Acasă Analize Furnizorii de curent și gaze își fac de cap cu legea în mână

Furnizorii de curent și gaze își fac de cap cu legea în mână

de M G

Deși chiar prin legea de organizare Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) ar trebui să protejeze consumatorii, nu numai că nu-i protejează, ba chiar pare că ”le ține partea” furnizorilor de energie electrică și gaze naturale! Nu-i bai, că nici legea aprobată de Parlament nu e ”mai brează”: tot furnizorilor le face pe plac! Practic, legislația acoperă riscurile de majorare a prețurilor doar pentru furnizori. Adevărat, nu le mai acoperă și la o scădere a prețurilor! Un motiv în plus ca aceștia să nu achiziționeze din timp cantitatea de electricitate și gaze pentru clienții proprii. Probabil de aceea, în ultimele zile, foarte mulți clienți, casnici și industriali, au primit informări de la furnizori prin care, tam-nisam, li se majorează prețurile din contracte, la niveluri chiar și mai mari decât duble! (vezi – Adresa_informare Restart). Autoritățile trebuie să ia măsuri împotriva practicilor uneori neloiale și mincinoase ale unor furnizori! (vezi – foto site Restart Energy ) și să găsească soluții pentru ca furnizorii nici să nu-și facă de cap, dar nici să nu intre în faliment! Altminteri, nemulțumirile consumatorilor, în special casnici, vor răbufni odată cu primele facturi la prețuri supra-majorate! (Vom lua ca exemplu Restart Energy, pentru furnizarea de gaze naturale, deși nu este nici pe departe singurul furnizor care aplică această metodă!).

În ultimele săptămâni, piețele energiei electrice și gazelor naturale fierb nu numai în România, ci în întreaga Europă! Certificatele CO2 pe care termocentralele pe cărbune și gaze trebuie să le achiziționeze se tranzacționează la circa 57 euro (după ce la începutul anului costau aproximativ 35 euro, iar acum un an – 20 euro), reluarea activităților economice la niveluri similare cu cele pre-pandemice și vara extrem de toridă (care au determinat o majorare importantă a consumurilor) au dus prețurile la energie la niveluri greu de anticipat. România se confruntă și cu probleme în plus față de restul Europei: volatilitatea legislativă alături de lipsa de zeci de ani a investițiilor în producție (care a diminuat oferta, în condițiile creșterii cererii) au ca efect un nivel mediu al prețurilor de peste 100 euro/MWh pe piața spot (chiar cu un maxim de 160 euro/MWh, cel mai mare din Europa). Nici la gaze naturale lucrurile nu stau mai bine: dacă, în luna iunie a anului trecut, gazele se tranzacționau pe Bursa Română de Mărfuri (BRM) la prețuri de 32 – 33 lei/MWh, în prezent prețurile ajung și la 220 – 240 lei/MWh (adevărat, și în funcție de perioada de livrare a gazelor). Pe bursa de la Viena (Baumgarten), de referință pentru piața din România, anul trecut gazele costau 8 – 9 euro/MWh, iar acum au ajuns la 42 – 44 euro/MWh (210 – 220 lei/MWh).

De remarcat, furnizorii sunt integratorii sistemului energetic, cei ce au contract cu consumatorii și colectează contravaloarea consumurilor acestora. Trebuie să recunoaștem că și furnizorii au avut și încă au ”de pătimit”: până de curând, potrivit OUG 70/2020, chiar dacă nu încasau contravaloarea facturilor de la consumatori, trebuiau oricum să plătească celorlalte verigi ale lanțului (producătorilor, operatorului de transport și de sistem, operatorilor de distribuție, bugetului de stat), ceea ce le-a creat importante prejudicii.

De asemenea, orice consumator, casnic sau industrial, poate, cu un simplu anunț, să schimbe furnizorul în maxim 21 de zile, ceea ce înseamnă că un furnizor rămâne cu energia electrică și gazele naturale achiziționate de la producători, dar fără client! În aceste condiții trebuie să vândă marfa, chiar și în pierdere. Anul trecut, de exemplu, în plină pandemie, furnizorii aveau achiziționată energie electrică la prețuri de aproximativ 280 – 290 lei/MWh, dar, cum prețurile pe piața spot scăzuseră până la circa 120 lei/MWh, mulți clienți industriali au cerut renegocierea contractelor la noile niveluri de preț sau au schimbat furnizorul cu un altul, care a putut să le ofere noile prețuri, mai mici. Evident, vechii furnizori au avut mari pierderi. Cu o condiție: să fi avut energia achiziționată din timp!

