Prețuri spot în Europa pentru 23 august 2022

Prețuri spot în Europa pentru 23 august 2022
Marcel Ciolacu s-a plâns că producătorii de energie electrică plătesc prea puțin impozit la stat. Mai mult, a lăsat să se înțeleagă că este ”ceva necurat” la mijloc! Pare că el însuși a fost luat prin surprindere. Parc-ar fi zapada peste autorități: întotdeauna vine când nu se așteaptă nimeni! Noi înțelegem că Ministerul de Finanțe și-a făcut greșit calculele, iar banii încasați la buget sunt mai puțini decât și-ar fi dorit! Și înțelegem și că ”aruncatul pisicii” a devenit sport național! Vinovați sunt și unii, și alții! Toată Coaliția la guvernare este la fel de vinovată și responsabilă! Dar, ca să fim corecți până la capăt, din punctul nostru de vedere, la fel de vinovate sunt și politicile promovate de Bruxelles! De aceea insistăm ca specialiștii din domeniu, de la producători, la furnizori, dar și consumatori, să fie consultați! Preferabil ar fi ca toți aceștia să se strângă la o masă și să găsească cea mai bună soluție! Specialiștii din ministere, din ANRE sau alte instituții ale statului, deși bine intenționați, pentru că unii dintre ei n-au lucrat în viața lor nicio oră în privat, nu au cum să înțeleagă ce efecte au în economia reală deciziile pe care le iau! Privații nu sunt ”ciumați”! Privații sunt partenerii statului, nu dușmanii statului! Iar statul trebuie să se folosească de experiența și expertiza lor! Doar așa avem o șansă să trecem mai ușor peste crize!
“Avem o supraimpozitare la producători, dar acolo cineva a strecurat în Ordonanță să fie luat prețul mediu, astfel încât s-au încadrat sub 450 de lei, ca să fie această supraimpozitare și chiar mi-aș dori ca primul ministru să afle cine a strecurat acest preț mediu în Ordonanța trecută, să știm și noi cine, subteran, face jocurile în România pentru energie… Eu știu că politicile energetice sunt făcute de Ministerul Energiei…nu știu dacă ministrul (n.r. – e de vină), e posibil să fie o scăpare a ministrului, dar responsabilitatea este a Ministerului Energiei, pentru că ei sunt promotorii actului legislativ”.
”Strecuratul” despre care vorbește Marcel Ciolacu este o întreagă anexă la OUG 27/2022: Anexa nr. 6, Modul de Calcul al venitului suplimentar realizat de producătorii de energie electrică rezultat din diferența dintre venitul net mediu lunar unitar de vânzare a energiei electrice tranzacționate și prețul de 450 de lei/MWh”.
Potrivit Anexei 6, ”prezenta metodologie de stabilire a prețului lunar de vânzare a energiei electrice și de stabilire a venitului suplimentar (metodologie) are ca scop stabilirea modului în care producătorii de energie electrică care se supun prevederilor art. II alin. (1) și (2) din Legea nr. 259/2021, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 15 din ordonanța de urgență calculează prețul mediu lunar de vânzare a energiei electrice tranzacționate în luna respectivă, precum și venitul lunar suplimentar ce urmează a fi impozitat conform prevederilor menționate anterior”.
Articolul 15 prevede că ”în perioada de aplicare a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență (n.r. – 1 martie 2022 – 31 martie 2023), venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică calculat conform metodologiei prezentate în anexa nr. 6 se impozitează cu 80%”.
Iar Anexa 6 se întinde pe câteva pagini! Numai ”strecurată” nu se poate numi!
Mai mult, OUG 27/2022 are drept co-inițiatori atât Ministerul Energiei (condus de un reprezentant al PNL), cât și Ministerul de Finanțe (condus de un reprezentant al PSD). Pe lângă cei doi și premierul Nicolae Ciucă (PNL), Ordonanța este contra-semnată de către secretarul general al Guvernului, Marian Neacșu (PSD), Ministrul muncii și solidarității sociale, Marius-Constantin Budăi (PSD) și Ministrul economiei, Florin Marian Spătaru (PSD).
