Acasă Economie Serinus Energy cere un regim fiscal corect și rezonabil pentru industria de gaze naturale onshore

Serinus Energy cere un regim fiscal corect și rezonabil pentru industria de gaze naturale onshore

de M G

Jeffrey Auld, director general al Serinus Energy Plc, care are activități și în România, face un apel la Guvernul de la București pentru implementarea unui regim fiscal corect și rezonabil pentru industria de gaze naturale onshore din țară, pentru a încuraja creșterea investițiilor. ”Acest regim ar trebui să echilibreze corect riscurile cu care se confruntă industria, pentru a echilibra profitul în urma investiției, cu veniturile fiscale obținute de Guvern”, se arată într-un document transmis autorităților române (veziScrisoare Serinus Energy).

În urma „Auditului de performanță privind implementarea strategiilor și politicilor în domeniul investițiilor și producției de gaze naturale” realizat de Curtea de Conturi, reprezentanții Serinus Energy (care are în concesiune câmpul cu gaze Moftinu, situat în Satu Mare) demonstrează că instabilitatea legislativă și fiscală din România fac, practic, imposibile investițiile în domeniul hidrocarburilor din România.

Curtea de Conturi a semnalat că Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) a lansat ultimul apel public de ofertă pentru concesionarea operaţiunilor petroliere de explorare, dezvoltare şi exploatare acum 14 ani (Runda X, prin Ordinul 179/2009) și de aceea trebuie să realizeze o nouă rundă de licitație, pentru a permite noi concesionări. Reprezentanții Serinus Energy arată că, ”chiar dacă ANRM ar realiza mâine o nouă rundă de licitații pentru onshore și offshore, niciun investitor serios nu și-ar angaja capitalul financiar, de reputație și uman licitând orice angajament cu cantitate semnificativă de lucru conform termenilor și condițiilor legislative și fiscale actuale ale pieței de petrol și gaze din România. În ultimii 5 ani a existat o absență constantă a stabilității fiscale și o nesiguranță, care fac imposibil pentru o societate să modeleze un flux monetar adecvat, cu un program CAPEX realist, care ar genera un profit pozitiv așteptat de investitori”.

În ceea ce privește concluzia Curții de Conturi, care recomandă îmbunătățirea cadrului legislativ pentru operațiunile petroliere, reprezentanții Serinus arată că normele și procedurile privind hidrocarburile din România datează din anul 1992, adică foarte aproape de epoca comunistă. ”Este pur și simplu inacceptabil pentru o țară membră a Uniunii Europene, care se autoproiectează ca fiind o democrație înfloritoare și un hub de energie al UE, să mai realizeze afaceri și să reglementeze energia ca și cum ar fi încă o țară comunistă”, arată Jeffrey Auld, director general al Serinus Energy Plc.

Potrivit acestuia, reprezentanții Serinus au transmis ANRM sugestii pentru a îmbunătăți cadrul fiscal și legal, printre care: o Lege a Petrololui actualizată și revizuită, care să includă norme tehnice recunoscute de practicile internaționale; implementarea standardelor și regulilor AIPN (Asociația Internațională a Negociatorilor Petroliști) în Contractele de Concesiune; ANRM să organizeze licitații pentru concesiuni petroliere, în mod regulat, o dată la 3 ani; clauză de stabilitate fiscală garantată de contractul de concesiune, pentru a le permite investitorilor o certitudine a investițiilor; declasificarea contractelor de concesiune, pentru a permite titularilor să atragă investiții și parteneri; stimulente pentru jucătorii noi din industria energetică, pentru a investi în primii 5 ani ai producției experimentale; regim fiscal diferit pentru producția pe termen lung versus producția experimentală pentru sonde de tiței și gaze; stimulente pentru Declararea Comercialității asupra câmpurilor de petrol șigaze; proceduri de autorizare specifice operatiunilor onshore; Legea Construcției actualizată, pentru forajele, testarea/echiparea sondelor, pentru standardele lucrărilor civile permanente versus temporare pentru drumuri de acces și platforme de foraje; stimulente pentru metode de producție convenționale și neconvenționale; dezbateri publice și dialog adecvat cu Titularii, înainte de promulgarea unei legi de către Parlament; stimulente pentu Proiecte Gas2Power sau alternative similare.

Taxare absurdă

În ceea ce privește taxarea în domeniu (impozitul pe profitul excepțional, taxa de solidaritate, contribuția la fondul de energie etc.), reprezentanții Serinus sunt de părere că ”Guvernului României îi lipsește orice înțelegere asupra modalității de construire a unui sistem de taxe competitiv, menit să încurajeze companiile să investeasă și să riște capital”. Sunt taxe absurde, care ”doar maximizează veniturile guvernamentale pe termen scurt, pe spatele dezvoltării economice competitive a României, pe termen lung”. Astfel că ”industria românească de petrol și gaze a devenit complet necompetitivă, acest fapt ducând la nivelul actual foarte slab de investiții în industria de petrol și gaze onshore din România”.

De altfel, în ultimele 12 luni, Serinus a plătit peste 140 de milioane de lei în impozite către bugetul de Stat, ceea ce reprezintă aproape jumătate din venitul obținut de companie în această perioadă.

Ca o concluzie, reprezentanții Serinus declară că auditul Curții de Conturi ”a identificat în mod corect starea dezastruoasă a industriei de petrol și gaze onshore, cum ar fi subinvestițiile în explorare și dezvoltare, creșterea importurilor de gaze naturale și cadrul de reglementare opac. Cu toate acestea, auditul nu a identificat corect motivele de bază pentru declinul industriei din România, cele legate de regimul fiscal represiv, care ucide investițiile în acest sector, și un mediu legal și de reglementare al investițiilor incert, unde să fie posibil să se investească capital semnificativ.

”Considerăm că printr-o politică fiscală și modificări legislative adecvate, investițiile ar crește și, în cele din urmă, ar duce la o creștere a producției de gaze onshore din România. (…) În concluzie, apelăm din nou la Guvernul României să implementeze un regim fiscal corect și rezonabil pentru industria de gaze naturale onshore din România, pentru a încuraja creșterea investițiilor. Acest regim ar trebuie să echilibreze corect riscurile cu care se confruntă industria, pentru a echilibra profitul în urma investiției, cu veniturile fiscale obținute de Guvern”, se mai arată în documentul transmis de Jeffrey Auld, CEO Serinus Energy, autorităților de la București.

din aceeasi categorie