Acasă Analize Statul român poate cumpăra direct acțiunile Exxon la zăcămintele de gaze din Marea Neagră! De altfel, poate cumpăra aproape orice, oriunde!

Statul român poate cumpăra direct acțiunile Exxon la zăcămintele de gaze din Marea Neagră! De altfel, poate cumpăra aproape orice, oriunde!

de M G

Parlamentarii noștri pare că “au luat-o razna” cu totul! Sub un titlu pompos, ”Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică” (vezi – lege interes national), mai întâi Senatul, acum Camera Deputaților au aprobat, pe de o parte, suspendarea privatizărilor sau doar a vânzării unor procente, chiar și nesemnificative, din acțiunile pe care statul le deține în diferite companii. Pe de altă parte, dă voie statului – pur și simplu ”statului român”, nu vreunei instituții a statului – să cumpere aproape orice, de oriunde din lumea largă! Altminteri spus, dacă-i vine chef și are bani, ”statul român” poate să cumpere fabrica Ferrari, Google, Apple, Huawei, Arcelor Mittal, Exxon și Aramco! Singura speranță rămâne ca președintele Iohannis sau Curtea Constituțională să respingă această lege!

FOCUS ENERGETIC scria, cu doar 2 săptămâni în urmă, că Senatul a aprobat un proiect de lege prin care, timp de doi ani, ”statul român poate dobândi, în oricare dintre modalitățile prevăzute de lege, participații la societățile care desfășoară activități economice” în unele domenii. Printre domeniile în care statul poate cumpăra participații se numără sectorul farma, al energiei electrice, al resurselor naturale (gaze, petrol, cărbune, aur, marmură, cupru etc.), al transporturilor (aerian, feroviar și rutier), al sectorului IT&C, al captării, tratării și distribuției apei potabile și pentru irigații, precum și în industria constructoare de mașini, metalurgică, alimentară, silvică, dar și în agricultură!

Exact același text apare și în proiectul adoptat de Camera Deputaților. De remarcat, încă din anul 1997, Executivul a adoptat o OUG (88/97), aprobată prin legea 44/98, prin care se interzice ca instituțiile statului să participe la privatizări: ”instituţiile publice nu au dreptul să participe la cumpărări de acţiuni, sub sancţiunea nulităţii contractelor de vânzare”. Ca să elimine această interdicție, noua lege prevede că se suspendă prevederile OUG 88/97.

Totuși, rămân câteva probleme nerezolvate! În primul rând, noua lege prevede că ”statul român” poate dobândi (adică poate cumpăra) acțiuni la companiile din domeniile precizate. Constituția României prevede, la art. 1, ”Statul român”, următoarele: “(1) România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil. (…) (3) România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme, în spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei din decembrie 1989, şi sunt garantate (…)”.

La care dintre articolele constituționale privind statul român face referire noua lege, nu ne dăm seama! E posibil ca statul “naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil” să cumpere acțiuni la companii! Sau “statul de drept, democratic şi social”, “demnitatea omului”, “drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic”, așa cum apare în punctul 3 al primului articol al Constituției, referitor la statul român, poate prelua acțiuni la societăți comerciale! Încă nu ne-am lămurit! Pentru că legea nu prevede că vreo instituție a statului poate cumpăra acțiuni la companii, ci pur și simplu statul român! Care-o fi el!

O altă problemă este că nicăieri în noua lege nu se specifică dacă statul român poate cumpăra acțiuni doar la companiile din țară sau și din străinătate. Cum ceea ce nu este interzis expres de lege este permis, înseamnă că statul român, dacă are chef și bani, poate cumpăra orice, de oriunde! În aceste condiții, avem câteva propuneri: sigur, mai întâi acțiunile Exxon din zăcământul de gaze naturale Neptun Deep de la Marea Neagră și acțiunile Grupului CEZ în România. Astfel, ar scuti companiile românești, precum Romgaz, Electrica, Hidroelectrica și SAPE, să mai cheltuie bani pentru achiziții. Dar de ce să ne oprim la aceste companii?! Noi propunem ca Statul Român să cumpere tot Grupul CEZ, nu numai activele din România. Ba și tot Grupul ExxonMobil (adevărat, e un pic mai greu aici, având în vedere că, în mod normal, Exxon are o cifră de afaceri cam cu o treime mai mare decât tot PIB-ul României!). Iar, dacă tot se-apucă de cumpărat, n-ar fi rău ca statul român să cumpere și Google, Apple, Huawei și, pentru că tot ne luptăm cu pandemia de covid, și Pfizer, cea mai mare companie farmaceutică din lume! Iar, ca să scăpăm de presiunea de la est, ar trebui să depună toate eforturile ca să preia acțiunile Gazprom! În principiu, statul român n-ar trebui să rateze nimic! Totuși, suntem înțelegători: dacă nu poate să cumpere tot, măcar câteva procente, acolo, din acești giganți! Și, ca să le dăm tuturor peste nas, noi propunem ca statul român să cumpere OMV, ca să nu mai zică lumea că austriecii dețin compania Petrom, cel mai mare producător român de petrol și gaze!

