Acasă Analize Transportul elevilor pe seama certificatelor CO2

Transportul elevilor pe seama certificatelor CO2

de GM

Guvernul a găsit soluţia ca să plătească transportul elevilor – ia banii din vânzarea certificatelor de emisie de gaze cu efect de seră. Suma nu este deloc de neglijat, având în vedere că este vorba de 76 milioane de lei. Rămâne de văzut cum va proceda atunci când va trebui să dea socoteală la Uniunea Europeană, pentru că banii încasaţi din vânzarea de „aer curat” trebuie să se întoarcă în acţiuni de protecţia mediului.

Executivul a aprobat alocarea a 76 milioane de lei Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, din sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea transportului elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural cu microbuze şcolare. Potrivit unei ordonanţe privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, publicate luni în Monitorul Oficial, toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze vor fi suportate din bugetele proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale.

Actul normativ prevede ca banii să fie folosiţi „pentru dotarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea transportului elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din mediul rural cu microbuze şcolare 16+1 locuri”, se arată în ordonanţă. Repartizarea microbuzelor către primării se va face prin ordin comun al vicepremierului, ministrului Dezvoltării Regionale, şi al ministrului Educaţiei Naţionale, potrivit actului normativ.

Banii numai pentru mediu

Potrivit legislaţiei comunitare, fiecare stat membru are la dispoziţie mai multe certificate de emisie pe care să le vândă. Banii obţinuţi în urma licitaţiilor trebuie să fie folosiţi în investiţii de mediu. De remarcat, statele membre sunt obligate să organizeze astfel de licitaţii, chiar dacă preţul certificatelor este mic, motiv pentru care Parlamentul European preconizează măsuri de „stimulare” a preţului de vânzare. Până acum este cunoscut cazul finanţării lucrărilor 2013 la metroul bucureştean din fondurile provenite din certificatele CO2. Acolo explicaţia a fost veridică – prin realizarea metroului, scade traficul auto, deci se reduc mai multe emisii poluante.

În cazul achiziţiei de microbuze pentru transportul elevilor, rămâne de văzut ce explicaţie va da Guvernul Ponta la Bruxelles pentru astfel de cheltuieli.

din aceeasi categorie