Acasă Analize Din ciclul: ”Cum să bramburim piața de energie”. Azi, despre mecanismul MACEE

Din ciclul: ”Cum să bramburim piața de energie”. Azi, despre mecanismul MACEE

de M G

O idee bună a autorităților, precum cea privind plafonarea/compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale, riscă să se transforme într-un ”coșmar”! La fel cum ”iadul este pavat cu intenții bune”, și punerea în practică a schemei de ajutor pentru populație și firme este pe cale să dea mari dureri de cap furnizorilor. Și aceasta pentru că ANRE se pregătește să dea amenzi usturătoare, toate din cauza aplicării Mecanismului de achiziție centralizată de energie electrică (MACEE). Care se face netrasparent, uneori discreționar și în permanență cu mari lacune pentru public! Cerem autorităților ca alocările de energie prin MACEE să fie făcute publice! Transparența este cea mai bună metodă de a ne proteja împotriva abuzurilor, ilegalităților și inechităților, și de-o parte (a autorităților), și de cealaltă (a companiilor)! Solicităm ferm ca OPCOM să dea publicității, așa cum o face, de exemplu, cu contractele de export, toate alocările anuale și lunare de energie electrică pentru furnizori!

Reamintim, pentru a proteja populația și economia de prețurile uriașe la energie și gaze natuarle, autoritățile au instituit, încă din anul 2021, o schemă de plafonare/compensare a facturilor, valabilă până la sfârșitul lunii martie 2025. Subvenția se aplică în doi pași: în primul pas, furnizorii încasează de la clienții casnici și non-casnici doar sumele plafonate/compensate, dar plătesc suma întreagă pe lanț (producătorilor, distribuitorilor, transportatorilor, inclusiv taxele și impozitele către stat). Practic, în prima fază, furnizorii susțin, în numele statului, schema de ajutor pentru populație și economie. În a doua fază, Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) verifică documentele transmise de către furnizori, iar aceștia primesc înapoi, de la stat, diferențele pe care le-au plătit în prima fază.

La curent electric, prețul final plătit de către populație variază, în funcție de consum, între 0,68 lei/kWh și 1,3 lei, iar pentru consumatorii industriali prețul maxim este de 1,3 lei/kWh. De remarcat, acest preț final cuprinde toate componentele: tarifele de transport și distribuție, certificatele verzi, taxa de cogenerare, acciza, TVA-ul, precum și prețul efectiv al curentului (”al electronului”). Toate componentele sunt stabilite de autorități, mai puțin prețul ”electronului”, care este stabilit de piață. Fiecare furnizor cumpără curent de unde găsește, când găsește, la ce preț găsește. Astfel, un furnizor poate achiziționa curent (”electronul”) prin contracte pe termen mai lung, de pe piața spot (Piața pentru Ziua Următoare – PZU sau Piața Intrazilnică – PI) sau de pe Piața de Echilibrare (unde se găsește cel mai scump curent din piață). În principiu, prețul ”electronului” în prețul final plafonat (de 0,68 lei/kWh sau 1,3 lei/kWh) este de circa 0,2 – 0,3 lei/kWh (restul fiind reprezentat de celelalte componente), chiar dacă au fost momente în care unii furnizori au achiziționat curentul chiar și de 100 de ori mai scump, cu 30 lei/kWh! De aceea, inițial, autoritățile au decontat diferența între prețul curentului plafonat și un preț mediu calculat de către fiecare furnizor, în funcție de prețul cu care au cumpărat ”electronul” din piață.

Într-o a doua etapă, autoritățile ”au plafonat” decontarea acestui preț mediu de achiziție a energiei la 1.300 lei/MWh (1,3 lei/kWh). Mai exact, chiar dacă media de achiziție a curentului de către furnizori era mai mare, statul nu recunoștea decât 1,3 lei/kWh. Într-o etapă ulterioară, statul a coborât și mai jos pragul de decontare: la 900 lei/MWh (0,9 lei/kWh).

