Acasă MediuDezvoltare Durabila Viitor sumbru pentru „rablele” din România

Viitor sumbru pentru „rablele” din România

de L M

Măsurile din „Fit for 55” anunță vremuri grele pentru români. În centrul atenției va fi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din transport și din domeniul rezidențial, susține ministrul Barna Tanczos. Înaltul oficial a pus ochii pe taxele ce ar urma să fie plătite de posesorii de mașini vechi, extrem de poluante; în compensare, cetățenii cu venituri reduse vor fi sprijiniți să renunțe la rable.

„Atingerea țintelor <Fit for 55> va afecta industrii și pe cetățeni”, a declarat Barna Tanczos, joi, într-o conferință de presă, după ce a participat la Consiliul Informal de Mediu. Potrivit acestuia, cel mai important lucru este „realizarea unei noi scheme de comercializare a certificatelor CO2 din transporturi și rezidențial, din construcții”.

„La nivelul UE, se propune monitorizarea emisiilor din transporturi, unde sunt ținte ambițioase de scădere a emisiilor. (…) Cel mai important este că, pentru 2035, se preconizează interzicerea introducerii pe piață a mașinilor cu motoare cu ardere internă. Trebuie să modificăm tot în ceea ce privește construcțiile de mașini”, a spus Tanczos.

Pentru domeniul rezidențial, se preconizează un sistem de monitorizare a emisiilor, în paralel cu înființarea unui fond social de climă. Banii vor fi direcționați către persoanele vulnerabile din punct de vedere social, care vor primi ajutor suplimentar pentru atingerea țintelor de reducere a emsiilor CO2.

„România susține aceste demersuri ale Fit for 55”, a ținut să atragă atenția ministrul Mediului.

Oricum, cea mai importantă măsură se referă la măsurile ce trebuie întreprinse pentru limitarea emisiilor CO2 generate de transporturi.

„În momentul în care majoritatea statelor membre au sisteme de taxare a poluării şi descurajează deţinerea maşinilor poluante, şi România nu are un asemenea sistem, am devenit o piaţă-ţintă, unde se aduc maşinile vechi. Aceasta este situaţia pe care am găsit-o şi eu la minister. Ministerul Mediului trebuie să găsească o soluţie la nivel naţional de sprijin, în primul rând. Partea de taxare nu o să fie niciodată la Ministerul Mediului, pentru că s-a văzut cu taxa de poluare, toate procesele au fost pierdute de România, pentru că nu au fost fundamentate cum trebuie. Este nevoie de un pachet de măsuri, iar în centrul acestuia trebuie să fie măsurile de sprijin pentru cetăţenii vulnerabili şi trebuie completat cu măsuri de descurajare a deţinerii maşinilor mai vechi de 15 ani cu motor de 3 litri, pe motorină, care arată foarte bine pe şosele, arată un statut al deţinătorului, dar care poluează foarte mult. Va trebui să facem diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cetăţeanul care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 – 20.000 de euro. Aceste lucruri trebuie clar delimitate”, a explicat oficialul.

România a mai practicat o taxă de poluare, introdusă la momentul aderării la UE, tocmai ca măsură împotriva invaziei de mașini second hand, extrem de poluante. La acel moment, afluxul de „rable” a fost stopat, dar, în timp,  trebuit să se renunțe la acea taxă, care a purtat mai multe denumiri, de la „taxă de primă înmatriculare” și până la „timbru de mediu”. A fost considerată o taxă care a contravine principiului liberei circulații a mărfurilor în UE.

Conform celor mai noi date, publicate recent, de o platformă auto online, ce au avut la bază statistica Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern (reînmatriculări) au crescut, în România, cu 41%, în primele şase luni ale anului comparativ cu datele din 2020, până la 335.000 de unităţi, în timp ce piaţa maşinilor noi s-a diminuat cu 4%, în aceeaşi perioadă, susține Agerpres.

În acelaşi timp, piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu 10%, în primul semestru faţă de anul trecut, la aproape 200.000 de unităţi tranzacţionate, iar cea mai bună lună a fost martie, cu peste 36.000 de maşini vândute.

 

din aceeasi categorie