Nufărul vrea să se extindă în următorii 10 ani în marile orașe din țară, o investiție despre care Dan George Stroescu, directorul general al companiei, spune că se ridică la 10 milioane de euro. Al doilea mare obiectiv al societății comerciale care oferă servicii de curățătorie și spălătorie este să reînnoiască utilajele cu care lucrează, operațiune pentru care vrea să aloce anul viitor un milion de euro.
Întreprinderea Nufărul s-a înființat în 1960 prin comasarea și reorganizarea succesivă a atelierelor meșteșugărești și a cooperativelor specializate pentru activitatea de spălat și curățat chimic. Dan George Stroescu spune că a venit la Nufărul în 1980 pe postul de director adjunct. După 1990 a fost dat afară de salariați, iar în 1992 aceștia au făcut mișcări de stradă ca să fie adus înapoi pentru că societatea intrase în faliment.
Potrivit lui Stroescu, cele mai mari transformări ale societății au avut loc în primii ani de la intrarea în economia de piață, dar că acestea s-au dovedit pozitive pentru companie, notează Agerpres.
„Am avut o șansă. Cât am lucrat la privatizare am făcut parte din prima echipă creată pe Europa de Est pentru privatizare și am avut șansa să intru în contact cu Jeffrey Sachs (economist american, laureat al premiul Nobel pentru economie, n.r.) care făcea pregătire cu diverși specialiști din Europa de Est. De la el am învățat trei lucruri din primul curs: că MEBO este o șansă în istorie, nu este specifică României ci și țărilor dezvoltate, am învățat că atunci când ai ceva în tranziție să nu vinzi pentru că banul se devalorizează foarte rapid și al treilea că nu trebuie să folosești fonduri bancare pentru că vei plăti mai mult decât reușești să produci, în tranziție”, a declarat Dan George Stroescu.
Pentru a face rost de fonduri necesare privatizării societății conform legii, Stroescu a introdus garanția obligatorie pentru toți salariații și astfel a strâns în patru ani peste un milion de dolari. Când a apărut șansa privatizării s-au înscris alături de două firme arăbești „care erau sigure că spălătoresele nu au bani să cumpere Nufărul”. A cerut salariaților să participe cu garanția la privatizare, pentru că altfel nu ar fi avut nimeni bani și în felul acesta au avut un milion de dolari pentru prima rată la Fondul Proprietății de Stat. Nu toți salariații au fost de acord, respectiv 60 de salariați din cei aproximativ 800 la acea vreme.
„Am continuat cu garanțiile, am mai strâns în câțiva ani un milion de dolari, am reușit să punem bani la bancă și am luat dobânzi de 170%. Am făcut și o majorare de capital. În 2000, am aruncat toate utilajele pentru că erau depășite tehnologic și consumatoare mari de energie și am cumpărat utilaje de ultimă generație ca să putem fi competitivi. Valoarea investiției a fost de 750.000 de euro și am mai folosit peste 300.000 de euro pentru a cumpăra spații. Am achiziționat un hotel pentru salariați la Predeal și am construit un hotel la Năvodari”, a adăugat Dan George Stroescu.
De la prima retehnologizare au trecut 10 ani, astfel că anul viitor compania vrea să cumpere utilaje noi, mai performante. Mai precis, în primăvara anului viitor se organizează o expoziție specializată în utilaje pentru industria de spălat și curățat la Frankfurt și Dan George Stroescu spune că speră să cumpere de acolo tehnologie de ultimă oră. Valoarea investiției se va ridica la aproximativ un milion de euro.
Cu toate că trecerea la economia de piață a însemnat pentru Nufărul deschiderea pieței pentru competiție, aceasta deține cea mai mare cotă de piață, de 60-65% potrivit propriilor estimări. Stroescu susține că societatea pe care o conduce a pierdut în principal sectorul întreprinderilor de stat, precum Armata, spitalele, pentru că acolo contractele se acordă pe bază de licitație și se câștigă pe baza prețului, nu a calității. Acum clientela Nufărul este formată în cea mai mare parte din populație, cam 95%, iar restul diverse firme prestigioase. Acesta susține că multe contracte se câștigă prin înțelegeri oneroase și datorită posibilității de majorare a prețurilor după câștigarea licitațiilor, astfel că a avut de nenumărate ori surpriza ca micii câștigători ai licitațiilor să utilizeze apoi serviciile societății Nufărul, ei fiind doar intermediari.
„Noi respectăm întru totul procesul tehnologic. La ora actuală unitățile de spălat și curățat s-au împărțit în două: unitățile de tip mall și unitățile de tip Nufărul, care sunt puține chiar și în străinătate. Din cauza recesiunii economice s-a încercat o simplificare a procesului tehnologic, astfel că serviciile la unitățile de tip mall sunt mai ieftine pentru că nu au părți din tehnologie”, susține Stroescu.
Potrivit directorului societății Nufărul, serviciile de spălat și curățat contribuie cu 70% la realizarea cifrei de afaceri, iar restul vine din activitatea de comerț sau din activitatea imobiliară. Acesta spune că Nufărul realizează importuri din China, vinde produse proprii dar și produse de nișă, precum apa minerală ambalată în recipiente de sticlă și nu la pet.
Cum cea mai mare parte din afacere este realizată din activitatea de bază, respectiv serviciile de spălat și curățat, Dan George Stroescu afirmă că ținta Nufărul este să se extindă în toate orașe mari din țară. Problema principală o constituie accesul la suprafețe de teren, la prețuri rezonabile, dar și la spații aflate la parterul blocurilor. Nufărul are nevoie de spații de cel puțin 100 de metri pătrați pentru o microunitate, unde se poate și curăța și spăla, iar pentru un centru, unde se face doar recepția rufelor este nevoie de 50 de metri pătrați. Pentru o unitate mare este nevoie de cel puțin 500 de metri pătrați.
Stroescu consideră că pentru a realiza acest plan de extindere este nevoie de 10 ani dar și de 10 milioane de euro, bani pe care vrea să îi strângă din fonduri ale companiei sau din majorări de capital.
Nufărul a încercat să pătrundă și în mall-uri, dar nivelul chiriilor a fost considerat de conducerea companiei ca fiind prea mare. În plus, pentru a fi mai aproape de clienți, compania va încerca să pună accent pe serviciul de colectare și livrare la domiciliu, cu transport gratuit.
Potrivit directorului general al companiei, toate măsurile luate vor fi corelate cu măsurile luate de guvern pentru impulsionarea economiei, reducerea parafiscalității împovărătoare, și implicit creșterea nivelului de trai al populației.
Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor Publice, Nufărul a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 12,66 milioane lei și a obținut un profit net de 666.716 de lei. Nufărul are în prezent 100 de unități și 300 de angajați.
Comments are closed.