Acasă Analize Preţul electricităţii mai mic decât ar fi putut să fie

Preţul electricităţii mai mic decât ar fi putut să fie

de GM

Preţul energiei electrice va creşte cu circa 25% până la 40%, pe termen scurt, din care jumătate din cauza subvenţionării energiei verzi, în contextul liberalizării preţurilor şi formării pieţei regionale, potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă (OUG) privind modificarea şi completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, document lansat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Economiei. Totuşi, ministrul delegat pentru Energie, Constantin Niţă, a declarat că modificările aduse Legii 220/2008 în privinţa scăderii numărului de certificate verzi va reduce factura plătită de consumatorul final cu 50%, la capitolul energie regenerabilă din factură.

Conform ministrului Niţă, noile prevederi ale Legii 220/2008 presupun suspendarea pentru trei ani şi jumătate a sistemului alocării de certificate verzi pentru producătorii de energie din resurse regenerabilă. “Legea se referă la suspendarea ei pentru 3 ani şi jumătate, până la 1 ianuarie 2017. Astfel, sistemul de certificate va presupune alocarea unui certificat verde pentru energia eoliană, un certificat pentru hidro, două certificate verzi pentru energia solară. Restul vor fi păstrate într-un coş de ANRE, prin legislaţie secundară. Se va calcula pentru fiecare investitor câte certificate va avea în 2017. Numărul de certificate probabil, în legislaţia secundară, se va prevedea şi pot fi scontate la bancă sau pot fi preluate ca valoare după 1 ianuarie 2017”, a adăugat ministrul delegat pentru Energie, conform Agerpres.

Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de OUG, proiecţia preţului pentru consumatorul final de energie electrică la nivelul anului 2014 trebuie să ia în considerare şi efectele liberalizării preţurilor cu circa 30% şi efectele creşterii preţului în contextul creării pieţei regionale (pe o plajă între 10 – 30%) şi taxa pentru cogenerare şi schimbarea obiceiurilor de consum casnic de energie în favoarea energiei electrice.

“În acest context se poate estima o creştere pe termen scurt cu circa 25% pană la 40% a preţului energiei electrice, din care jumătate se datorează subvenţionării energiei verzi. La aceste creşteri de preţ ale energiei electrice în factura consumatorului casnic se adaugă creşterea indirectă a preţurilor produselor industriale şi tarifele de servicii”, se mai arată în Nota de fundamentare.

Impactul creşterii necontrolate pe termen scurt a preţului energiei electrice cu circa 60 – 100 lei MWh, din cauza contribuţiei pentru promovarea energiei din surse regenerabile ridică o problemă de suportabilitate atât din partea consumatorului casnic, cât şi din partea consumatorilor industriali.

Aproximativ 30% din energia electrică produsă în România este furnizată consumatorilor casnici. Cu o pondere de peste 5 procente în coşul de consum şi o majorare anuală de peste 10-20% a preţului plătit de consumator, factura la energie electrică va genera în mod direct o majorare a indicelui preţurilor de consum anual cu 0,5-1% (respectiv circa 20% din majorare anuală totală a indicelui care poate fi considerată suportabilă).

Pe de altă parte, aproximativ 20% din energia electrică produsă în România este livrată sectorului industrial energointensiv: metalurgie, aluminiu, petrochimie, ciment, materiale de construcţie, îngrăşăminte. Preţurile sunt fixate pe pieţe externe la nivelul de competitivitate globală, rareori regională şi nu permit producătorilor transferul spre clienţi al creşterilor de preţ pentru materii prime şi energie.

“Competitivitatea acestor industrii se obţine prin rate mici ale profitului, mult sub 10%. Ori, dacă energia reprezintă numai 30% din preţul produselor acestor industrii, la o creştere de preţ cu 25% a energiei electrice se induce o creştere de costuri cu 7,5%, creştere care trebuie absorbită pe seama profitului, aceste industrii devenind fie nerentabile (nu mai contribuie la bugetul de stat cu impozitul pe profit), fie necompetitive (nu contribuie la bugetul de stat şi este generator de şomaj). Deşi creşte faţă de nivelul actual, efortul consumatorilor finali scade la jumătate faţă de efortul previzibil pentru anul 2014”, precizează documentul.

