Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (A.P.C.E.) acuză Hidroelectrica, într-un comunicat de presă, de practici ilegale, pentru că stabilește prețuri diferite pentru clienți. Astfel, dacă un client casnic este doar consumator, plătește un anumit preț, dacă este prosumator – cu totul altul. Mai mult, prin această practică, Hidroelectrica cumpără energie de la prosumatori la un preț mult mai mic și o revinde aproape dublu altor consumatori. La rândul său, Hidroelectrica precizează că Legea 123/2012 a energiei și gazelor naturale nu prevede vreo interdicție în privința stabilirii unor prețuri diferite pentru diferite categorii de clienți.
A.P.C.E. arată, într-un comunicat de presă, că Hidroelectrica a anunțat că, începând cu 1 aprilie 2025, va majora tariful la energia produsă cu 60%, asigurând, în același timp, populația că „ne va fi bine în continuare”. ”În mod paradoxal, în același comunicat, Hidroelectrica S.A., o companie listată la bursă, recurge la practici financiare controversate atunci când vine vorba despre prosumatori. Ce urmărește Hidroelectrica? Hidroelectrica dorește să plătească un tarif mai mic pentru energia injectată în rețea de prosumatorii care au ales această companie ca furnizor de energie. Astfel, compania stabilește două tarife pentru energia activă în aceeași perioadă de timp: 0,45329 lei/KWh pentru consumatorii de energie și 0,28329 lei/KWh pentru prosumatori. Prin acest artificiu, Hidroelectrica cumpără energie de la prosumatori la un preț mult mai mic și o revinde aproape dublu altor consumatori. A.P.C.E. atrage atenția că stabilirea a două tarife de achizitie diferite a energiei pentru consumatori este ilegală”, se arată în comunicat.
În plus, se arată că, potrivit definiției prosumatorului din Legea nr. 123/2012, art. 3, pct. 95, prosumatorul este un client final, la fel ca toți ceilalți consumatori finali definiți de lege la pct. 20: „Client final – orice persoană fizică sau juridică ce cumpără energie electrică pentru consum propriu; în cuprinsul legii noțiunile de «client final» și «consumator» sunt echivalente”.
”Cu alte cuvinte, prețul energiei electrice vândute clienților finali de către S.C. Hidroelectrica S.A. nu se stabilește pe baze clare și transparente, ci într-un mod discriminatoriu, în funcție de cine o cumpără. A.P.C.E. solicită corectarea tarifelor și sesizează autoritățile. A.P.C.E. consideră că această practică este contrară legislației în vigoare și solicită Hidroelectrica S.A. să revizuiască politica de prețuri. Totodată, asociația va informa Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) despre acest tratament inechitabil aplicat prosumatorilor”, se precizează în comunicat.
Hidroelectrica spune că acționează legal.
”Conform art. 52 alin. (2) din Legea nr. 123/2012 a energiei și a gazelor naturale („Legea energiei”), furnizorii de energie electrică sunt liberi să stabilească prețul la care furnizează energia electrică, cu excepția situațiilor reglementate expres de lege. Astfel, nu există vreo interdicție în privința stabilirii unor prețuri diferite pentru diferite categorii de clienți. De asemenea, legea permite stabilirea de oferte distincte pentru diverse tipuri de consumatori (casnici, non-casnici, eligibili, captivi etc.)”, se arată într-un punct de vedere al Hidroelectrica.
În plus, Hidroelectrica precizează că Regulamentul de furnizare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 5/2023, stipulează că furnizorii trebuie să publice oferte-tip pentru clienții casnici și microîntreprinderile cu un consum anual estimat sub 100.000 kWh. Acesta nu interzice însă furnizorilor să pună la dispoziție și alte tipuri de oferte, în funcție de criteriile stabilite de aceștia. Astfel, Hidroelectrica are dreptul de a oferi mai multe opțiuni de contracte, inclusiv oferte personalizate, pentru a răspunde nevoilor diversificate ale clienților săi.
”În conformitate cu art. 11 alin. (3) lit. a) din Metodologia ANRE nr. 15/2022, furnizorii de energie electrică au obligația de a achiziționa energia produsă de prosumatori la un preț identic cu cel din contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu aceștia. În cazul Hidroelectrica, prețul practicat pentru furnizarea energiei active consumate de prosumatori este de 0.28329 lei/kWh, inclusiv componenta TG, iar același preț este aplicat și la achiziționarea energiei produse de prosumatori”, precizează Hidroelectrica.
De asemenea, Hidroelectrica subliniază că stabilirea unor oferte diferite pentru clienții finali cu calitate de prosumator se bazează pe rațiuni obiective și echitabile, având în vedere impactul produs de prosumatori asupra echilibrului rețelei și costurile suplimentare pe care le implică acest impact. Prosumatorii beneficiază de un preț mai mic pentru energia consumată, ceea ce constituie un avantaj pentru aceștia, iar energia produsă care depășește consumul propriu este compensată conform reglementărilor în vigoare.
”Hidroelectrica respectă în totalitate reglementările legale privind furnizarea de energie electrică și protejarea drepturilor clienților finali. Ofertele noastre sunt transparente, iar diferențierea prețurilor este în conformitate cu legislația și cu realitățile pieței. Considerăm că abordarea noastră este echitabilă și benefică pentru toți clienții noștri, inclusiv pentru prosumatori, și asigurăm continuitatea furnizării unui serviciu de calitate”, mai arată Hidroelectrica.