Acasă MediuDezvoltare Durabila Revoluţie la ţeava de eşapament

Revoluţie la ţeava de eşapament

de GM

Uniunea Europeană pregăteşte o nouă legislaţie prin care vehiculele utilitare uşoare, varianta van, să ajungă să polueze mai puţin. Orizontul de timp este foarte scurt, din 2014 fiind preconizat ca motoarele să folosească tehnologii care să ducă la emisii mai mici de CO2. În plus, se aşteaptă economii semnificative de combustibil pentru utilizatorii van. Parlamentul European a votat acest proiect de act normativ, agreat de Consiliu şi Comisie.

Obiectivul principal al Regulamentului pentru camionete uşoare este de a reduce emisiile de CO2 de la vehiculele utilitare. Ţinta este de a ajunge la emisii de 175 de grame de CO2 pe kilometru până în 2017, treptat, începând cu 2014; în 2020, emisiile trebuie să ajungă la 147 g/km. Faţă de anul de referinţă 2007, când media a fost de 203 g/km, reducerile vor fi de 14% şi respectiv 28%.

Potrivit proiectului de Regulment, media flotei de vehicule utilitare uşoare ale UE de 175 g/km va fi eliminată în perioada 2014 – 2017. În 2014, o medie de 70% din camionetele nou înmatriculate trebuie să respecte valorile limită stabilite de legislaţie. Acest procent va urca la 75% în 2015, 80% în 2016 şi va fi 100% din 2017.

De fapt, noul proiect de Regulament se referă la aproximativ 12% din piaţa pentru vehiculele utilitare uşoare. Aceasta include vehiculele utilizate pentru a transporta mărfuri cu greutate de până la 3,5 t (camionete şi furgonete derivate din autoturism, cunoscut sub numele de „N1”) şi care cântăresc mai puţin de 2610 kg când sunt goale.

Penalităţi la poluare

Proiectul de Regulament prevede şi sancţiuni, ca să determine producătorii să îndeplinească ţintele de reducere a emisiilor de CO2. Ca regulă, media emisiilor de CO2 ale flotei unui producător nu trebuie să depăşească limitele impuse pentru fiecare an, începând cu 2014. În cazul în care această medie este depăşită, producătorul trebuie să plătească o primă pentru exces de emisii pentru fiecare van înregistrat. Această penalitate este de 5 euro pentru un gram pe kilomentru de depăşire, 15 euro pentru 2 g/km, 25 de euro pentru 3 g/km şi 95 de euro pentru fiecare alt gram pe kilometru de depăşire. Din 2019, primul gram pe kilometru de depăşire va costa direct 95 de euro.

Există şi varianta stimulentelor pentru cazul în care producătorii pun pe piaţă produse mai puţin poluante decât norma. În cazul în care emisiile sunt mai mici de 50 g/km, pentru fiecare van cu motorizare de acest gen este echivalent cu 3,5 vehicule standard, în 2014 şi 2015, 2,5 în 2016 şi 1,5 vehicule în 2017.

Pentru atingerea acestor ţinte, Comisia Europeană va stabili normele privind datele necesare pentru monitorizarea emisiilor de CO2 ale vehiculelor utilitare noi. Statele membre vor trebui să monitorizeze şi să prezinte aceste date începând cu 2012.

din aceeasi categorie