Acasă MediuDezvoltare Durabila Drumurile din Pădurea Băneasa au ajuns în Parlament

Drumurile din Pădurea Băneasa au ajuns în Parlament

de L M

Problema drumului din Pădurea Băneasa, care ar facilita accesul în oraș al locuitorilor unui cartier de la marginea pădurii, a ajuns și în Parlament. Comisia pentru Mediu din Camera Deputaților a organizat o dezbatere pe această temă, la inițiativa lui Mircea Fechet, deputat și fost ministru al Mediului. Pozițiile părților prezente la dezbatere s-au menținut: fostul ministru consideră că toată această presiune publică ajută, de fapt, dezvoltatorul imobiliar care nu și-a îndeplinit sarcinile asumate de a contrui căi de acces; cetățenii din Greenfield acuză greutățile extraordinare de a accesa orașul, pentru că, în prezent, este o singură cale de acces, iar Romsilva, care este administratorul drumului forestier pe care ar urma să iasă locatarii din Greenfield, susține că este legal contractul prin care dă liber celor din urmă să folosească infrastructura pădurii. Mircea Fechet a atras atenția că modul în care va fi rezolvată această situație va fi considerat precedent pentru situațiile similare ce se vor crea, pentru că presiunea imobiliară asupra pădurii, indiferent unde este ea situată, este imensă. Și tot Mircea Fechet a ținut să precizeze că este de datoria Ministerului Mediului, a ministrului Mediului, de a face demersurile pentru rezilierea contractului de peaj, prin care se permite folosirea unui drum forestier din Pădurea Băneasa în beneficiul, în special, al dezvoltatorului imobiliar de acolo.

„Eu nu cred că azi discutăm despre o chestiune administrativă, ci despre modul în care alegem ca, în viitor, să tratăm natura din vecinătatea orașelor în care locuim fiecare. Azi discutăm despre ultima pădure urbană a Capitalei – Pădurea Băneasa”, a declarat Mircea Fechet, deputat și fost ministru al Mediului, la dezbaterea organizată de Comisia pentru Mediu, marți, 16 octombrie 2025.

Situația accesului locuitorilor din cartierul Greenfield de la marginea Pădurii Băneasa s-a acutizat în ultima perioadă, soluția cea mai facilă fiind un drum forestier din pădure. De aceea, reprezentanții locuitorilor cer vehement accesul la acest drum forestier, pentru că dispun de un singur drum care să-i lege de oraș. E drept, dezvoltatorul imobiliar care a înființat cartierul, s-a angajat încă de la început investiției să contruiască și alte căi de acces, dar nu a făcut nimic până acum.

În primăvara acestui an, Direcția Silvică Ilfov, care administrează Pădurea Băneasa, proprietate de stat, a încheiat un contract de peaj cu un ONG care reprezintă interesele locuitorilor din Greenfield, prin care se permite accesul mașinilor din cartier pe un drum forestier. Contractul a generat reacții puternice, de la ministrul Mediului, atunci Mircea Fechet, acum Diana Buzoianu, la locuitorii din Greenfield, plus organizațiile de mediu.

„Folosim toate pârghiile legale ca să împiedicăm crearea unui precedent periculos – o cedare de suveranitate asupra pădurilor care aparțin statului român!”, a spus deputatul Mircea Fechet la dezbaterea publică. Potrivit acestuia, contractul de peaj din Pădurea Băneasa ridică semne de întrebare privind legalitatea, transparența și capacitatea instituțiilor statului de a proteja patrimoniul natural.

„Ceea ce s-a întâmplat în Pădurea Băneasa nu este doar o chestiune administrativă. Este o bornă esențială pentru modul în care tratăm natura în orașele noastre și un test pentru responsabilitatea pe care o avem față de generațiile viitoare. Sub pretextul unui „drept de trecere” și în urma unui contract secret semnat între Direcția Silvică Ilfov și două asociații, drumul forestier din Pădurea Băneasa a fost transformat într-o șosea urbană pentru un grup restrâns de beneficiari privați, în mod netransparent și contrar prevederilor din Noul Cod Silvic”, a spus Fechet. Când era ministrul Mediului, Mircea Fechet a declarat că nu a fost consultat cu privire la acest contract și chiar a amenințat că îl va da afară pe care care va îndrăzni să ridice barierele drumului forestier. Între tmp, Fechet nu mai este ministru, iar barierele s-au ridicat un pic.

