Acasă Economie “Prima maşină”

“Prima maşină”

de GM

daciaGuvernul Ponta a mai găsit un program, acum în prag de alegeri prezidenţiale, prin care tinerii sunt sprijiniţi să-şi cumpere, de această dată, o maşină nouă. După modelul şi succesul Programului “Prima casă”, după cum spune premierul, se aşteaptă ca şi “Prima maşină” să dea rezultate. Există o diferenţă – maşina trebuie să fie musai nouă.

Constantin Niţă, ministrul Economiei, a prezentat, în prezenţa premierului Victor Ponta, Programul “Prima maşină”.

“Acest program are trei obiective strategice: sprijinirea achiziţiei unei maşini noi pentru tineri printr-un credit bancar cu garanţii de stat, stimularea achiziţiei de automobile noi, nepoluante, precum şi stimularea producţiei interne de automobile” a afirmat Niţă. Datele prezentate de ministru arată că piaţa creditelor auto a scăzut cu 30% de la debutul crizei, în 2008, iar numărul maşinilor second hand comercializate în România este de trei ori mai mare decât cel al autoturismelor noi.

Prin acest program, statul va garanta jumătate din valoarea unui credit de maximum 50.000 de lei pentru cumpărarea unei maşini noi. Programul este destinat, în principal, tinerilor între 18-35 de ani, dar pot beneficia de sprijin şi alte categorii de populaţie. Se preconizează să se facă o ierarhie a cererilor de subvenţionare, primii pe listă urmând să fie tinerii.

Valoarea creditului pentru achiziţia în cadrul Programului este de 50.000 de lei (plus TVA), plus valoarea poliţei CASCO pentru primul an. Garanţia de stat va acoperi 50% din valoarea creditului, plus TVA. Beneficiarul va trebuie să asigure un avans de 5-10%, iar costul total al finanţărilor garantate de stat acordate în cadrul Programului nu va depăşi ROBOR 3 luni+marja de 3%. Durata maximă a perioadei de creditare este de 84 luni, iar prin acest Program se pot achiziţiona autovehicule din producţie internă sau din import, putând fi implicaţi toţi producătorii/ distribuitorii/ importatorii. Ministrul Niţă a precizat că simulările arată o rată bancară de 150 euro pe lună, iar Programul  “Prima casă” nu se va cumula cu Programul “Rabla”.

PIB-ul creşte

Industria auto locală numără 600 de companii cu peste 200.000 de angajaţi şi contribuie cu 11% din PIB.“Avem în vedere prin acest program susţinerea comercializării de 20.000 de autoturisme noi pe an. În decursul a doi ani, vrem ca persoanele fizice să achiziţioneze 40% din maşinile noi, faţă de doar 25% în acest moment. Creşterea anuală a vânzărilor ar putea ajunge până la un miliard de lei, ceea ce ar însemna o creştere economică de 0,1%, cumulând efectele de pe lanţul de producţie, import şi distribuţie, inclusiv serviciile conexe din acest sector”, a mai declarat ministrul Economiei.

Alegeri cu maşini noi

Propunerea va fi discutată în Guvern în primă lectură în aceasta săptămâna, urmând ca decizia finala să fie luată săptămâna viitoare. Se preconizează ca programul să devină operativ începând cu 1 noiembrie 2014. Ministrul a precizat că nu se impune un fond alocat pentru garantarea, din partea statului, a creditelor auto, astfel că nu va exista un număr limită de maşini “subvenţionate”. “Analizele arată că, anul acesta, se vor putea cumpăra 2500-3000 de maşini prin noul program”, a spus ministrul, care nu crede că noile garanţii de stat au vreo influenţă asupra deficitului bugetar al ţării, pentru care România s-a angajat să nu depăşească un anumit nivel.

Subvenţii pentru maşini modeste

Premierul Victor Ponta a declarat, luni, la lansare, că doreşte ca programul Prima Maşină să aibă acelaşi succes ca şi programul Prima Casă şi a afirmat că un efect aşteptat de Guvern îl reprezintă accesul mai uşor al tinerilor la credit. “Probabil că atât producătorii, cât şi importatorii şi cei prezenţi astăzi aici ne vor spune şi astăzi şi mâine, deşi ştiu că a fost o consultare, dacă acest program, dincolo de faptul că arată foarte bine în prezentare, dacă şi în practică va produce efectele pe care ni le dorim. Şi efectele pe care ni le dorim şi cele pe care le-am urmărit şi cu Programul Prima Casă, un program atât de succes, încât la ultima rectificare am mai alocat încă 700 de milioane de lei. Se pare că nu ajung. Se pare că şi aceştia, deja, s-au epuizat. Mi-aş dori să se întâmple la fel şi cu Programul Prima Maşină”, a declarat premierul luni la Ministerul Economiei la prezentarea programului Prima Maşină.

Ponta a precizat că prin acest program vor putea fi achiziţionate autoturisme cu o valoare medie spre scăzută. “S-a pus problema dacă finanţăm orice fel de maşină. Şi opinia noastră a fost că prin acest procedeu special finanţăm totuşi o maşină medie, nu maşini din gama de lux pe care cei care şi le doresc au şi posibilitatea şi bonitatea necesară cerută de bancă. Ne adresăm unui segment cu venituri mai reduse care, sigur, nu vrea, dincolo de cei 50.000 de lei, nu vrea să-şi cumpere o maşină de 200.000 de lei sau de 300.000 de lei. Acesta a fost scopul programului. Iar, în al treilea rând, din nou în limitele pe care ni le permite apartenenţa noastră la UE, dacă putem să stimulăm producţia locală de autoturisme, o facem. Nu vreau să apară acest conflict între producătorii locali şi importatori. Evident că nu putem face niciun fel de discriminare, dar nici nu vreau să-mi ascund preferinţa pentru producătorii naţionali, preferinţă pe care mi-o manifest inclusiv utilizând eu însumi o maşină fabricată în România”, a afirmat premierul.

De remarcat este faptul că Programul “Prima casă” a debutat ca un sistem de garantare a creditelor pentru cumpărarea de locuinţe noi, dar, în urma criticilor Comisiei Europene din cauza încălcării legilor concurenţei, în program au intrat şi locuinţele vechi. Întrebat dacă se aşteaptă la o astfel de evoluţie a programului pentru maşini, premierul a spus că nu se poate întâmpla aşa ceva. “Sper să nu daţi idei Comisie Europene”, a adăugat premierul Ponta.

Reprezentanţii industriei auto din România au salutat la unison decizia Guvernului de a promova acest program, deşi ar mai trebui făcute unele ajustări.

 

din aceeasi categorie