Ceea ce înseamnă fie că membrii PSD nu i-au spus adevărul șefului de partid (deși Ordonanța a fost dezbătută în Coaliție), fie că Marcel Ciolacu nu știe ”pe unde să scoată cămașa” și dă vina pe oricine altcineva decât pe colegii săi!
Și companiile din energie au vina lor!
Aceasta nu înseamnă că sectorul energetic nu are nicio vină! În special companiile în care statul este acționar majoritar!
Înțelegem că, din cauza legislației, dar și a birocraților, în special în domeniul protecției mediului, sunt întârziate unele investiții în producerea de energie electrică. Totuși, statul, prin companiile la care este acționar majoritar, ar fi trebuit să investească infinit mai mult în generarea de electricitate! Și atunci nu ar mai fi fost atâtea probleme, în special în ceea ce privește prețul energiei. Pentru că principala problemă o reprezintă lipsa energiei! Dacă ar fi fost mai mult curent electric pe piață, mai mult decât se consumă, atunci prețurile ar fi scăzut! Dar toată lumea s-a mulțumit cu cât se producea! Și, de câțiva ani, din numeroase cauze (de la condiționalități de mediu, la falimente), mulți producători s-au închis, altceva nu s-a pus în loc, iar România nu și-a mai asigurat singură necesarul de electricitate. De la un export de circa 10 miliarde kWh pe an, România a devenit importator net, cu aproximativ 2 miliarde kWh anual!
Pe de altă parte, nici comportamentul, în special al marilor furnizori, n-a fost, poate, cel mai adecvat! De exemplu, cei mai mari producători de energie, precum Hidroelectrica, Complexul Energetic Oltenia, Nuclearelectrica, au început să vândă energie pe platformele administrate de Opcom, pentru anii 2022, 2023 și chiar 2024 și 2025, încă din lunile ianuarie și februarie ale anului trecut! Cu excepția companiei Electrica Furnizare, toți ceilalți mari furnizori ce dețin și distribuții de energie electrică au ieșit în piață abia din lunile martie – aprilie 2021. Iar energia achiziționată, cu câteva excepții, era doar pentru anul 2022.
Singurii care au achiziționat cu adevărat energie pentru mai mulți ani (pe platforma PCCB – LE – Flex) au fost furnizorii fără distribuții (precum Tinmar și Nova, care au și consumatori finali) sau traderii (adică acele companii ce dețin licență doar pentru a tranzacționa energia, fără, însă, a avea consumatori finali, cei mai activi fiind Electric Planners, Energy Distribution Services și exportatorii, care nu sunt licențiați în România, ci în țările de origine, membre ale UE, precum Energy Danmark și Petrol Slovenska). Avantajul acestor furnizori și traderi, care au achiziționat energie chiar de la începutul anului 2021 pentru perioade ce ajung până în anul 2025, este acela că au luat energia la un preț ”de invidiat”: chiar și cu 270 lei/MWh! Sigur, unii dintre ei au și început să revândă energia achiziționată, fie pe aceeași platformă PCCB – LE – Flex, fie pe PZU, la prețurile actuale ale pieței!
Nimeni nu i-a împiedicat pe furnizori să achiziționeze energia încă de la începutul anului trecut! Iar producătorii, evident, au tot interesul să-și vândă marfa!
Cel mai probabil, de aici și ”nemulțumirea” lui Marcel Ciolacu: marii producători ai statului și-au vândut o bună parte din energie din timp, la prețuri sub 450 lei/MWh, ceea ce a făcut să nu mai plătească supra-impozitarea! Iar aceasta înseamnă că s-au strâns mult mai puțini bani la buget. Noi ne întrebăm ce calcule au făcut angajații Ministerului Finanțelor, dacă nu au avut sau nu au luat în considerare aceste informații!
O altă problemă cu care se confruntă oamenii politici este că, din cauză că producătorii și-au vândut mare parte din energie, nu prea mai au ce să promită electoratului! De aceea și aruncă vina unii pe alții!
Și Bruxellesul are vina lui! Prețurile au depășit 600 euro/MWh
Dacă am prezentat care sunt ”păcatele” companiilor, autorităților și oamenilor politici din România, nu înseamnă că sunt singurii vinovați! La fel de vinovați sunt și responsabilii de la Bruxelles!