Dar, pentru că media depășea pragul pentru majoritatea furnizorilor, iar aceștia aveau mari pierderi, statul a găsit, în final, o modalitate prin care să nu-i bage în faliment pe furnizori. Așa a apărut Mecanismul de achiziție centralizată de energie electrică (MACEE).

Prin acest mecanism, producătorii de energie sunt obligați să vândă, iar OPCOM (n.r. – bursa de energie de la București) să cumpere la un preț fix, de 450 lei/MWh (0,45 lei/kWh). Apoi, după ce a cumpărat de la producători, OPCOM este obligat să vândă furnizorilor la același preț, de 450 lei/MWh.

Cei care au dreptul să cumpere de la OPCOM, la acest preț plafonat de 450 lei/MWh sunt: Transelectrica și distribuitorii de curent (ai Electrica, E.On, CEZ și PPC – fosta Enel), în cunatum de 75% din prognozele de consum, precum și furnizorii de energie electrică, în cuantum de 80% din prognozele de consum. Toate prognozele, atât ale producătorilor, cât și ale furnizorilor, se fac atât anual, cât și lunar, evident, înainte de producție și consum.

Întreg mecanismul MACEE se bazează pe prognoze

”Transelectrica validează prognozele producătorilor aferente cantităților de energie electrică ce vor fi livrate în sistem în anul de aplicare și ale cantităților de energie electrică necesare pentru asigurarea serviciilor de echilibrare contractate, considerând valoarea cea mai mare dintre cea transmisă de producător și cea calculată de Transelectrica, calculează 80% din valorile prognozate validate și le comunică ANRE, împreună cu cantitățile de energie electrică din producția anului de aplicare care au fost deja contractate la vânzare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, transmise de producători la Transelectrica conform dispozițiilor art. 4 alin. (2) lit. c), până la data de 9 decembrie a anului anterior anului de aplicare”, se arată în OUG 153/2022.

”Operatorii economici care cumpără energie electrică, prevăzuți la art. 2 alin. (2), au obligația de a transmite la OPCOM prognoze de consum anuale, precum și cantitățile de energie electrică care au fost deja contractate la cumpărare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, defalcate lunar, până la data de 10 decembrie a anului anterior anului de aplicare”, arată aceeași OUG.

Potrivit legislației, pentru o ”mai fină reglare”, se transmit prognoze și lunar, înainte de luna de producție și consum.

Astfel, Transelectrica validează producătorii, iar OPCOM – furnizorii, toate aceste date fiind, însă, niște prognoze, atât de producție, cât și de consum.

În final, potrivit legislației, toate aceste prognoze de cantități sunt validate de către ANRE, iar OPCOM distribuie pro-rata energia către furnizori.

Practic, întreg mecanismul MACEE se bazează pe prognoze! În cadrul MACEE, cantitățile de energie electrică se solicită și se alocă în avans, adică înainte de luna de consum.

Consumul efectiv realizat, care se facturează, nu poate fi constatat decât după consum, când se citesc contoarele. De asemenea, producția prognozată, chiar și cu o lună înainte, nu poate fi exact aceeași cu cea realizată! Măcar că nimeni nu știe când bate vântul sau când poate avea loc vreo avarie! Cel mai constant producător, centrala nucleară de la Cernavodă, care generează aceeași cantitate de curent în fiecare moment al zilei, nu poate să știe dacă nu va bate vântul prea tare și se va deconecta vreun reactor, așa cum s-a mai întâmplat!

Aceleași probleme le întâmpină și un furnizor! Nu poate să știe dacă, într-o lună, după alocarea cantităților de către OPCOM, prin MACEE, nu-i apare un nou consumator sau, dimpotrivă, îi pleacă vreunul! Mai ales că, acum, schimbarea furnizorului durează doar 2 zile! Cu toate acestea, furnizorii trebuie să transmită către OPCOM o notificare, pe propria răspundere, de modificare a prognozei lunare, în plus sau în minus, în funcție de numărul de clienți sau de prognozele de consum ale clienților lor (de exemplu, unui producător de ”șuruburi” poate să-i crească consumul de energie electrică pentru că a obținut un mare contract ”de șuruburi” sau, dimpotrivă, poate să-i scadă consumul, pentru că a finalizat producția ”de șuruburi”). Evident, notificările furnizorilor sunt însoțite de documente justificative (în principiu, de contractele de furnizare).