Furnizorii profită de legislație

Acestea au fost argumentele în favoarea furnizorilor. Nu trebuie, însă, uitat că furnizorii sunt companii specializate și, dacă au pierderi, înseamnă că nu știu cum să se protejeze împotriva riscurilor, își asumă riscuri prea mari sau au angajați nepricepuți. În final, cel mai mult au de pierdut consumatorii, mai ales cei casnici, care sunt, cei mai mulți dintre ei, absolut nepricepuți în domeniul energetic! Ar fi și greu ca un român, indiferent dacă este președintele Academiei Române, doctor în Istorie sau ”țața Floarea” să știe ce e Tl, Tg, LEA sau alte denumiri tehnice și, cu atât mai puțin, substraturile domeniului energetic! De aceea autoritățile trebuie să îi protejeze pe consumatori, în special pe cei casnici! În schimb, autoritățile, prin legislația internă elaborată și aprobată, îi protejează pe furnizori!

În aceste zile, mulți furnizori au transmis clienților adrese prin care îi informează că li se majorează prețurile. Chiar dacă la prima vedere pare o practică legală, în opinia noastră este o practică incorectă. Așa cum anunțam, vom lua exemplul Restart Energy pentru furnizarea de gaze naturale.

Prin Adresa nr. 420369/18.08.2021, un client Restart Energy este anunțat că, ”începând cu data de 01.10.2021 va fi aplicabil noul preț de furnizare a gazelor naturale, de 0,220 lei/kWh exclusiv TVA, accize, taxe și componente reglementate, conform tabelului anexat”. Tabelul prezintă tarifele de transport, de distribuție etc., precum și prețul final. Cel mai mic preț final îl va avea un consumator din raza distribuitorului Premier Energy Otopeni (287,86 lei/MWh), iar cel mai mare – consumatorii din raza de distribuție a Romgaz (332,24 lei/MWh). În zona de distribuție a Distrigaz Sud Rețele (companie deținută de Engie) – de exemplu în București -, prețul final al gazelor furnizate de Restart Energy va fi de 310,74 lei/MWh, iar în zona Delgaz Grid (companie deținută de E.On) – de exmplu Iași -, prețul final va fi de 310,90 lei/MWh.

Creșterea anunțată de Restart Energy este amețitoare! De la 87 lei/MWh prețul ”moleculei” de gaz (prețul din contractul încheiat pentru 12 luni), se ajunge la 220 lei/MWh! Mai scump de două ori și jumătate! Peste 250%! Nu este singurul exemplu. Alți furnizori au majorat prețul ”moleculei”, încă din luna iulie, de la 55 lei/MWh, la 132 lei/MWh pentru ca acum prețul afișat să fie de 175 lei/MWh! De peste 3 ori mai mare!

Așa cum apare și în Adresa Restart Energy, furnizorii se prevalează de prevedrile legale: ”Ne întemeiem prezenta pe dispozițiile art. 59 lit. j), din Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali, aprobat prin ordinul președintelui ANRE nr. 29/2016 („Regulamentul privind Furnizarea Gazelor Naturale”), art. 145 alin. (4) lit. e din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 („Legea 123/2012”), precum și pe dispozițiile art. 6 alin. (1) lit. e), 9 din Condițiile Generale de Furnizare a Gazelor Naturale la consumatorii casnici și asociațiile de proprietari („Condițiile Generale”), care completează prevederile Contractului de Furnizare a Gazelor Naturale („Contractul”) încheiat de dumneavoastră cu Restart Energy”.

De remarcat, prevederile nu apar în contract, ci în Condițiile generale! Ca și cum aceste prevederi ar fi ascunse, să nu înțeleagă clientul despre ce este vorba!