Poate că s-a uitat, dar prețul energiei a crescut enorm încă de anul trecut, când certificatele de carbon se tranzacționau la aproape 100 euro.
Reamintim, termocentralele pe cărbune trebuie să achiziționeze un certificat CO2 pentru fiecare megawattoră produs, iar cele pe gaze – un certificat CO2 pentru 2 MWh produși. Atunci când a fost introdus acest mecanism de reducere a emsiilor de gaze cu efect de seră, care se bazează pe principiul „limitare – tranzacţionare”, prețul unui certificat CO2 era de circa 3 euro, iar estimările erau de 25-30 euro în anul 2030.
În august 2021, FOCUS ENERGETIC avertiza că majorarea prețului certificatului CO2 se va reflecta în prețul energiei și, de aici, toate celelalte probleme! ”Până acum ceva vreme, am tot criticat autoritățile române pentru pasivitatea cu care ”au întâmpinat” creșterile de prețuri la energie (carburanți, curent electric, gaze naturale). Având în vedere că toată Uniunea Europeană se confruntă cu aceeași situație, este cazul ca Bruxellesul să ia măsuri urgente, altminteri firmele și cetățenii vor fi cei ce vor avea de suferit! (…) Toată lumea ”dă vina” pe noua politică europeană, Green Deal, prin care se dorește limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră, ”vinovate” pentru schimbările climatice pe care le resimțim cu toții. Una dintre măsurile luate de Bruxelles are ca efect creșterea aproape exponențială a prețului certificatelor ”negre” (CO2)”, scria FOCUS ENERGETIC pe 11 august 2021!
Iar, la acel moment, prețul certificatului de carbon era de ”numai” aproximativ 50 euro, iar prețul energiei electrice de circa 100 euro/MWh. Sigur, între timp a apărut și invazia Rusiei în Ucraina, sancțiunile UE asupra Moscovei, limitarea sau chiar suspendarea livrărilor de gaze rusești în Europa, ceea ce a dus prețul energiei la cote inimaginabile!
Astăzi, prețul unui certificat CO2 este de 95 – 97 euro, iar un preț al energiei de 500 euro/MWh și mai mult nu mai surprinde pe nimeni! Pentru 23 august 2022, de exemplu, prețurile spot în Europa sunt, în majoritatea țărilor, de peste 600 euro/MWh! Cel mai ieftin este în peninsula Iberică (183 euro/MWh), dar aici prețul este plafonat, urmat de Suedia, cu 288 euro/MWh. În România, prețul mediu este de 616 euro/MWh, cu un maxim de 794,18 euro/MWh (3.879,81 lei/MWh), de la ora 21.00, la ora 22.00.
Problemele nu se vor termina! Diferența între ce vor producătorii și ce vor furnizorii se adâncește. De exemplu, pe platforma PCCB – FLEX, administrată de Opcom, au fost publicate anunțurile pentru licitațiile din 25 august 2022. OMV Petrom vrea să vândă o cantitate de 5 MW, în bandă, în perioada 01.10 – 31.12.2022, prețul cerut fiind de 3.190 lei/MWh. În aceeași zi apare și oferta de cumpărare a distribuției Electrica (DEER), care, pentru aceeași perioadă, aceeași cantitate etc. este dispusă să plătească 2.650 lei/MWh. Adică o diferență de 540 lei/MWh (peste 110 euro/MWh)!
De aceea continuăm să susținem că, în aceste condiții, doar autoritățile naționale nu pot să rezolve problemele legate de prețurile la energie și este absolut necesară intervenția Bruxellesului! În ceea ce ne privește, pentru a avea o soluție optimă, cel puțin pe termen scurt, trebuie implicat și sectorul privat! Specialiștii din companii sunt cel puțin la fel de bine pregătiți precum cei ce lucrează în instituțiile statului! Au, însă, un avantaj în plus: lucrează în economia reală! Iar autoritățile statului nu numai că nu trebuie să-i ignore, dar nu mai pot să-i ignore! Dacă vor să treacă cu bine perioada ce urmează și dacă vor să evite ”aruncatul pisicii în curtea celuilat”!



