Acasă Analize Din ciclul: o fi pandemie, dar și autoritățile reușesc să zăpăcească piețele! Ordonanța Militară nr. 4 emisă pe 29 martie a fost deja încălcată!

Din ciclul: o fi pandemie, dar și autoritățile reușesc să zăpăcească piețele! Ordonanța Militară nr. 4 emisă pe 29 martie a fost deja încălcată!

de M G

Ordonanța Militară nr. 4, aprobată pe 29 martie și aparută în Monitorul Oficial în aceeași zi, prevede, la art. 8 că, “în perioada stării de urgență prețurile la energie electrică și termică, gaze naturale, alimentare cu apă, salubritate și carburanți nu pot fi majorate peste nivelul practicat la data emiterii prezentei ordonanțe militare, acestea putând fi doar diminuate în funcție de cerere și ofertă”. Nu scrie nicăieri în Ordonanța Militară că este vorba doar de prețurile plătite de populație. Mai mult, se vorbește despre cerere și ofertă, ceea ce presupune că actul normativ se referă și la companii. Deja Ordonanța a fost încălcată! Pentru că prețurile la energie electrică, cel puțin pe OPCOM, sunt mai mari pe 30 martie, față de 29 martie, când s-a publicat ordonanța militară în Monitorul Oficial!

Astfel, printr-o ordonanță militară, care se dorește să stabilizeze piața și să ajute consumatorii, autoritățile reușesc să zăpăcească întreaga piață energetică! Practic, înseamnă că, de fapt, OPCOM își încetează activitatea! La fel, Piața de Echilibrare administrată de Transelectrica. Cum piața spot (Piața pentru Ziua Următoare – PZU) a României este cuplată cu cele din Ungaria, Cehia și Slovacia, fie România nu va mai importa energie, fie statul român dictează prețurile din Ungaria, Cehia și Slovacia! Pentru că prețurile “nu pot fi majorate peste nivelul practicat” în prezent! Reamintim, România a fost, anul trecut, importator net de energie, iar anul acesta lucrurile nu par să stea mai bine.

Mai mult, pe piața spot sunt 24 de intervale orare în care se fac tranzacții. De exemplu, pentru 29 martie, dată la care a fost publicată Ordonanța Militară în Monitorul Oficial, prețurile spot pe OPCOM au variat între 19,33 lei/MWh și 222,12 lei/MWh. Potrivit OPCOM, prețul mediu pe PZU al zilei de 29 martie a fost de 100,04 lei/MWh, prețul mediu în vârf de consum a fost de 105,82 lei/MWh, iar în gol de sarcină – de 93,74 lei/MWh. Ordonanța Militară nr. 4 nu specifică ce preț trebuie luat în considerare și care nu trebuie să crească! Cert este că, indiferent despre care preț este vorba, ordonanța a fost deja încălcată! Pentru că pe PZU, pe 30 martie (adică după apariția actului normativ în Monitor!) toate prețurile sunt mai mari față de cele din 29 martie! Cel mai mic preț înregistrat într-un interval orar este de 83,65 lei/MWh, iar cel mai mare – de 229 lei/MWh. Prețul mediu al zilei este de 157,06 lei/MWh, cel în vârf de consum – de 176,78 lei/MWh, iar în gol de sarcină – de 137,33 lei/MWh.

De asemenea, pe celelalte piețe administrate de OPCOM prețurile variază zilnic. Totuși, pe PCCB – LE și PCCB – NC se fac tranzacții cu livrare pentru următoarele luni sau chiar următorii ani. Tranzacțiile, însă, au loc în această perioadă specială. Așa cum este formularea din actul normativ, indiferent când are loc livrarea energiei electrice, dacă momentul tranzacției este în timpul stării de urgență, prețurile “nu pot fi majorate peste nivelul practicat la data emiterii prezentei ordonanțe militare”. O altă problemă este că, pe 29 martie, nu s-a realizat nicio tranzacție pe PCCB! Ceea ce presupune că prețul nu poate să fie mai mare de zero!