Venituri amânate la energia verde

Noul proiect de act normativ propune amânarea temporară, începând cu 1 iulie 2013, a acordării unui număr de certificate verzi pentru fiecare 1 MWh produs de centrale electrice hidrolelectrice noi cu puteri electrice instalate de până în 10 MW (un certificat verde), de centrale electrice eoliene (un certificat verde), de centrale electrice solare (2 certificate verzi), corelat cu tendinţele constatate din prima analiză de monitorizare a schemei. Recuperarea certificatelor verzi se va face începând cu 1 ianuarie 2017 pentru centralele hidroelectrice şi solare, respectiv începând cu 1 ianuarie 2018 pentru centralele electrice eoliene.

Documentul propune, de asemenea, exceptarea de la aplicarea prevederilor Legii 220/2008 pentru 50% din cantitatea de energie electrică furnizată marilor consumatori de energie electrică cu un consum anual mai mare de 150.000 MWh.

Proiectul de act normativ prevede introducerea posibilităţii încheierii contractelor bilaterale între micii producătorii de energie electrică din surse regenerabile de energie, care deţin grupuri/centrale electrice cu puteri instalate de cel mult 5 MW pe centrală, şi furnizorii de energie electrică, pentru simplificarea procesului de comercializare a energiei electrice produse de această categorie de producători.

Totodată, prevede introducerea posibilităţii preluării energiei electrice produse din surse regenerabile de energie şi susţinută prin sistemul de promovare prin certificate verzi în piaţa reglementată de energie electrică, în baza reglementărilor emise de ANRE, precum şi eliminarea unor restricţii care conduc la supracompensare.

Autorităţile subliniază că măsura propusă are în vedere să facă suportabil impactul brutal şi pe termen scurt asupra preţului energiei electrice, impact care poate avea efecte economice şi sociale negative ireversibile.

Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă va fi supus avizului Consiliului Concurenţei, ANRE şi Consiliului Legislativ

Consumatorii industriali vor plăti cu 50% mai puţin certificatele verzi de la 1 iulie 2013, scutire la care se adaugă scăderea sumei plătite prin intermediul noii scheme de acordare a certificatelor, măsura fiind aplicabilă consumatorilor care au un consum anual de cel puţin 150 GW, a declarat şi ministrul delegat pentru Energie.

De asemenea, scutirii pentru consumatorii industriali i se adaugă, pentru restul de 50% din cantitatea consumată, reducerea ce reiese din plata numărului de certificate reduse la jumătate, prin noua schemă.

“Este o schemă favorabilă pentru industrie, pentru a păstra locurile de muncă şi pentru a nu mai avea probleme cu preţul energiei electrice. Este nevoie să sprijinim marii consumatori. Nu putem risca să plece marii consumatori din România. Trebuie să găsim un echilibru între aceştia şi consumatorii casnici”, a spus Niţă.

“Legea va fi în dezbatere publică pentru 30 de zile. Aşteptăm ca şi investitorii şi consumatorii să facă propuneri şi să îşi exprime criticile. Am avut discuţii cu consumatorii industriali, cu asociaţiile de consumatori, cu asociaţii de producători de energie. Cei care au investit nu sunt întotdeauna de acord cu propunerile noastre. Astăzi am avut o dezbatere, unii au fost de acord, alţii au considerat că nu este normal să facem acest lucru. Din păcate pentru toţi, este o chestiune care nu se întâmplă numai în România. Am avut discuţii cu miniştrii energiei din Ungaria, Polonia, Marea Britanie. Schema din România este cea mai generoasă”, a adăugat Constantin Niţă.