„Este vorba despre un contract păgubos, care prevede un tarif simbolic de 10 bani/autoturism/zi – o sumă de zeci de ori mai mică decât costul transportului public – și un act adițional care blochează orice posibilitate de intervenție a statului român. Practic, „cheia pădurii” a fost predată unui beneficiar privat, care acum controlează pe deplin accesul și pune presiune publică asupra autorităților”, a precizat deputatul Mircea Fechet.

Potrivit acestuia, impactul asupra naturii ar fi unul devastator pe termen lung: 3.850 autoturisme ar urma să tranziteze zilnic drumul, potrivit estimărilor asociației care reprezintă locuitorii din cartierul din nordul Capitalei.

„Trebuie să avem o linie roșie în ceea ce privește politica de mediu din România, iar în acest caz s-a trecut peste linia roșie. Pădurea Băneasa este un ecosistem urban esențial, un filtru de aer, o bogăție de biodiversitate și le mulțumesc tuturor prietenilor pădurii, care au participat la dezbaterea de azi. Solicit Ministerului Mediului să analizeze legalitatea contractului și să facă toate demersurile pentru rezilierea lui în instanță. Nu pot accepta să ne asumăm, în teorie, lupta împotriva schimbărilor climatice și a poluării, iar în practică să acceptăm tacit înțelegeri păguboase care pun la pământ pădurile urbane, primele cu rol decisiv în protejarea comunităților în fața episoadelor de vreme extremă”, a atras atenția deputatul.

„Cum tranșăm situația din Pădurea Băneasa, unde un dezvoltator imobiliar interesat de profit nu-și respectă de mai mulți ani obligațiile asumate față de cumpărători, pune în discuție credibilitatea întregii politici publice de mediu. Iar, din punctul meu de vedere, lucrurile sunt clare: obiectivul este să avem coerență 100% între legile pe care le adoptăm în Parlament și ceea ce permitem, prin entitățile statului, să se întâmple în realitate, în teren. Pădurile trebuie protejate, iar un exemplu de aplicare fermă a legii am avut recent în zona Ocolului Silvic Târgu-Ocna, unde autoritățile au sancționat 10 persoane pentru acces neautorizat în fondul forestier, cu autoturisme, ATV-uri și motociclete. Cursele off-road ilegale, camuflate în <activități recreative>, cauzează prejudicii serioase pădurilor și se sancționează cu amenzi de mii de lei, conform legislației în vigoare”, a precizat deputatul Fechet.

Apărarea Romsilva

La dezbaterea de la Parlament a lipsit reprezentantul dezvoltatorului, dar a fost prezent directorul Direcției Silvice Ilfov, Cezar Răduță, cel care a semnat contractul de peaj. Potrivit acestuia, contractul este perfect legal și respectă condițiile impuse de Codul Silvic și Legea nr. 192/2010. Drumul forestier nu ar fi deschis traficului public, ci numai celor din cartier, 5 zile pe săptămână, într-un program bine definit. Iar direcția silvică a încasat deja 100.000 de euro pentru 5 ani. Interesant este faptul că acest contract este considerat secret, dar au fost prezentate public date comerciale. Rămâne de văzut ce mai este secret din acest contract.

De remarcat este faptul că reprezentantul Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva, directorul Direcției Fond Forestier, Octavian Anghel, a încercat să împace aproape toate părțile. „Romsilva a fost acționat mereu de bună-credință și a fost deschisă la a găsi soluții”, a declarat reprezentantul Romsilva.

Pentru sprijinirea comunităților locale, a cedat, în baza Legii 192/2010, numeroase drumuri forestiere autorităților locale, îmbunătățind astfel calitatea vieții acestora. „Situația locuitorilor cartierului din vecinătatea Pădurii Băneasa nu a fost creată de Romsilva”, a ținut să atragă atenția Anghel, precizând că regia a încercat să vină în sprijinul autorităților locale, pentru rezolvarea problemei.

„Contractul de peaj, atât de dezbătut, nu înseamnă că devine autostradă, cum s-a afirmat public, nici nu devine drum public. Este strict limitat, unui număr de proprietari, înanumite intervale orare stricte. Și pe un singur sens, cu numeroase restricții. Este o soluție de compromis, cu efecte minime, spunem noi, asupra pădurii, dar cu efecte benefice pentru reducerea poluării în zonă”, a spus Anghel.

„Noi credem că autoritatea locală are toate pârghiile să rezolve situația pe termen mediu și lung”, a punctat reprezentantul Romsilva. Potrivit acestuia, Romsilva a făcut demersuri ca să treacă Pădurea Băneasa și drumurile forestiere în administratea autorităților locale, dar demersurile nu sunt finalizate.

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.