Acasă MediuDezvoltare Durabila Taxa de poluare pentru mașini se va restitui în 2018

Taxa de poluare pentru mașini se va restitui în 2018

de L M

Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care taxa specială de primă înmatriculare, sub toate formele sale, va fi restituită în 2018, cel mai târziu până în martie 2019. Nu va mai fi nevoie de proces pentru ca cetățenii să-și primească banii, plătiți cu nerespectarea legislației comunitare. Suma de restituit este consistentă, de aproximativ 6,4 miliarde de lei, iar Administrația Fondului pentru Mediu, care a fost beneficiara taxelor, are pus deoparte doar 2,7 miliarde de lei.

În ședința de vineri a Guvernului României, a fost adoptată Ordonanța de Urgență privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule. Este vorba despre o hotărâre dorită de către cetățeni, prin care Guvernul PSD-ALDE corectează o situație de fapt sesizată și de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, potrivit căreia este dreptul contribuabilului de a obține rambursarea unor taxe percepute de un stat membru cu încălcarea dreptului Uniunii”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Mediului.

Beneficiari sunt contribuabilii care au achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 140/2011, cu modificările și completările ulterioare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012, și timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările și completările ulterioare. Condiția este ca acestora să nu li se fi restituit deja taxa până la intrarea în vigoare a acestei ordonanțe. Potențialii beneficiari vor trebui să solicite, în scris, restituirea taxei la organul central fiscal competent, până la 31 august 2018, sub sancțiunea decăderii. Sumele cerute vor cuprinde și dobânzile aferente taxelor ce trebuie restituite. Nivelul dobânzii va fi cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precizează comunicatul.

Modelul cererii va fi aprobat, prin ordin comun, de Ministerul Mediului şi Ministerul Finanţelor Publice, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, iar normele metodologice de aplicare- în termen de 60 de zile.

Sumele vor fi restituite în cursul anului 2018, excepție făcând timbrul de mediu, care va fi restituit în perioada 1 septembrie 2018 – 31 martie 2019.

Taxă grea

Taxa de primă înmatriculare a apărut în 2007, când România a aderat la UE, ca măsură împotriva avalanșei de mașini vechi și poluante din vestul Europei. În total, au fost patru forme de taxare, ultima numindu-se timbru de mediu. Pe rând, toate au fost declarate neconforme cu dreptul comunitar, motiv pentru care statul român trebuie să restituie banii încasați nelegal.

În baza acestor decizii, plătitorii de taxe au dat în judecată ANAF, care a încasat banii, pentru restituirea sumelor. Pentru reglementarea situației, în aprilie anul trecut, Ministerul Mediului și ANAF au semnat un ordin comun prin care sume încasate sub primele trei taxe urmau să fie restituite administrativ, dar eșalonat, timp de 5 ani. Ministrul Mediului de atunci anunța că statul trebuie să restituie 3 miliarde de lei către aproximativ un milion de persoane.

Un an mai târziu, în aprilie 2017, valoarea de restituit a ajuns la 6,4 miliarde de lei, după cum anunța alt ministru al Mediului. Este drept, suma cuprinde și valoarea timbrului pentru mediu, declarat și el nelegal, dar care a trebuit să fie achitat de către toți românii care își înmatriculau pentru prima dată mașina după apariția noii contribuții, chiar dacă mașina mai fusese înmatriculată până atunci în România.

Decizia Guvernului este destul de curajoasă, în contextul în care bugetul se zbate din lipsă de bani. În principiu, sumele încasate în baza celor patru taxe au ajuns în conturile Fondului pentru Mediu, pentru susținerea unor programe de mediu. De mai mulți ani, singurul program care funcționează este „Rabla”, motiv pentru care, an de an, au existat sume necheltuite și reportate pentru anul viitor. Astfel, bugetul Fondului are, anul acesta, un excedent de 2,7 miliarde de lei.

Niciodată până acum nu s-au folosit acești bani, cel mai probabil fiind folosiți pentru îndeplinirea țintelor de deficit bugetar. Partea bună este că, potrivit legii, banii nu pot fi utilizați decât pentru proiecte de mediu, astfel că statul nu-i poate lua definitiv.

Chiar și așa, Administrația Fondului pentru Mediu este în pericol de funcționare, pentru că sumele de restituit sunt cu mult mai mari decât are.

din aceeasi categorie