Sigur, noua lege ne liniștește un pic: “dobândirea de participații de către stat se face cu respectarea dispozițiilor privind ajutorul de stat, concurența și competitivitatea“. Cu competitivitatea înțelegem: statul român ar intra în competiție cu cele câteva firme multinaționale pe care nu le-ar achiziționa. Este adevărat și că noua lege nu specifică dacă, atunci când vorbește despre ”dispoziții”, este vorba despre dispozițiile legislației interne, europene sau despre acordurile la care România este parte (de exemplu, cele ale Organizației Mondiale a Comerțului). În legătură cu prevederea privind ajutorul de stat de la stat și cu competiția statului încă nu ne-am lămurit!

Companiile de stat sunt, de fapt, companii de partid

Noua lege pare adoptată, în primul rând, pentru a stopa privatizările, în vederea prezervării valorii companiilor românești. Și asta pentru că, din cauza crizei covid, care a generat o criză economică mondială extraordinară, valoarea titlurilor companiilor a scăzut și nici nu prea mai sunt bani în piață (nici națională, nici internațională) pentru achiziții de acțiuni. Primul articol al legii interzice privatizările: “La data intrării în vigoare a prezentei legi, se interzice, pentru o perioadă de doi ani, înstrăinarea participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de participație deținută“.

“În esență, valoarea participațiilor fluctuează într-un ritm și în direcții greu de anticipat, ceea ce poate duce la pierderi importante pentru acele companii și societăți la care statul român deține participații”, se arată în expunerea de motive pentru adoptarea acestei noi legi.

La prima vedere pare o motivație serioasă. La o privire mai atentă, nu credem că asta “i-a mânat în luptă“ pe vașnicii parlamentari! Mai ales că este un proiect de lege propus de PSD și adoptat de PSD și aliații săi.

De-a lungul timpului, în spațiul public au apărut zvonuri că orice privatizare, mai ales cu investitor strategic, “se lasă“ cu comisioane grase. În schimb, listarea pe burse nu prea “are parte“ de comisioane, pentru că de pe bursă poate să cumpere oricine! Iar, dacă Hidroelectrica, “perla economiei românești“, va fi listată pe bursă, s-ar putea rata niște comisioane!

Pe de altă parte, o companie de stat este, de fapt, o companie de partid! Pentru că toate partidele numesc în conducerea acestor companii oameni apropiați lor (unii mai profesioniști, alții mai puțin!). Și nu numai: de la simpli angajați, până la portari, dacă ai carnetul de partid potrivit, poți să ai un serviciu la o companie a statului. În teritoriu se întâmplă astfel de lucruri mult mai des decât în Capitală! Iar în teritoriu e nevoie de mult mai multe locuri de muncă decât în București! Și-uite-așa, un partid își satisface și activul, așa-numiții “lipitori de afișe“! Că doar nu le lipesc degeaba! Mai mult, oameni de partid fac afaceri cu aceste companii (de la furnizarea de diferite echipamente, până la transport, pază etc.). Și nu se câștigă puțin!

Totuși, nu credem că acestea sunt motivele principale! Cel mai plauzibil și mai aproape de oamenii politici este motivul legat de electorat! După cum se știe, actuala guvernare are mari probleme financiare: pe de o parte, circa 90% din veniturile bugetare se duc pe pensii, ajutoare sociale și plata salariilor bugetarilor, “o moștenire“ de la PSD greu de surmontat! Nu prea ai cum să tai aceste cheltuieli dacă vrei să mai fii votat! “Colac peste pupăză“ a venit și criza sanitară, urmată de cea economică. Adică și mai puțini bani încasați la buget, dar și mai multe cheltuieli (cu șomaj tehnic, repornirea economiei, IMM Invest etc.)! Iar anul acesta este unul în care avem două rânduri de alegeri: locale și parlamentare! Evident, PNL “nu-și taie singur craca“! Nu va reduce aceste cheltuieli!

Singura speranță a PNL este să crească încasările la buget. Cum nu prea are de unde și cum, rămâne soluția vânzării de acțiuni la companiile în care statul, prin diferite ministere, este încă acționar. Hidroelectrica, de exemplu, a cărei listare este așteptată de câțiva ani, valorează circa 20 – 25 miliarde lei (aproximativ 5 – 5,5 miliarde de euro). Dacă Ministerul Economiei vinde 10% din acțiuni, încasează 2,5 miliarde de lei, bani care se duc direct la bugetul de stat! O gură enormă de oxigen pentru PNL! N-avea cum PSD să lase să se întâmple așa ceva!

Adevărata problemă este că, dacă nu se privatizează măcar anul viitor, tot cetățenii vor avea de suferit! Toate companiile listate la bursă (precum Electrica, Transelectrica, Transgaz, Romgaz, Nuclearelectrica etc.) au avut un parcurs extraordinar, cu creșteri de valoare, de venituri, de profituri etc. Potrivit regulilor bursei, au fost obligate să fie mult mai transparente, n-au mai putut să facă chiar tot ce le-a trecut prin cap decidenților politici, ceea este în avantajul acționarilor și, în final, al tuturor cetățenilor!

O lege împotriva privatizării înseamnă, de fapt, o lege împotriva proprietății private! Și asta în condițiile în care Constituția garantează dreptul la proprietate! În esență, acest act normativ este un atac la democrație și la libertatea românilor și, în consecință, la statul român pe care parlamentarii clamează că îl apără!

din aceeasi categorie