De asemenea, prețurile unora dintre țările cu care piața spot din România este cuplată sunt mai mari pe 30 martie față de cele din 29 martie. Ceea ce înseamnă că și importurile din aceste țări sunt mai scumpe. Cel mai probabil, în toată zona prețurile sunt mai mari. Astfel, se naște o întrebare firească: se va putea importa la prețuri mai mari față de cele din 29 martie? Și, dacă nu se poate importa la prețuri mai mari, înseamnă că nu se mai poate importa deloc! Iar, dacă nu se mai poate importa, cum vom acoperi consumul intern?!

Singurii care ar avea „o soluție de scăpare” ar fi producătorii din surse regeneragile (eolieni, solari etc.), pentru că ar putea să vândă energia ieftin și să-și compenseze pierderile prin majorarea prețului la certificatele verzi – despre care ordonanța militară nu spune nimic.

OPCOM și BRM ar trebui să-și sisteze activitățile

Dacă Ordonanța Militară se referă doar la consumatorii casnici, aceasta este ușor superfluă: potrivit legislației în vigoare, până la 1 iulie, prețurile la energia electrică pentru consumatorii beneficiari ai serviciului universal (deserviți de Furnizorii de Ultimă Instanță obligați) rămân nemodificate, de la 1 ianuarie 2021 piața urmând să fie complet re-dereglementată.

O altă variantă ar fi aceea ca producătorii și furnizorii să facă tranzacții pe OPCOM la orice prețuri, dar, mai departe, furnizorii nu vor putea vinde către clienții finali decât la prețuri cel mult egale cu cele din prezent. La această Ordonanță Militară se adaugă și prevederile OUG 29/2020, prin care IMM-urile, cabinetele medicale, stomatologice etc. își pot amâna plata facturilor la utilități (în anumite condiții). Ceea ce îi va băga direct în pierderi pe furnizori! Dacă nu cumva direct în faliment!

Totuși, având în vedere toate aceste limitări ale prețurilor și formularea extrem de lapidară și neclară din Ordonanța Militară, cel mai probabil, pentru a nu încălca legea, OPCOM ar trebui să își suspende activitatea!

În ceea ce privește sectorul gazelor naturale, și acesta va fi afectat! Potrivit OUG 1/2020, de la 1 iulie 2020 se re-liberalizează piața (după ce fusese reglementată prin OUG 114/2018). În acest sens, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) aprobase, prin Ordinul 14/2020, o nouă metodologie prin care arăta că “stabilirea și aprobarea venitului unitar pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2020 se vor realiza începând cu data de 1 aprilie 2020 pe baza datelor și informațiilor transmise de către titularii licenței de furnizare a gazelor naturale, conform principiilor prezentei metodologii”. De asemenea, metodologia vorbește despre “nivelul ratei reglementate a rentabilității capitalului investit (RRR) aferent activității de distribuție a gazelor naturale aplicabil conform reglementarilor ANRE pentru perioada 30 aprilie – 30 iunie 2020”.

Ceea ce înseamnă că, de la 1 aprilie, ar fi trebuit revizuit tariful de distribuție al gazelor naturale, precum și marja de furnizare. Mai mult, pierderile furnizorilor ar fi trebuit recuperate până la 30 iunie 2020, pe 1 iulie urmând ca piața să fie liberă.

De remarcat, pe Bursa Română de Mărfuri (BRM) au loc tranzacții cu gaze naturale. Cea mai recentă a avut loc pe 27 martie 2020, când Spitalul de Pneumftiziologie din Galați a cumpărat gaze la prețul de 127,36 lei/MWh. Ca să fie sigură că nu vor încălca Ordonanța Militară, și BRM ar trebui să-și sisteze activitatea!

Ordonanța Militară lovește dur în activitatea distribuitorilor și furnizorilor, dar și în preconizata re-dereglementare a pieței gazelor naturale!

Și reușește să zăpăcească de tot piața energetică românească!

din aceeasi categorie