Astfel, art. 145, alin. (e) al legii 123/2012 prevede, printre alte drepturi ale clienților finali, că aceștia au dreptul ”să fie notificați în mod corespunzător cu privire la orice intenție de modificare a contractului, precum și cu privire la orice majorare a prețului/tarifului, în mod direct și în timp util, dar nu mai târziu de sfârșitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent și ușor de înțeles, precum și să fie informați, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunța contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiții”.

Pe de altă parte, Ordinul ANRE 29/2016 prevede, la art. 59 lit. j) că ”furnizorul de gaze naturale are, în principal, următoarele obligaţii: să notifice clientului final, în mod corespunzător şi gratuit, orice intenţie de modificare şi/sau completare a condiţiilor/ clauzelor contractuale, precum şi orice majorare a preţului/tarifului practicat, precizând motivele, condiţiile şi amploarea acestei majorări, în mod direct şi în timp util, dar nu mai târziu de sfârşitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent şi uşor de înţeles, precum şi să informeze clientul final, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunţa în mod gratuit contractul în cazul în care nu acceptă noile condiţii”.

Practic, legislația îi obligă pe furnizori doar să notifice majorările de prețuri! Iar dacă un client nu este mulțumit de noul preț, n-are decât să plece!

Legislația nu prevede, însă, obligația ca un furnizor să și scadă prețurile! Sigur, se poate crede că un consumator poate singur să ceară micșorarea prețurilor. Adevărat! Cu o singură condiție, însă: să cunoască domeniul energetic! Și, așa cum arătam, din cele aproape 9 milioane de consumatori casnici din România, probabil unii dintre cei ce activează în domeniul energetic înțeleg ce se întâmplă! Toți ceilalți fie n-au idee deloc, fie au vag idee despre ceea ce se întâmplă pe piața energetică. Un exemplu în acest sens este exact ceea ce s-a întâmplat anul trecut, când existau consumatori casnici în piața liberă atât la gaze naturale, cât și la energie electrică. Când prețurile la energia electrică au scăzut la circa 120 lei/MWh, iar la gaze naturale la 32 – 33 lei/MWh, niciun furnizor nu a transmis informări clienților că le va diminua prețul la noile valori!

Publicitate mincinoasă

Prezentăm același exemplu, al Restart Energy. În luna mai, un client a făcut cerere să devină client al companiei, prețul oferit de Restart Energy, ce apărea și pe comparatorul ANRE, fiind de circa 87 lei/MWh. În prima parte a lunii iunie s-a încheiat contractul, pentru 12 luni, iar livrările au început la 1 iulie. Pe 18 august a fost emisă înștiințarea de majorare cu 250% a prețului gazului natural (la 220 lei/MWh, de la 87 lei/MWh, prețul din contract).

Prima problemă o reprezintă, cel mai probabil, lipsa de profesionalism din companie: dacă, din lunile mai – iunie compania știa că va avea un consumator în plus, de ce nu și-a achiziționat gaze naturale astfel încât să poată livra noului client pe toată perioada de derulare a contractului!? Dacă acea companie era de acord să încheie un contract pe 12 luni la acel preț se înțelege că și avea gazele necesare pentru alimentarea clientului la acel preț! Și dacă nu le avea, în acea perioadă (lunile mai – iunie), pe BRM, gazele s-au tranzacționat și la prețuri de aproximativ 115 lei/MWh (circa jumătate din noul preț propus, de 220 lei/MWh). Nu este posibil ca, la aproximativ o lună de la preluarea noului client, Restart Energy să realizeze că nu mai poate susține prețul la care s-a angajat prin contract! Așa cum spuneam, furnizorii sunt companii specializate, licențiate de către ANRE pentru această activitate și care ar trebui să aibă angajați profesioniști, specialiști, capabili să protejeze compania, dar și pe clienții acesteia împotriva riscurilor, inclusiv a riscurilor de preț. Nu înțelegem cum acești specialiști în luna iulie ”au văzut” fezabil un nivel de preț, iar, în august, un preț cu 250% mai mare! Dar, pentru că legislația le permite să crească prețurile, cel mai probabil nici nu-i interesează prețul trecut în contract! Oricum pot să-l crească oricând și oricât!

