Acasă MediuDezvoltare Durabila SUMAL 2.0 aproape nefuncțional. Se solicită a șasea amânare

SUMAL 2.0 aproape nefuncțional. Se solicită a șasea amânare

de L M

Sindicaliștii de la Federația Silva vor o nouă amânare a aplicării SUMAL 2.0 pentru că este nefuncțional. Aceasta ar fi a șasea prorogare de termen, prima fiind în primavăra lui 2017. La aproape 4 ani de la apariția actului normativ prin care se introduce obligativitatea unui sistem complex de urmărire a trasabilității lemnului, softurile nu sunt gata. Culmea este că programele informatice sunt furnizate de STS, dar în baza solicitărilor Ministerului Mediului. Între timp, este liber la furat în continuare.

În decembrie 2016, a fost adoptată HG nr. 1004 privind circulația și comercializarea masei lemnoase, prin care se aducea în actualitate legislația privind trasabilitatea lemnului. În 3 luni trebuia să intre în vigoare, dar termenul a fost prorogat, în cele din urmă de mai multe ori. Ultima dată, a cincea, din iunie 2020, a fost o formă mascată, fiind adoptată o HG de aplicare a HG nr. 1004 și care trebuia să se aplice începând cu 1 noiembrie 2020. Din toamna lui 2017, Ministerul Apelor și Pădurilor pe acea vreme a apelat la Serviciul de Transmisiuni Speciale (STS) ca să facă softurile necesare, care a susținut mereu că respectă termenele și cerințele avansate de minister.

„Federația Sindicatelor Silva consideră că aplicația SUMAL 2.0, în forma prezentată de MMAP, în loc să rezolve o problemă, cu care de altfel suntem cu toții de acord, aceea a optimizării procesului de urmărire a trasabilității masei lemnoase de la punerea în valoare până la consumatorul final, va genera o multitudine de dificultăți în procesul de implementare, care vor conduce la compromiterea totală atât a conceptului, cât și a muncii celor care au lucrat luni de zile la această aplicație”, se arată într-un comunicat de presă al federației.

De aceea, Silva a solicitat, încă din 22.10.2020, Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și Guvernului României să fie prorogate, cu 3 luni, termenele de intrare în vigoare a SUMAL 2.0 și a normelor de aplicare stabilite prin HG nr. 497/2020.

Federația a făcut și un inventar al efectelor negative dacă MMAP și Guvernul României forțează punerea în aplicare a SUMAL 2.0. Pe primul loc se află „blocarea întregului sectorul silvic din România, fiind afectați deopotrivă proprietarii de păduri, administratorii de păduri, operatorii economici care au ca obiect de activitate exploatarea și prelucrarea lemnului, firmele de construcții care utilizeză lemn, transportatorii și nu în ultimul rând, populația României pentru care singura sursă de încălzire este lemnul de foc”, se arată în document. Drept consecință, accesul populației la lemnul pentru încălzire va fi blocat și el. „Apreciem că limitarea sau blocarea premeditată a accesului cetățenilor la resursele fondului forestier pot reprezenta amenințări la adresa securității naționale a României, potrivit art. 3 litera m) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată”, susțin sindicaliștii. Neputând achiziționa lemn de foc în condiții legale, presiunea asupra pădurilor va spori considerabil în perioada iernii, tăierile ilegale vor crește, „iar agresiunile asupra personalului silvic de bună-credință care-și face datoria apărând pădurea vor atinge din nou cote alarmante”, atrage atenția comunicatul.

În plus, și proprietarii de păduri, care au contracte de prestări servicii, nu vor putea beneficia de lemnul din pădurile pe care le dețin, din cauza nefuncționării tuturor modulelor SUMAL 2.0.

Probleme identificate

Potrivit documentului, testările făcute softurilor au arătat că SUMAL 2.0 nu este finalizat. Sistemul SUMAL 2.0 nu are manuale sau ghiduri de utilizare pentru niciunul dintre modulele sale, ceea ce face ca utilizarea să se facă mai mult intuitiv. În plus, anumite module ale aplicației sunt construite doar la nivel conceptual, fără a fi funcționale în etapa de testare. „Unele funcționalități din lanțul de procese nu sunt încă terminate, altele nu sunt încă dezvoltate, anumite corelații nu sunt puse în acord cu rolurile, iar la unele nomenclatoare încă se mai lucrează la nivelul STS, deși logic ar fi fost ca SUMAL 2.0 să fie transmisă în testare numai după finalizarea întregii aplicații”, susține comunicatul. De fapt, modulele SUMAL au fost transmise spre testare pe 15 octombrie 2020.

Pe lângă problemele de funcționare, beneficiarii SUMAL au mari dificultăți în a se conforma cerințelor, precum timpul foarte scurt de la finalizarea testelor, 22 octomrbie, și până la punerea în aplicare, 31 octombrie, pentru introducerea tuturor datelor cerute prin legislație.

„Practic, sectorul silvic din România va primi o nouă lovitură în cazul în care intrarea în vigoare a SUMAL 2.0 nu va fi prorogată și perioada de testare prelungită până când aplicația devine deplin funcțională. Această lovitură va accentua blocajul existent în prezent în sectorul silvic și pe piața lemnului din România, blocaj care își are cauzele în criza economică generată de pandemia de coronavirus și în dezechilibrul creat pe piața lemnului la nivel european de volumul ce depășește 200 milioane mc, provenit din doborâturile de vânt, din uscarea pădurilor, precum și ca urmare a atacurilor masive ale dăunătorilor, în țări precum Cehia, Slovacia, Germania, Italia, Austria etc. Acest lemn, de cele mai multe ori de o calitate cel puțin îndoielnică, este în prezent achiziționat de multe firme de prelucrare din România în detrimentul lemnului autohton, care în multe situații zace efectiv în pădure”, susțin silvicultorii.

„Federația Sindicatelor Silva consideră că singura soluție în acest moment, pentru a se evita blocarea totală a sectorului silvic din România, este amânarea termenului de intrare în vigoare a HG nr. 497/2020, prelungirea termenului de utilizare a sistemului SUMAL 1.0 până la definitivarea modulelor SUMAL 2.0, elaborarea de către Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor a ghidurilor de utilizare pentru această aplicație, instruirea tuturor utilizatorilor SUMAL 2.0 și testarea aplicației o perioadă de cel puțin 90 de zile, pentru verificarea funcționării și eliminarea eventualelor disfuncționalități ale sistemului”, completează comunicatul.

 

din aceeasi categorie