Acasă MediuDezvoltare Durabila Divergențe de opinie pe tema taxării poluării mașinilor

Divergențe de opinie pe tema taxării poluării mașinilor

de L M

poluare autoMinistrul Mediului și președitele Comisiei pentru Mediu din Camera Deputaților au păreri diferite despre politicile ce trebuie aplicate pentru încurajarea utilizării autivehiculelor cât mai puțin poluante. Dacă Daniel Constantin consideră că este cazul ca măsurile să fie luate la nivel local, în funcție de necesități, Remus Borza crede că o astfel de abordare ar afecta producătorii români de mașini, iar România ar ajunge „cimitirul de mașini” al Europei. Între timp, împreună au anunțat eforturi comune pentru rezolvarea problemei deșeurilor și a gropilor de gunoi.

Daniel Constantin, ministrul Mediului, a anunțat, în cadrul ședinței Comisiei pentru Mediu de marți, că problema timbrului de mediu, ce trebuia plătit la prima înmatriculare în România a mașinilor, a fost analizată, iar coaliția de guvernare a fost informată despre rezultatele analizei.

Am inițiat un grup de lucru cu reprezentnați din toate instituțiile interesate, din minister, Agenția Națională pentru Protecția Mediului, Registrul Auto Român, ai ONG-urilor, producătorilor și importantorilor români de mașini. S-a ajuns la anumite soluții pe care le-am pus pe masa coaliției. S-a luat o decizie, deja cunoscută. Nu se va pune o taxă, ci se va face, într-o anumită perioadă de timp, o evidență foarte clară a tuturor mașinilor în funcție de gradul de poluare și de emisiile de CO2. Probabil RAR se va ocupa de această „inventariere”, după care fiecare mașină va avea un certificat de calitate a aerului. Autoritățile publice locale vor avea posibilitatea ca, prin modificarea legislației, să introducă într-un viitor, dacă vor avea posibilitatea, dacă vor considera necesar, anumite taxe pentru accesul în anumite zone aglomerate”, a declarat Constantin.

Eu nu susțin această abordare, și asta am spus și în cadrul Comisiei”, a declarat Remus Borza, președintele Comisiei pentru Mediu din Camera Deputaților. „Pasând această responsabilitate autorităților locale, și vorbim de 3200 de UAT-uri (n.r. – unități administrativ teritoriale), înseamnă să condamnăm producătorii auto români, aici vorbim de Dacia Pitești, cel mai mare producător și exportator român, și Ford Craiova, ar însemna să transformăm România în cel mai mare cimitir de mașini second hand din Europa”, a spus Borza.

Potrivit acestuia, prin eliminarea timbrului de mediu, estimarea arată că s-ar dubla numărul de mașini rulate, care „ar afecta eficiența celor doi producători autohtoni, dar, în primul rând, ar crește gradul de poluare al marilor orașe. Deja avem o procedură de infringement pentru acest lucru, pentru marile orașe din țară. Evident, trebuie să venim cu o măsură imediată, prin care să descurajăm înmatricularea mașinilor second hand în România”, a atras atenția deputatul.

Borza crede că ar trebui o ordonanță de urgență pentru rezolvarea situației cât mai repede. Dacă nu se poate, „va încerca să facă ceva la nivelul Comisie”, a completat acesta.

Problema gunoiului a ajuns și în Parlamentul României, care a fost vizitat de o delegație din Republica Italiană formată din parlamentari italieni, magistrați și angajați ai Corpului de Carabinieri. Oficialii italieni „au vrut să verifice modul în care este respectată legislația de fiecare stat în parte privind traficul transfrontalier de deșeuri”, a spus ministrul Mediului. „Au existat unele suspiciuni (n.r. – privind traficul de deșeuri). S-au stabilit mecanisme foarte clare astfel încât să ne asigurăm că se respectă legislația. România are o problemă aici. Avem cea mai mare cantitate de deșeuri ce merge la depozite. Dacă am avea deșeuri din import, sigur vom avea o problemă și mai mare. România face import de deșeuri, în special pe zona de reciclare, pentru că nu avem pus la punct un sistem de coelctare selectivă. Trebuie să ne asigurăm că se importă materiale reciclabile și nu deșeuri care ajung la groapa de gunoi”, a atras atenția Constantin.

România produce aproximativ 4,9 milioane de tone de deșeuri municipale sau menajere. Suntem singura țară din UE care nu are un incinerator de deșeuri, avem o problemă să gestionăm propriile noastre gunoaie și asta ar mai lipsi, să devenim groapa de gunoi a Europei”, a punctat președintele Comisie pentru Mediu, Remus Borza.

A fost o comisie de anchetă, pentru că a existat suspiciunea unor importuri de sute de mii de astfel de deșeuri din zona Napoli. A fost o licitație anul trecut la care s-a calificat chiar și o firmă din România, nu-i dau numele, și care urma să facă un astfel de import pe teritoriul României. A fost o intervenție energică din partea Gărzii Naționale de Mediu, care a oprit aceste importuri”, spus Borza.

Cei doi demnitari au anunțat că cele două comisii parlamentare, română și italiană, au convenit să aibă un schimb permanent de informații, pentru a avea un control cât mai strict pe aceste operațiuni de transport și de trafic de deșeuri.

din aceeasi categorie