lei, cu 3% mai mult faţă de anul trecut.
Pe staţiuni, valoarea pachetului mediu pe turist a fost de 720 de lei în Mamaia, 567 de lei în Eforie Nord, 499 de lei în Olimp, 486 de lei în Saturn, 481 de lei în Venus, 462 de lei în Jupiter, 449 de lei în Cap Aurora, 426 de lei în Costineşti, 417 lei în Neptun şi de 311 lei în Eforie Sud.
În ceea ce priveşte voluţia vânzărilor pe staţiuni prin agenţii de turism, în 2014 faţă de 2013, acestea au stagnat în Mamaia şi Eforie Nord, au crescut cu 11% în Saturn, cu 16% în Neptun, cu 2% în Jupiter, cu 25% în Venus, cu 6% îm Mangalia, cu 7% în Cap Aurora şi cu 20% în Eforie Sud. Au fost înregistrate scăderi pentru Olimp (-10%) şi Costineşti (-25%).
„Anul 2014 a adus cu el o sensibilitate mărită a turiştilor pentru raportul preţ-calitate, cu o orientare preponderentă către criteriul preţ. Iată de ce staţiunile de pe Litoralul Verde (zona Eforiilor şi a Mangaliei), acelea în care se fac vizibile investiţii în infrastructura locală şi, mai ales, investiţii hoteliere şi în care preţurile sunt sensibil mai mici decât în Mamaia, au început să aibă creşteri de vânzări mai importante”, a declarat Lucia Morariu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Programele speciale menite să susţină vânzările pentru destinaţiile interne, între care şi litoralul românesc, promovate de ANAT, împreună cu FPTR, au înregistrat creşteri: Înscrieri Timpurii (creştere 7% şi cumuleaza 20% din vânzări), Zile Gratuite de Vacanţă (20% creştere, dar cumulează încă doar 5% din vânzari), Litoralul pentru Toţi (creştere 10% şi reprezintă 3% din vânzări). Serviciile tip all inclusive vândute pe litoral prin agenţii au înregistrat o creştere de 20%.
Studiul ANAT a fost realizat pe baza unui sondaj realizat pe un eşantion de peste 50.000 turişti care au călătorit prin intermediul unor turoperatori specializaţi în turismul intern.
Câţi turişti a atras litoralul românesc în 2014
Peste 1,5 milioane de turişti au vizitat litoralul românesc în sezonul 2014, dintre care 5% au fost străini, spune Lucia Morariu.
În actualul sezon estival, durata medie de vacanţă pe litoralul românesc a fost de 4,5 zile, în uşoară scădere faţă de 2013. Cu toate acestea, patronatele din turism apreciază că 70% dintre turiştii care au venit pe litoral au plecat mulţumiţi de serviciile oferite, în creştere faţă de 2013 când gradul de satisfacţie era de 50%.
„Există o creştere de 25% pe zona de all inclusive. Acesta este un produs foarte căutat, dar din păcate, din cauza taxelor şi impozitelor sunt puţini hotelieri care îl pot oferi. Turismul înseamnă imagine şi comunicare, iar noi nu avem un canal de comunicare cu ministerul de resort. Din totalul încasărilor hotelierilor peste 35% sunt impozite şi taxe locale şi centrale”, a spus Mohamad Murad, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Reprezentanţii asociaţiilor din turism cer autorităţilor centrale, ministerului de resort o implicare reală, cu fonduri suficiente de la bugetul de stat pentru promovarea imaginii României pe plan extern şi numai pe acele canale care au ca target posibilul consumator de turism în România.
„Pentru 2015, pieţele ţintă pentru Litoralul românesc vor fi Polonia, Israel, Republica Moldova dar şi ţările din Vestul Europei. Avem în plan şi o strategie de atragerea unor turişti din Turcia. Litoralul românesc este un produs turistic care poate concura cu Grecia şi Turcia”, a spus Corina Martin, vice-preşedinte ANAT.
Ce profituri au hotelurile de pe litoralul românesc în fiecare vară
Un hotel cu 200 de camere din sudul litoralului poate avea un profit net pe vară de 100.000 de euro, în timp ce o unitate de cazare similară din Mamaia poate ajunge chiar şi la un câştig de 500.000 de euro pe sezon, potrivit lui Mohammad Murad, preşedintele FPTR.
„Câştigurile pe sezon ale unui hotel de pe litoral variază între 500 de euro pe cameră într-o unitate din sud, la 1.000 de euro pe cameră sau chiar şi 3.000 de euro în Mamaia. Ca să-ţi recuperezi o investiţie într-un hotel din Sud durează cam 15 ani, iar în Mamaia o investiţie poate fi recuperată chiar şi în 5 ani, dacă hotelul este bine amplasat”, a spus Murad.
Acesta a afirmat că un hotel de 200 de camere din staţiunile din Sud poate face un profit net de 100.000 de euro, iar o unitate similară, tot de 200 de camere, dar din Mamaia, poate să rămână „uşor” chiar şi cu un profit de 400.000-500.000 de euro pe sezon.
Pe de altă parte, patronatele din turism susţin că tarifele de pe litoral nu vor creşte în 2015.
„Dacă guvernanţii vor avea un moment de rădăcire şi vor reduce TVA, chiar dacă vor scădea preţul utilităţilor, noi vă garantăm că vom micşora tarifele la cazare. Dar în condiţiile actuale, cu acest TVA, cu aceste preţuri la utilităţi, vom menţine tarifele şi pentru 2015 aşa cum sunt acum. Vor fi cazuri de hotelieri care din cauza investiţiilor mari în extinderi, piscine etc. vor creşte uşor tarifele”, a declarat Nicolae Bucovală, preşedintele patronatului Mamaia.
Murad spune că din totalul profiturilor unui hotel, 35% sunt impozite directe şi indirecte.
„Este foarte mult. Imens. Şi sunt convins că mulţi dintre noi nu ştiu de multe alte taxe care trebuie plătite, şi o să ne vină apoi din urmă să plătim de zece ori mai mult. Aşa de multe taxe sunt, că fiecare patron va trebui să angajeze un om special ca să caute ce taxe mai trebuie să plătim”, a adăugat oficialul FPTR.