Pe de altă parte, prezentă la Dezbaterea “Green Forum – Energia verde: soluţie sau problemă?”, organizată de Intact Media Group, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat că investiţiile în energia regenerabilă trebuie să continue în România, dar să ţină cont atât de competitivitatea economică, dar şi de un cost suportabil pentru consumatori.

“În ceea ce priveşte energia obţinută din resurse regenerabile, odată cu Cartea Verde, a fost prezentată şi situaţia statelor membre. La ora actuală, România are un mix de regenerabile din total energie de 23,6%, iar ţinta este de 24%. Părerea mea este că trebuie să continue investiţiile în energia regenerabilă, dar trebuie să avem o cădere atât pe competitivitatea pe zona economică, dar şi în costul pe care cetăţenii îl plătesc”, a afirmat ministrul Mediului.

Rovana Plumb a apreciat, totodată, că, începând cu data de 15 aprilie, pe site-ul ministerului de resort va exista un forum de discuţii cu actorii din piaţă în vederea atingerii obiectivelor pentru anul 2030.

“Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice este autoritatea competentă de implementare a schemei a Uniunii Europene privind certificatele de emisii de gaze cu efect de seră. La schema de comercializare pentru perioada 2013-2020 este nevoie de modificări legislative. La ora actuală, avem în Parlament în dezbatere două amendamente privind alocarea de certificate de emisii de gaze cu efect de seră. Tranziţia către o economie verde înseamnă să găsim cele mai bune formule. Am nevoie de ajutorul dvs., al producătorilor, pentru inputurile necesare pentru găsirea celor mai bune soluţii de dezvoltare. Pe data de 15 aprilie vom lansa pe site-ul ministerului un forum de discuţii, în aşa fel încât să putem primi şi propunerile din partea dvs. în vederea atingerii obiectivelor pentru anul 2030”, a precizat Rovana Plumb.

Conform datelor oficiale, sectorul energiei verzi din România a atras, în ultimii trei ani, investiţii de peste trei miliarde de euro, iar schema de sprijin pentru investitori, care prevede acordarea de certificate verzi cu o valoare cuprinsă între 27 şi 55 de euro, este una dintre cele mai avantajoase din Uniunea Europeană.

“Eolienii” doresc dezbatere cu toţi factorii implicaţi

Asociaţia Română pentru Energie Eoliană (RWEA) doreşte să colaboreze cu autorităţile pentru elaborarea modificărilor legislative menite să clarifice noul cadru legal în care se vor derula investiţiile în domeniul energiilor regenerabile, conform unei declaraţii a lui Ionel David, preşedintele Asociaţiei.

“Asociaţia Română pentru Energie Eoliană salută deschiderea spre dialog cu investitorii în domeniul producţiei de energie din surse regenerabile a ministrului delegat pentru Energie, Constantin Niţă. Dorim să cooperăm atât cu Ministerul Energiei, cât şi cu Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) în elaborarea modificărilor legislative menite să clarifice noul cadru legal în care se vor derula investiţiile în curs şi cele viitoare”, a spus David.

Acesta a menţionat că, legat de investiţii, în cele trei luni de incertitudine, România a pierdut sume de ordinul sutelor de milioane de euro pe frontul investiţiilor străine directe.

“Valoric, pierderea este însă mult mai mare, dat fiind că vor mai trece luni bune până când clarificările legislative vor reda încrederea investitorilor din orice domeniu în economia românească. Industria energiei din surse regenerabile îşi doreşte menţinerea rentabilităţii proiectelor existente şi predictibilitatea cadrului legislativ pentru cele viitoare. Deschiderea spre dialog a Ministerului Energiei este, aşadar, binevenită şi recomandăm să fie invitaţi la masa discuţiilor toţi factorii decizionali – Comisia Europeană, Fondul Monetar Internaţional, ANRE, Consiliul Concurenţei, alături de mediul de afaceri şi instituţiile financiare care finanţează proiectele din sectorul energiilor regenerabile”, a mai afirmat Ionel David.

din aceeasi categorie