Acasă Stiri Interne Energia electrică pentru consumatorii non-casnici va fi mai scumpă cu aproximativ 40% anul viitor

Energia electrică pentru consumatorii non-casnici va fi mai scumpă cu aproximativ 40% anul viitor

de M G

Petre STROE
foto: Ion Curelariu

Energia electrică pentru consumatorii industriali va fi mai scumpă cu aproximativ 40% anul viitor faţă de 2018, ceea ce se va reflecta şi în costurile acestora de producţie şi, în final, în preţurile produselor acestor companii, a declarat Petre Stroe, CEO al furnizorului de energie şi gaze MET Energy România, într-o conferinţă de presă.

„Este foarte greu să le explicăm consumatorilor noştri industriali că au crescut preţurile atât de mult. Unii efectiv nu înţeleg de ce şi nici eu nu înţeleg total de ce. Este vorba despre o diferenţă de 25 de euro între preţul din 2018 şi cel din 2019, adică aproximativ 40%. Explicaţiile sunt interne şi externe, dar nu prea contează în bugetul consumatorilor. Efectele le vom vedea în costurile clienţilor şi în preţul produselor acestora anul viitor”, a spus Stroe.

Potrivit acestuia, între 1% şi 5% din preţul final reprezintă comisionul pe care îl primesc agenţii care încheie contractele.

„Aceştia sunt noii băieţi deştepţi din energie. De regulă, ei câştigă 1% din preţul final, dar se ajunge şi la 5%”, a adăugat reprezentantul MET. În plus, prezenţa lor pe lanţul producător – distribuitor este uneori benefică, dar, de cele mai multe ori, măreşte artificial preţul plătit de consumatori, tocmai din cauza comisioanelor încasate. De aceea, reprezentantul MET România este de părere că ANRE ar trebui să-i licenţieze pe aceşti intermediari, aşa cum licenţiază electricienii sau companiile din domeniu.

El a arătat că reglementările din acest sector nu sunt foarte bine puse la punct, astfel că unii traderi pot denunţa unilaterial contractele, preferând să plătească penalităţi. „Tocmai am păţit acest lucru. Un furnizor de la care achiziţionam energie, respectiv EFT, a reziliat în luna noiembrie contractul încheiat cu noi în vară, la preţurile de atunci, prin care urmau să ne livreze, pe tot parcursul anului 2019, o cantitate de 5 MW în bandă. Astfel, am fost nevoiţi să achiziţionăm energie din piaţă acum, la un preţ mai mare. S-au plătit penalităţi, însă plata acestora a fost mai convenabilă decât livrarea energiei. Ei au respectat reglementarea, însă nu este moral. De aceea, de altfel, împreună cu Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din România – AFEER milităm pentru etică în afaceri”, a spus Stroe.

În opinia sa, Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) ar trebui să modifice reglementările astfel încât fie să fie imposibilă denunţarea unilaterală a contractelor, fie ca penalităţile să fie mult mai mari. În prezent, contractele de achiziţie angro a energiei sunt standardizate.

Pentru clienţi, Petre Stroe recomandă să fie atenţi la modul de consum, mai ales în perioadele cu preţuri mari. „Acum faci saving-uri nu pe preţul energiei, ci pe modul de consum. Este foarte importantă pentru consumatorii industriali instalarea unui contor inteligent, care să arate exact când şi unde se consumă mai mult, adică un raport complet, care va obliga consumatorii să aibă o persoană specializată pe consumul de energie”, a continuat Stroe.

Pe de altă parte, potrivit acestuia, unii dintre clienţi au devenit foarte sofisticaţi, iar furnizorul nu mai este doar cel care mută energia dintr-o parte în alta. „Clienţii ne cer să-i ţinem la curent cu noile reglementări, ne evaluează şi ne dau note. De exemplu, marii noştri consumatori, precum Dacia Renault. Parcă am fi la şcoală cu cel mai drastic profesor. Nu mai suntem cei care iau dintr-o parte şi dau în alta”, a arătat Stroe.

Întrebat ce factori ar putea determina scăderea preţurilor, Stroe a răspuns: „Concurenţa. Când s-a desfăcut CONEL-ul, producţia s-a împărţit în hidro şi termo, care nu pot concura unele cu altele. Dacă rămâneam integraţi vertical, era ok, cu modificările de rigoare”, a arătat el.

MET România este unul dintre primii cinci furnizori de energie de pe piaţa concurenţială, cu o cotă de 9% în acest an, în creştere de la 0,8% în 2016, un număr de circa 2.000 de clienţi şi 5.000 puncte de consum. Printre clienţii mari se află Dacia Renault şi uzinele Pirelli. De asemenea, de la 7 angajaţi în anul 2016, în prezent 52 de persoane lucrează pentru companie.

din aceeasi categorie