Vânzările pentru destinaţii autohtone prin agenţiile de turism au crescut în această vară în medie cu 15% faţă de vara trecută, datorită investiţiilor realizate în ultimii ani în structurile de cazare, zone de divertisment şi relaxare, dar şi conjuncturii internaţionale, care a determinat un număr mai mare de români să îşi petreacă vacanţa în ţara lor, a anunţat duminică patronatul Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT). Delta Dunării, Mamaia şi Băile Felix au fost zonele cele mai căutate de turişti în sezonul 2016, cu un grad de ocupare de aproape 100% pentru mai multe săptămâni şi pentru un număr de cel puţin trei zile de vacanţă.
„Delta Dunării a înregistrat vara aceasta o creştere de 20% a vânzărilor, faţă de 2015, fiind revelaţia sezonului în preferinţele turiştilor care au petrecut, în medie, trei zile de vacanță, staţiunile balneare de 18%, litoralul de 12%, în timp ce vânzările pentru staţiunile montane s-au situat la acelaşi nivel ca anul trecut”, se arată într-un comunicat al ANAT.
Într-un clasament al staţiunilor de pe litoral, în funcție de vânzările turoperatorilor, Mamaia se află pe primul loc, datorită evenimentelor pentru promovarea stațiunii, care au atras toate categoriile de turiști, urmată fiind de Venus, care concentrează cele mai multe hoteluri renovate în ultimii doi ani, de Jupiter și de Eforie Nord.
„Turiştii au petrecut, în medie, cinci zile pe litoral, o mare parte dintre ei preferând pachetele all inclusive oferite vara aceasta de un număr de 23 de hoteluri”, spun oficialii asociaţiei.
Preţul mediu pentru o vacanţă pe litoral a fost de 637 de lei/persoană, faţă de 563 de lei/persoană, în 2015.
Cele mai solicitate luni pe litoral au fost iulie şi august.
Conducerea ANAT precizează că, împreună cu turoperatorii de vacanţe interne, caută soluţii pentru a atrage turişti pe litoral, începând din 2017, şi în lunile mai, iunie şi septembrie.
”Programul Prima Piscină, pe care ANAT îl va propune guvernului următor, o soluție testată pe litoralul bulgăresc, poate prelungi sezonul. Turiștii sunt atrași de hotelurile care au piscină și care le oferă relaxare și divertisment pe litoral și când vremea nu este potrivită pentru stat la soare și baie în mare”, a declarat Alin Burcea, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.
În staţiunile balneare, unde în ultimii cinci ani au fost refăcute 34 de hoteluri și două au fost construite, turiștii sunt din ce în ce mai atrași de programele de relaxare, prevenție sau tratament diversificate oferite de hotelieri.
Pachetul mediu a fost vara aceasta de 821 de lei/persoană, față de 667 de lei/persoană, vara trecută, la un sejur mediu de șapte zile.
Cele mai vândute cinci stațiuni balneare de turoperatori sunt: Băile Felix, Călimănești – Căciulata, Băile Herculane, Sovata şi Covasna.
”Turismul balnear se deplasează din zona de tratament medical către cea de prevenţie şi relaxare şi nu numai pentru pacientul propriu zis, ci şi pentru familia acestuia, care doreşte o experienţă de leisure în staţiunile balneare, oferită din ce în ce mai mult de hoteluri”, spune, la rândul său, Adrian Voican, prim-vicepreședinte ANAT.
ANAT este asociația patronală a agențiilor de turism din România, cărora le reprezintă interesele profesionale la nivel național, european și internațional. Asociația are ca membri activi 500 de agenții de turism, care cumulează peste 85% din vânzările pachetelor de turism și călătorie, estimate la aproape un miliard de euro anual și au împreună peste 4.600 de angajați.
Industria turismului în România are peste 120.000 de angajați și contribuie la economia națională cu aproape 2% din PIB.
Topul destinaţiilor de vacanţă din întreaga lume
Locul pe care îl alegem pentru a ne petrece o vacanţă spune multe despre noi şi despre lucrurile pe care le preţuim. În ciuda „provocărilor economice globale”, aşa cum le numeşte Organizaţia Mondială de Turism, turiştii călătoresc mai mult ca niciodată. Numărul turiştilor internaţionali sosiţi pe aeroporturi a crescut cu 5% în 2013, potrivit datelor comunicate de organizaţie. Acest lucru se traduce printr-un record de peste un miliard de călătorii înregistrate. Cu o populaţie de 1,36 miliarde de cetăţeni, China a devenit cel de-al doilea mare exportator de turişti. Rusia, care se află în prezent pe a cincea poziţie în acest clasament, a cunoscut o creştere a cheltuielilor pentru călătorii de 26%, potrivit Time.
Timp de aproape 500 de ani, împăraţii care au trăit în opulentul Oraş Interzis din China decideau cine poate să intre în interiorul său şi cine îl poate părăsi. Acum porţile sale s-au deschis, iar turiştii au posibilitatea de a se bucura de toată splendoarea sa. Numărul vizitatorilor a crescut cu peste 2,5 milioane din 2010.
Oraşul Interzis, situat în centrul Beijingului, este o destinaţie de vis pentru unii americani, însă mulţi dintre ei nu s-au documentat niciodată cu privire la o excursie la resortul Everland sau Lottle World, un complex aflat în Seoul, Coreea de Sud. Aceste parcuri tematice aflate în Coreea de Sud se află în topul celor 50 de atracţii turistice cele mai vizitate din întreaga lume, surclasând Turnul Eiffel, cu 7 milioane de vizitatori anual, Marile Piramide, cu 4 milioane de vizitatori anual sau Stonehenge, monumentul neolitic aflat în Anglia, care primeşte annual un milion de turişti.
Surprinzător sau nu, parcurile tematice atrag cel mai mare număr de turişti din întreaga lume. De exemplu, Parcul Disneyland din Franţa a înregistrat acelaşi număr de vizitatori, respective 10,5 milioane, precum Bazilica Sacré-Coeur, situată pe colina Montmartre din Paris – patru dintre cele 20 cele mai vizitate atracţii turistice din lume fiind parcuri Disney.
Muzeul Naţional Aero – Spaţial din Washington a ratat topul 50, însă acelaşi lucru nu s-a întâmplat în cazul impozantului British Museum din Londra, care a atras 6,7 milioane de turişti, Muzeul Metropolitan de Artă din New York, cu 6,3 milioane de turişti, urmat de Colosseumul din Roma şi Forumul, cu câte 5,1 milioane de turişti fiecare. Berlin Wall Monument a înregistrat un număr de doar 500.000 de vizitatori.
Unul dintre factorii care îi influenţează pe turişti atunci când îşi aleg destinaţiile de vacanţă este accesibilitatea lor. Astfel, un turist poate ajunge mai greu la Parcul Naţional Yellowstone, vizitat în medie de 3,2 milioane de turişti sau la Armata de Teracotă din China, unde ajung în jur de 4,8 milioane de călători.
Vizitele la Machu Picchu din Peru au fost reduse de către reprezentanţii locali pentru a ajuta la păstrarea integrităţii locului. Doar 2.500 de turişti pot fi primiţi aici zilnic sau 912.500 pe an.


