Acasă MediuDezvoltare Durabila Siguranţa rutieră la mâna iluminatului public

Siguranţa rutieră la mâna iluminatului public

de GM

iluminat drumSistemul de iluminat din România trebuie să treacă şi el printr-o reformă, ca să ţină pasul cu tehnologia şi cu legislaţia comunitară în domeniu, este concluzia Lighting Industry Forum 2015, organizat de Govnet. Experţii prezenţi la forum au atras atenţia asupra ţintelor impuse de Directiva 2012/27 privind eficienţa energetică, în condiţiile în care România nu aplică sau nu are adoptate mai multe norme cu relevanţă în domeniul eficienţei iluminatului.

Numărul victimelor accidentelor rutiere a scăzut ca urmare a iluminării pe anumite sectoare de drum, precum nodurile rutiere, pasaje sau poduri, a declarat Cristian Andrei, director general adjunct în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Potrivit acestuia, în 2014 s-au înregistrat 1.800 de morţi în accidente rutiere pe autostrăzi şi drumuri naţionale, comparativ cu 2009, când numărul lor a fost de 3.000. “Pentru viitorul apropiat, CNADNR are nevoie de noi standarde pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere, unde iluminatul are un rol important”, a precizat oficialul companiei.

Cristian Andrei a atras atenţia că măsurile de iluminare a drumurilor şi autostrăzilor promovate de companie în ultimii au fost luate în afara unui standard adoptat de România, pentru ca abia în 2012 el să apară. “Legislaţia este mai mult pentru iluminatul în localităţi. Iar autostrăzile sunt în afara lor. Am fost nevoiţi să ne asumăm anumite responsabilităţi. De aceea este nevoie de o lege care să ne apere. Vremurile nu ne lasă să fim prea curajoşi”, a spus Andrei.

Oficialul CNADNR şi-a prezentat şi “doleanţele”. Vrea promovarea unor sisteme de iluminat alternative. “Sunt câteva sisteme ce folosesc energia solară, dar nu sunt foarte eficiente pe timp de iarnă sau pe perioade îndelungate fără soare. Bateriile nu ţin mult”, a spus Andrei. În plus, vrea ca cei care se ocupă cu instalarea sistemelor de iluminat “să se gândească şi la sisteme antiefracţie. Unele sisteme de iluminat trebuie montate în câmp. Punem pază, dar tocmai acolo se fură mai mult”, a completat directorul, care a precizat că CNADNR este deschisă la noi soluţii de eficienţă energetică la iluminat.

2015 – “Anul Internaţional al Luminii”

Cei trei piloni ai iluminatului sunt eficienţa energetică, mediul luminos şi sănătatea, care sunt în interdependenţă, a declarat Dorin Beu, preşedintele Comitetului Naţional Român de Iluminat, care a precizat că 2015 este declarat “Anul Internaţional al Luminii”. Potrivit acestuia, ar fi necesară o legislaţie care să reglementeze iluminatul public. “De exemplu, este important să avem iluminare pe căile de rulare, dar în special pe trotuare şi piste pentru biciclişti”, a spus Beu.

Preşedintele CNRI a dat ca exemplu legislaţia franceză care, din iulie 2013, a introdus restricţii: iluminatul din clădirile comerciale trebuie oprit la maximum o oră după program, iar iluminatul vitrinelor este oprit între ora 1 am şi 7 am. Pentru exterior, se are în vedere crearea unor parcuri naţionale Dark-sky, iar iluminatul faţadelor este interzis înainte de apus şi după ora 1 noaptea. De asemenea, se poate reduce nivelul de iluminare/luminanţa după ora 12 noaptea.

din aceeasi categorie