Cea mai mare problemă o reprezintă, însă, publicitatea pe care o fac unii furnizori și care, în opinia noastră, este de-a dreptul mincinoasă! Continuăm cu exemplul Restart Energy: chiar pe prima pagină a site-ului companiei, la prezentarea ofertelor de energie electrică și gaze naturale se scrie ”preț stabil”! Ceea ce, din punctul nostru de vedere, este fie înșelătorie, fie nesimțire: dacă, după numai o lună, Restart Energy a transmis o înștiințare de majorare a prețului cu 250%!, cum este prețul stabil?!

În opinia noastră, este posibil ca unii dintre furnizori să profite de situația din piață: chiar dacă au deja energia electrică și gazele naturale achiziționate pentru consumatori, la prețuri absolut rezonabile, având în vedere că prețurile au crescut foarte mult, încearcă să obțină profituri cât mai mari. Astfel, o variantă o reprezintă majorarea prețurilor la propriii clienți, la nivelurile actuale. Dacă unii clienți nu sunt de acord, pot să plece (oricum, în piață prețurile sunt asemănătoare!). Dar, plecarea acestora ”eliberează” portofoliul, iar energia și gazele rămân furnizorului, care le vinde pe bursă la prețurile actuale. Astfel, indiferent dacă un client acceptă sau nu noile majorări, furnizorul oricum câștigă, vânzând la prețuri majorate!

Legislația îi stimulează pe furnizori să nu-și achiziționeze energie din timp

Din păcate, chiar legislația este cea care îi impulsionează pe furnizori să tranzacționeze mai mult pe piața spot, acolo unde sunt și prețurile cele mai mari! Practic, la creșterea prețurilor, furnizorii nu au niciun risc! Indiferent cât de mari ajung prețurile, fără nicio problemă, pot majora prețurile din contractele cu clienții, în special cei mici, adică populația și IMM-urile. Cu clienții mari este mai greu (aceștia având compartimente specializate pentru achiziția de energie și gaze naturale), dar nu imposibil! Chiar și marii consumatori au întâmpinat astfel de probleme cu furnizorii!

Pentru furnizori este mult mai problematic atunci când scad prețurile pe piața spot. Dacă furnizorii au achiziționată energie pe termen lung, la un anumit nivel, iar prețurile se micșorează, consumatorii ar putea cere diminuarea prețurilor din contracte, la noile valori, mai mici. Ceea ce înseamnă că un furnizor cumpără scump și vinde ieftin. Din fericire pentru furnizori, prea puțini consumatori știu că pot face astfel de cereri! Anul trecut, de exemplu, atunci când prețurile s-au înjumătățit, deși piața gazelor naturale se liberalizase complet și existau și clienți casnici pe piața liberă de energie electrică, după știința noastră niciunul nu a cerut modificarea prețului din contracte și diminuarea la nivelul din acel moment!

Practic, furnizorii profită de neștiința clienților! Și le fac deservicii! Dar, poate cel mai mare deserviciu pe care îl fac acești furnizori este asupra întregului sector energetic, pentru că pun sub semnul întrebării liberalizarea piețelor de energie și gaze naturale și, mai ales, seriozitatea contractelor!

De aceea, Focus Energetic cere autorităților să se implice și să facă ordine în piață! Să găsească soluții prin care să se ajungă la un echilibru între furnizori și consumatori! ANRE n-ar trebui să licențieze doar companiile, ci și pe angajații acestora, pentru ca în domeniu să activeze doar persoane care cunosc sectorul. Legislația ar trebui să-i protejeze mai bine pe consumatori (în special pe cei neștiutori, cum sunt cei casnici sau IMM-urile), nu doar să ceară furnizorilor să-i anunțe că le crește prețul! ANPC ar trebui să intervină în ceea ce privește publicitatea înșelătoare. Decidenții ar trebui să promoveze o legislație care să impulsioneze construcția de noi capacități de producție a energiei electrice. De asemenea, este necesar să crească producția internă de gaze naturale, prin lansarea Rundei XI pentru concesionarea de noi perimetre de hidrocarburi (în condițiile în care Runda X a avut loc în 2009!), alături de legislația privind explorarea și exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră. Creșterea ofertelor de energie electrică și gaze naturale nu poate conduce decât la o diminuare și o stabilizare a prețurilor!

din aceeasi categorie