Alocări ”aiuristice” de curent ieftin

Zvonurile în piață sunt că s-ar fi alocat destul de ”aiurea” cantitățile de energie electrică în cadrul procedurilor de achiziție lunară. Actori din piață acuză OPCOM că a alocat arbitrar cantitățile de energie, pe principiul ”pentru unii mumă, pentru alții ciumă”, care au avut ca rezultat diferențe ”năucitoare” între furnizori: unii au primit cantități nesemnificative, în timp ce alții au primit întreaga cantitate solicitată.

Se spune chiar că au existat luni în care producătorii au ofertat cantități mult mai mari decât cele transmise inițial, la momentul derulării procedurii anuale. Atunci, unor furnizori, OPCOM se pare că le-a alocat un procent de 100% din cantitatea solicitată. Sigur, este bine pentru furnizori! Dar legislația prevede că furnizorii pot primi 80% din prognozele de consum, nu 100%! În plus, în aceleși timp, au existat furnizori care nu au primit nici măcar cele 80 de procente stabilite de lege, fără ca OPCOM să transmită vreo explicație.

Practic, acuzațiile sunt că OPCOM a creat premisele producerii unui avantaj competitiv nejustificat unor participanți la piață, în detrimentul altora, cărora nu le-au fost alocate cantitățile solicitate. Iar prețurile pe piața liberă au fost, în unele luni, în medie, chiar și de aproape 700 lei/MWh, mult peste cel din MACEE, de numai 450 lei/MWh.

Totuși, potrivit reprezentanților OPCOM, ”informațiile privind Mecanismul de achiziție centralizată de energie electrică (n.r. – MACEE) instituit prin legislația primară aplicabilă sunt transmise ANRE în scopul conformării la prevederile relevante, modul de alocare al cantităților de energie electrică fiind în deplină conformitate cu cadrul de reglementare aplicabil și făcând, de asemenea, obiectul raportării operative către Autoritate”.

Altminteri spus, OPCOM face ce zice ANRE, conform legislației.

Cu toate acestea, ANRE consideră că unii furnizori au solicitat prin MACEE cantități lunare, la prețurile mult mai bune față de cele din piața liberă, mai mari decât consumul de energie electrică facturat clienților în luna respectivă. Și, evident, a trecut la amenzi. Până acum a dat amenzi de 18 milioane de lei pentru astfel de practici. Și, se pare, urmează o mulțime de alte amenzi, din aceeași cauză! Iar amenzile pot ajunge până la 5% din cifra de afaceri!

Noi înțelegem că există furnizori care au jucat incorect și care merită sancționați! De asemenea, înțelegem că statul are mare nevoie de bani la buget și se caută diferite metode de a face rost de ei. Totuși, nu putem să nu observăm că întreg mecanismul MACEE se bazează pe prognoze, că furnizorii trebuie să transmită o prognoză de consum, dar sunt ”judecați” după consumul efectiv realizat de către clienții lor.

Furnizorii nu sunt ”mama Omida”! N-au cum să știe ce se va întâmpla în viitor! Și nu merită să fie sancționați pentru asta! ANRE trebuie să-i amendeze pe jucătorii din piață indisciplinați și rău-voitori, care nu respectă legea! Dar, doar pe aceștia!

Iar, atâta timp cât va mai funcționa MACEE, OPCOM va trebui să fie mai transparent! Altminteri, riscăm să se bramburească și mai tare piața de energie!

De aceea solicităm ca autoritățile să modifice legislația și să oblige OPCOM sau ANRE să publice datele referitoare la cantitățile solicitate și aprobate anual și lunar pentru fiecare furnizor în parte! În acest fel, va fi mult mai simplu de constatat și amendat furnizorii ”băieți deștepți”!

din aceeasi categorie