Acasă Stiri ExterneAmerica Noi proiecte ale Transgaz: o conductă care să preia gaze dintr-un terminal GNL de la Marea Neagră

Noi proiecte ale Transgaz: o conductă care să preia gaze dintr-un terminal GNL de la Marea Neagră

de M G

Nu s-au stins, încă, ecourile privind vizita ministrului Economiei în Statele Unite, că deja companiile românești s-au pus pe treabă. ”Separat de acordul parafat (n.r. – pentru reactoarele de la Cernavodă), am reușit să identificăm interesul SUA și pentru o componentă de finanțare de 7 miliarde de dolari pentru dezvoltarea proiectelor din domeniul energetic – inclusiv energie nucleară și gaz natural lichefiat și din domeniul infrastrucutrii – rutieră, cale ferată, depozite de gaze, printr-un Memorandum de Înțelegere cu Exim US”, declara, cu câteva zile în urmă, ministrul Virgil Popescu. Iar Transgaz deja își face planuri să interconecteze la sistemul național de transport (SNT) un terminal de gaze naturale lichefiate (GNL)!

Compania Transgaz a transmis către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), în vederea aprobării, planul actualizat de dezvoltare a sistemului național de transport al gazelor, valabil pentru perioada 2020-2029. Printre noutăți se numără preluarea gazelor de la țărmul Mării Negre, dintr-un terminal GNL, ceea ce presupune realizarea interconectării sistemului național de transport gaze naturale la terminalul GNL prin construirea unei conducte de transport gaze naturale în lungime de circa 25 km. Termenul estimat de finalizare a acestei racordări la SNT este anul 2026, iar valoarea estimată a investiţiei este de 19,6 milioane euro.

Reamintim, în urmă cu 12 ani, în septembrie 2008, Romgaz și Agenția SUA pentru Comerț și Dezvoltare (USTDA) au semnat un acord pentru un grant de 1,061 milioane dolari, ca finanțare pentru un studiu de fezabilitate pentru proiectul unui terminal GNL pe teritoriul Romaniei. Firma americană KBR urma să realizeze studiul de fezabilitate pentru acest terminal GNL în anul 2010. La acel moment se discuta că un astfel de terminal costă aproximativ un miliard de dolari.

Construirea unui terminal de gaze naturale lichefiate a apărut în momentul în care s-a discutat despre proiectul AGRI (Azerbadjan Georgia Romania Interconnector), care ar fi urmat să aducă gaze din Azerbaidjan până pe malul estic al Mării Negre, în portul georgian Poti, unde s-ar fi lichefiat într-un terminal, apoi, pe vase speciale, gazul lichefiat ar fi fost transportat până la Constanța, gazele ar fi fost delichefiate și introduse în sistemul național de transport. Proiectul, însă, a fost abandonat.

Despre terminal s-a mai spus că este prea scump ca să regazeifice doar gaze din Azerbaidjan. Dar, gaze din restul lumii ar fi fost greu să ajungă la Constanța, pentru că ar fi trebuit ca metanierele (vapoarele ce transportă GNL) să treacă prin strâmtorile Bosfor și Dardanele pentru a ajunge din Marea Mediterană în Marea Neagră.

Potrivit Eurostat (biroul de statistică al Uniunii Europene), Statele Unite ale Americii au devenit cel mai important furnizor de GNL către Europa, în trimestrul IV al anului trecut, asigurând un sfert din totalul importurilor UE. În tot anul 2019, UE a importat 108 miliarde mc de GNL, cea mai mare din toate timpurile, asigurând 27% din totalul importurilor de gaze și 22% din consumul de gaze al UE. În 2019, Qatar a furnizat 30 miliarde mc de GNL către UE, urmat de Rusia (21 miliarde mc) și SUA (17 miliarde mc).

Revoluția gazelor de șist a făcut din SUA unul dintre marii exportatori de GNL. SUA dispun de o capacitate de lichefiere de circa 30 de miliarde de metri cubi și prevăd să o completeze cu 80 de miliarde de metri cubi suplimentari până în 2023, în paralel cu extinderea terminalelor de export de gaz natural lichefiat.

În aceste condiții, cel mai probabil, Turcia va fi de acord cu trecerea metanierelor americane prin Bosfor și Dardanele, până la Constanța. Iar Exim US ar putea finanța construirea terminalului GNL la Constanța, după cum spunea ministrul Virgil Popescu.

din aceeasi categorie