Absolut ciudat, având în vedere la cât a ajuns prețul carburanților, dar, conform statisticilor europene, România are printre cele mai mici taxe la benzină și motorină! La fel de bizar, țara cu cele mai mici prețuri la pompă, Malta, are și cele mai mari taxe incluse în prețul final: prețul cu taxe incluse este cu 131% mai mare (mai mult de dublu!) față de prețul fără taxe al benzinei! România și Ungaria au cele mai puține taxe pe care le încasează bugetele din prețul la pompă. Media la nivelul Uniunii Europene este de 104,5% (adică taxele reprezintă mai mult decât dublul prețului carburanților). Ceea ce înseamnă că, pentru a atinge media europeană, prețul benzinei la pompă, în România, ar trebui să fie în jur de 8,5 lei litrul, iar al motorinei – puțin peste 9 lei litrul.
Potrivit Weekly Oil Bulletin al Comisiei Europene, o statistică săptămânală făcută pe baza prețurilor medii ale carburanților din statele Uniunii Europene, România are printre cele mai mici taxe cuprinse în prețul ”la pompă” al benzinelor și motorinelor.
Pentru săptămâna 21 – 28 august 2023, prețul mediu fără taxe al benzinei în UE a fost de 0,89 euro/litru, iar al motorinei – 0,93 euro/litru. Prețul benzinei fără taxe în România era de 4,23 lei/litru (0,85 euro/litru), iar al motorinei – 4,52 lei/litru (0,91 euro/litru). Și la benzină, și la motorină, România se afla pe locul 11 în UE (vezi – pret carburanti fara taxe).
Cei mai ieftini carburanți fără taxe erau în Malta (0,58 euro/litrul de benzină și 0,55 euro/litrul de motorină). Mai ieftini decât în România erau carburanții fără taxe și în Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Finlanda, Lituania, Polonia și Slovenia. Cei mai scumpi carburanți fără taxe erau în Danemarca și Ungaria.
Comparând prețurile carburanților ”la pompă”, adică cu taxe, România se afla pe locul 3 în UE la benzină și locul 4 la motorină (vezi – preturi carburanti cu taxe). Mai ieftin ca în România erau carburanții în Malta (1,38 euro litrul de benzină și 1,21 euro litrul de motorină), în Bulgaria (1,4 euro litrul de benzină și 1,34 euro cel de motorină) și în Polonia (1,44 euro litrul de motorină).
În România, prețul mediu cu taxe al benzinei era de 1,45 euro/litru, iar al motorinei – 1,48 euro/litru.
Cea mai scumpă benzină era în Danemarca (2,1 euro/litru), iar cea mai scumpă motorină în Suedia (2,1 euro/litru).
Cum, la prețul fără taxe, România era pe locul 11 în UE, iar la cel cu taxe – pe locul 3, înseamnă că taxele cuprinse în prețul carburanților este mai mic față de cel din alte țări europene.
Astfel, prețul fără taxe al benzinei era de 4,23 lei/litru (0,85 euro/litru), iar al motorinei – de 4,52 lei/litru (0,91 euro/litru), în timp ce, cu taxe, benzina costa 7,15 lei/litru (1,45 euro/litru), iar motorina – 7,32 lei/litru (1,48 euro/litru). Ceea ce înseamnă că, în prețul benzinei, taxele au o valoare de 2,92 lei/litru (0,6 euro/litru), iar în prețul motorinei – 2,8 lei/litru (0,57 euro/litru).
Comparând prețul fără taxe al benzinei (4,23 lei/litru) cu taxa plătită (2,92 lei/litru), înseamnă că taxa reprezintă 69% din prețul benzinei.
În Ungaria, prețul benzinei fără taxe este 382,6 forinți/litru, iar taxele – 260,8 forinți/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 68,1% din prețul benzinei.
În Cehia, prețul benzinei fără taxe este 19,88 coroane/litru, iar taxele – 19,62 coroane/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 98,69% din prețul benzinei. În Polonia, prețul benzinei fără taxe este 3,7 zloți/litru, iar taxele – 2,94 zloți/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 79,45% din prețul benzinei. În Bulgaria, prețul benzinei fără taxe este 1,57 leva/litru, iar taxele – 1,17 leva/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 74,5% din prețul benzinei. În Austria, prețul benzinei fără taxe este 0,84 euro/litru, iar taxele – 0,85/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 101,2% din prețul benzinei. În Franța, prețul benzinei fără taxe este 0,91 euro/litru, iar taxele – 1,02 euro/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 112,08% din prețul benzinei. În Germania, prețul benzinei fără taxe este 0,89 euro/litru, iar taxele – 1,04 euro/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 116,85% din prețul benzinei. În Malta, țara cu cele mai mici prețuri la pompă, prețul benzinei fără taxe este 0,58 euro/litru, iar taxele – 0,76 euro/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 131% din prețul benzinei. Prețul mediu al benzinelor fără taxe în Uniunea Europeană este de 0,89 euro/litru, iar taxele – 0,93 euro/litru. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă 104,5% din prețul benzinei.
Astfel, cu excepția Ungariei, în România se practică cele mai mici taxe în comparație cu prețul benzinei. Același lucru se întâmplă și la motorină.
Ceea ce înseamnă că guvernanții ”mai au loc” să crească taxele incluse în prețul ”la pompă” al carburanților! Dacă s-ar aduce nivelul taxelor la media din UE (104%), prețul benzinei ar urca la aproximativ 8,5 lei/litru, iar al motorinei – puțin peste 9 lei/litru.